شناسهٔ خبر: 51072169 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در سلسله جلسات «قطب نما»؛

بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی اساسا قرار نیست مشکلی را حل کنند

هشتمین جلسه از سلسله جلسات «قطب نما» با موضوع بررسی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هشتمین جلسه از سلسله جلسات "قطب نما" با موضوع بررسی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان و استعداد‌های برتر علمی کشور به همت کمیته امام و رهبری و کمیته والفجر واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) برگزار شد.

در این جلسه، علی اصغر خندان عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام- به تشریح و تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون مباحث تولید علم، علم دینی و مسئله محوری در تولید علم به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا به اهمیت پیگیری بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کردند و آن را «سلوک علمی-ولایی ولایت مدار» نامید.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: فهم عمق بیانات رهبر انقلاب دشوار است و ما نباید فکر کنیم که پس از پیگیری متن و ظاهر بیانات تمام موضوع را فهمیده ­ایم.

خندان به تدقیق و تفکر رهبر انقلاب در کلیدواژه ­هایی که ایشان در سخنان خود به کار می­ برند، اشاره و تصریح کرد: واقعا این کلیدواژه ­ها سرمایه­‌های علمی است و مسیر را مشخص می‌کند. کلیدواژه «تولید علم» از الان به عنوان یک هدف برای دانشگاه­ها مشخص شد. در این زمینه ما امام صادقی­ها سرمان پایین است و باید خجالت بکشیم. چرا که شانزده سال پیش این مأموریت از طرف رهبری به دانشگاه امام صادق علیه السلام ابلاغ شد و ما تقریبا در این جهت کار جدی نکرده ایم.

وی در ادامه سخنان خود به دو حدیث نبوی اشاره کرد، گفت: حدیث اول حسن السوال نصف العلم و حدیث دوم حسن المسئله نصف العلم است. اگر ما حدیث اول را در نظر بگیریم، نظام آموزشی و اگر حدیث دوم را در نظر بگیریم، نظام پژوهشی را متحول می‌کند.

خندان افزود: سوال گزاره­ای پرسشی است که پاسخ آن معلوم است، اما ممکن است برای برخی هنوز مشخص نباشد، حال آنکه برخی کتاب­ها یا اشخاص از آن مطلع باشند. مانند تمام سوالاتی که در امتحانات دانشجویان و دانش ­آموزان وجود دارد. اما مسئله، گزاره­ پرسشی است که هنوز جواب­های آن مشخص نیست.

وی گفت: از احادیث نامبرده، این برداشت می ­شود که رسیدن به سؤال خوب و حسن السؤال است که نصف العلم را برای ما محقق می ­کند. یعنی ما هنگامی به نیمی از علم دست یافته ­ایم که به سوال خوب رسیده باشیم.

این استاد دانشگاه افزود: حسن المسئله نظام پژوهش را متحول خواهد کرد. بسیاری از پژوهش­ها در دانشگاه­های ما اصلا مسئله محور نیست، بلکه موضوع محور است. یعنی اساسا قرار نیست که مشکلی را حل کنند. آقای دکتر قرا ملکی، در کتاب روش شناسی مطالعات دینی در فصل پنجم، پژوهش مسئله محور را مطرح کرده است. مشکل و مسئله متفاوت است. مشکل ناب­سامانی است که همه مردم آن را می‌توانند تشخیص بدهند مانند گرانی، تورم، طلاق و.... و، اما مسئله بیان عالمانه­ی آن مشکل است.

خندان در ادامه به تفسیر سوره فلق اشاره کرد و پیام کلی آن را سیاست گذاری علمی دانستند.

وی همچنین به استعاذه‌هایی که در تعقیبات نماز عصر خوانده می ­شود نیز اشاره کرد و عبارت «اعوذ بک من علم لاینفع» را عبارتی مهم برای دانشجویان خواند.

وی این استعاذه را دارای پنج مرحله دانستند که در لایه­‌های فردی، سازمانی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی؛ باید هشدار عدم نافع بودن علم را جدی دانست و از افتادن در دام آن مراقبت کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان تاکید کرد: مسئله محوری باید هم از نهاد دانشگاه پیگیری شود و هم دانشجویان آن را دنبال کنند. همچنین به دانشجویان توصیه کردند که تحصیل در دانشگاه را با مسئله دنبال کنند.

خندان در پایان به سوالات حضار جلسه به صورت حضوری و برخط، در زمینه‌های علم نافع، علوم اسلامی، علوم غربی و... پاسخ داد.

نظر شما