شناسهٔ خبر: 51071821 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در اولین نشست هم‌اندیشی وزرای ادوار وزارت علوم مطرح شد

مهمترین چالش‌های پیش روی نظام آموزش عالی

اولین نشست هم‌اندیشی وزرای ادوار گذشته و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون) به میزبانی دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در ابتدای این نشست، ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از قبول دعوت وزرای پیشین، هدف از برگزاری این جلسه را هم‌اندیشی در راستای هم‌افزایی و پیشبرد اهداف متعالی نظام آموزش عالی و بهره‌مندی از تجربیات گذشته و بررسی چالش‌ها، مشکلات و معضلات پیش روی آموزش عالی و ارائه راهکارهای پیشنهادی با رویکرد استفاده از خرد جمعی عنوان کرد.

زلفی‌گل ادامه داد: اعتقاد دارم که تجربه را باید ارزان خرید و بهترین راه آن نیز شنیدن تجربیات موفق و یا احیاناً ناموفق گذشته است که باید مورد کندوکاو قرار گیرد تا بتوان بهترین تصمیم را برای مسائل کنونی اتخاذ کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یقین دارم که برگزاری جلسات این‌چنینی هم‌اندیشی، موجب وحدت و همدلی بیشتر مجموعه شده و حاصل آن به نفع سیستم خواهد شد. قطعاً هر جا که همدلی و وحدت باشد، موفقیت نیز در آن مجموعه رقم خواهد خورد.

زلفی‌گل با اشاره به اولویت‌هایی که در برنامه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی، ارائه شده بود، گفت: در این مدت همه تلاش خود را به کار بردم تا به برخی از این برنامه‌ها جامه عمل بپوشانم و خوشبختانه مهمترین آن احیای دوباره معاونت فناوری و نوآوری بود که محقق شد.

وزرای ادوار گذشته از مهمترین چالش‌های پیش روی نظام آموزش عالی سخن گفتند

وزرای ادوار گذشته نیز در این جلسه به بیان مهمترین مسائل و چالش‌های پیش روی نظام آموزش عالی پرداختند و از تجربیات دوران گذشته سخن گفتند.

توجه به ارتقای کیفیت آموزش، در نظرگرفتن پتانسیل متفاوت دانشگاه‌ها در راستای راه‌اندازی رشته‌های جدید تحصیلی، صیانت از حیثیت علمی کشور با رشد تولید مقالات در نشریات معتبر بین‌المللی، ضرورت بازنگری در آئین‌نامه جذب اعضای هیات علمی و ارتقای اساتید، توسعه ارتباط علمی با کشورهای همسایه، ضرورت ارزیابی مستمر وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها، ارتقای شأن و منزلت دانشگاهیان و تکریم نخبگان به منظور جلوگیری از مهاجرت آنان، توجه به اشتغال دانش‌آموختگان با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های نوآورانه، حرکت در مسیر مرز دانش، تربیت جوانان نخبه، عالم، انقلابی، متعهد، متدین و متخصص برای صیانت از آینده نظام جمهوری اسلامی، توجه به علوم انسانی به عنوان جهت‌دهنده مسیر علمی و فرهنگی کشور، از جمله مواردی بود که به عنوان مهمترین چالش از سوی وزرای ادوار گذشته مطرح شد.

به نقل از وزارت علوم، همچنین، تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، احیای معاونت فناوری و نوآوری، شتاب در رشد تولید علم و کسب جایگاه مطلوب در جهان و منطقه، ایجاد تعامل سازنده با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در راستای توسعه تجاری‌سازی علم، توجه و تأکید بر موضوع پژوهش و گام برداشتن در راستای کاربردی کردن تحقیقات و توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و بازمهندسی این ارتباط مبتنی بر بیان نیازها از طرف جامعه صنعت به دانشگاهیان، نیز از جمله مواردی بود که به عنوان موفقیت و توفیقات کسب شده آموزش عالی از آن یاد شد.

انتهای پیام

نظر شما