شناسهٔ خبر: 51072224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جلیلی:

وزارت صمت با تعیین رایزن صادراتی به تولیدکنندگان برای یافتن بازار‌های هدف کمک کند

جلیلی با بیان اینکه لازمه جهش تولید پیدا کردن بازارهای صادراتی است، گفت: وزارت صمت با تعیین رایزن صادراتی در هر استان کمک کار فعالان تولید در پیدا کردن بازارهای هدف باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیداری مجازی با جمعی از فعالان اقتصادی استان لرستان، گفت: لازمه جهش و پیشرفت کشور، جهش هر یک از استان‌هاست؛ هر گاه آهنگ جهش در شهرها و روستاها شکل بگیرد، آنگاه می‌توان گفت که روند جهش در کشور آغاز شده است.

جلیلی با بیان اینکه لازمه پیشرفت کشور، برداشتن گام‌های بزرگ از سوی دولت و مردم است، خاطرنشان کرد: دولت‌سایه با همین منطق برای پشتیبانی دولت آغاز به کار کرد تا با تایید، تصحیح یا تکمیل روند اداره کشور همچنان بتواند سهمی از فعالیت‌های مردمی را بازتاب دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات فعالان استان لرستان، خاطرنشان کرد: در کنار توصیف وضع موجود، می‌بایست وضع مطلوب در زمینه‌های مختلف نیز به صورت دقیق، غیرشعاری، زمان‌بند و با برنامه مشخص عملیاتی تعریف شود.

وی تاکید کرد: ارائه این نقشه عملیاتی از سوی نخبگان به دولت، از جمله در سفر های استانی رئیس جمهور یکی از زمینه‌های مناسب برای کمک به دولت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حجم بالایی از پروژه‌های نیمه تمام در سطح کشور و از جمله در استان لرستان باقی مانده است، عنوان کرد: نخبگان و فعالان اقتصادی هر استان اولویت‌بندی چگونگی تامین یا هدایت سرمایه برای تکمیل پروژه‌های ناتمام هر استان را پیشنهاد کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین باید سهم هر استان در انجام ماموریت‌های مهم ملی نظیر ایجاد اشتغال و ارزآوری مشخص شود و فعالان اقتصادی هر استان با شناسایی و معرفی ظرفیت‌های استان خود، در اجرای این ماموریت‌های ملی سهیم باشند.

جلیلی با بیان اینکه لازمه رشد و جهش تولید، پیدا کردن بازارهای صادراتی است، افزود: وزارت صمت با تعیین رایزن صادراتی در هر استان باید کمک کار فعالان تولید در پیدا کردن بازارهای هدف باشد تا ماموریت هر استان در تولید، صادرات و ارزآوری کشور محقق گردد.

وی تاکید کرد: صداوسیما نیز می تواند نقش مهمی را در معرفی ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی استان‌ها ایفا کند و با کمک مردم و دستگاه‌های مربوطه، زمینه ارتقاء این ظرفیت‌ها را فراهم نماید.

جلیلی در انتهای سخنان خود نیز با تقدیر از دکتر حسین بهاروند، محقق برجسته لرستانی در حوزه زیست‌شناسی، او را یکی از الگوهای موفق این استان در زمینه رشد کشور برشمرد.

گفتنی است پیش از سخنان جلیلی، فعالان دولت سایه استان لرستان به طرح مسائل خود پرداختند.

تشکیل مرکز مطالعات راهبردی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری به منظور ایجاد هم‌افزایی میان کارشناسان و نخبگان انقلابی در استان لرستان و همچنین مطالعه موضوعات مختلف و ارزیابی از وضعیت ظرفیت‌های استان، از جمله اقدامات فعالان مردمی گفتمان دولت سایه در لرستان بود.

تدوین سند تحولی واقع‌بینانه و میدانی با قابلیت اجرا، به منظور تهیه نظام مسائل استان و یافتن راهکارهای مناسب به این مسائل جهت ارائه مشورت به دولت سیزدهم از دیگر فعالیت‌های این مرکز در استان لرستان است.

این جلسه، 8 تن از فعالان استان با طرح موضوعاتی در زمینه‌های «گردشگری»، «انرژی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «کارآفرینی و تولید»، «امنیت سرمایه‌گذاری»،«کشاورزی و حق‌آبه»، «چالش‌های اجتماعی و فرهنگی» و «رسانه‌ای» به واکاوی مسائل استان و راهکارهای پیشنهادی برای آن پرداختند.

آبشار‌ها، غار‌ها و تالاب‌های استان لرستان در کنار پل‌های تاریخی از جمله ظرفیت‌های مهم گردشگری این استان است که به نسبت سایر استان‌ها با بهره‌داری کمتری مواجه شده است. به گفته مهندس خورشیدوند، عدم تخصیص اعتبارات قانونی این بخش، از جمله عوامل اصلی عقب‌ماندگی صنعت گردشگری در استان لرستان است.

صادقی از اعضای حاضر در این جلسه نیز با بیان اینکه استان از برخی آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، خودکشی، کودکان کار و مهاجرت رنج می‌برد، عدم توجه لازم به رشد استعدادهای انسانی را از جمله دلایل این موضوع دانست.

وی همچنین با بیان اینکه طبق برخی آمارها، سالانه 12 هزار نفر از استان لرستان مهاجرت می‌کنند، علت را ناکارآمدی‌های مدیریتی و عدم توسعه مناطق محروم استان را از جمله زمینه‌های ایجاد مشکلات اقتصادی و به تبع آن مشکلات اجتماعی برشمرد.

افزایش اختیارات استانداری‌ها در هماهنگی میان نهادهای مختلف، برنامه ریزی و تعیین راهبرد معین جهت رشد مناطق کمتر توسعه یافته، اختصاص حق‌آبه لرستان جهت کاهش معضلات ناشی از خشک‌سالی، توجه متوازن به رشد بخش‌های خدمات، صنعت و گردشگری در کنار رشد کشاورزی استان و ضرورت نگاه اجتماعی به فرایند توسعه در کنار نگاه اقتصادی از جمله راهکارهای ارائه شده برای بهبود وضعیت فعلی و نیل به وضعیت مطلوب اجتماعی در استان لرستان بود.

نظر شما