شناسهٔ خبر: 51072273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

قنادباشی: تیم مذاکره کننده فعلی دست برتر را در مذاکرات دارد

یک کارشناس حوزه بین الملل درباره عملکرد تیم مذاکره کننده گفت: تیم مذاکره کننده به خوبی درک کرده که طرف مقابل هم نقطه ضعف‌هایی دارد و با دست برتر و از موضع بالا وارد مذاکرات می‌شود.

صاحب‌خبر -

یک کارشناس حوزه بین الملل درباره عملکرد تیم مذاکره کننده گفت: تیم مذاکره کننده به خوبی درک کرده که طرف مقابل هم نقطه ضعف‌هایی دارد و با دست برتر و از موضع بالا وارد مذاکرات می‌شود.

«جعفر قنادباشی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار کرد: دغدغه و تعهد به کشور و تلاش برای تأمین منافع ملی، یک رکن بزرگ و اساسی برای پیشبرد مقاصد کشور از سوی تیم مذاکره‌کننده است که خوشبختانه در چند ماه گذشته این رویکرد در تیم مذاکره کننده ایرانی بسیار برجسته و قابل ملاحظه بوده است.

وی افزود: ضروری است که در حین مذاکره، تفکر تیم مذاکره کننده در اوج فعالیت باشد تا بتواند متناسب با شرایط جدید گفت‌وگو کند و مقاصد کشور را پیش ببرد.  این ویژگی به خوبی در تیم مذاکره کننده وجود دارد و امید است تا انتها در همین مسیر قدم بردارند.

این کارشناس حوزه بین الملل یادآورشد: مذاکره یک نبرد فکری است و در این نبرد فکری کسانی پیروز می‌شوند که تخصص و تعهد داشته باشند؛ تیم مذاکره کننده به خوبی درک کرده که طرف مقابل هم نقطه ضعف‌هایی دارد و باید با دست برتر و از موضع بالا وارد مذاکرات شد.

قنادباشی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده قبلی، با تمام وجود معتقد به قدرت طرف مقابل بوده و در آنها هیچ نقطه ضعفی نمی‌دیدند از همین جهت هیچ توانمندی و قابلیت‌های داخلی را هم مد نظر قرار نمی‌دادند به همین خاطر همواره طرف غربی از موضع بالاتر به کشور و مذاکرات نگاه می‌کرد.

وی با بیان اینکه در دوره‌های قبلی تعدادی از مذاکره کنندگان جاسوس بودند، عنوان کرد: در نهایت مشخص شد چند جاسوس در تیم مذاکره کننده مسیر مذاکرات را به سمتی که طرف غربی تمایل داشت می‌کشانده‌اند و این بدترین نقطه ضعف تیم مذاکره کننده قبلی بود با این حال تیم جدید اگرچه جوان هستند اما اخبار مذاکرات نشان می‌دهد که این تیم با اتکا به توانمندی‌های داخل در مذاکرات پیش می روند.

این کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به عقبه تیم مذاکره کننده فعلی گفت: در حال حاضر قوای مقننه، مجریه و قضاییه یک سو و همراستا هستند و در داخل هم یک انسجام مثال زدنی به وجود آمده است و از طرف دیگر کسی اقتصاد و معیشت را معطل تیم مذاکره کننده نکرده است از همین جهت تیم فعلی با عقبه قوی و دست پر وارد مذاکرات شده است.

قنادباشی در ادامه افزود: تیم فعلی با بی اعتمادی به غرب وارد مذاکرات شده و از داخل کشور هم توسط مردم حمایت می شود؛ جوانانی هستند که تخصص آنها از بسیاری از افراد با تجربه بیشتر است. و همین تخصص و توانمندی در نهایت منجر شده است که تقریبا خیال مردم از جهت مذاکرات راحت شود.

وی با اشاره به فضاسازی غرب علیه ایران تصریح کرد: تاکنون طرف مذاکره بر روی نیاز ایران به مذاکره به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مانور می‌داد اما در ماه‌های گذشته با گره نخوردن نتیجه مذاکرات و معیشت مردم، دست دشمن از این مساله کوتاه شده و دیگر نمی‌تواند با اهرم‌های اقتصادی کشور را تحت فشار قرار بدهد.

این کارشناس حوزه بین الملل همچنین گفت: در شرایط فعلی پیروزی و شکست در مذاکرات برای ما یکسان است چراکه اقتصاد و سیاست کشور بدون ارتباط با غرب هم مسیر خود را طی کرده است؛ از لحاظ هسته‌ای تا جایی دستمان پر است که طرف غربی زمین‌گیر شده است.

نظر شما