شناسهٔ خبر: 51071721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ازبکستان و قزاقستان 54 قرارداد به ارزش 611 میلیون دلار امضا کردند

ازبکستان و قزاقستان در نشست همکاری‌های منطقه‌ای که در «ترکستان» برگزار شد، 54 قرارداد به ارزش 611 میلیون و 300 هزار دلار امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان و قزاقستان در نشست همکاری‌های  منطقه‌ای که در «ترکستان» برگزار شد،  54 قرارداد به ارزش 611 میلیون و 300 هزار دلار امضا کردند.

«عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان و «عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان در چارچوب سومین نشست همکاری‌های منطقه‌ای ازبکستان و قزاقستان در «ترکستان» گفت و گو کردند.

حدود 70 درصد از کل تجارت منطقه‌ای در آسیای مرکزی متعلق به ازبکستان و قزاقستان است. مبادلات بازرگانی دو جانبه طی 9 ماه گذشته سال 2021 میلادی از سطح 2 میلیارد و 900 میلیون دلار فراتر رفته که نسبت به مدت مشابه سال 2020 میلادی 28.5 درصد بیشتر است.

نخست وزیران دو کشور توافق کردند مبادلات بازرگانی بین دو کشور را تا 5 میلیارد دلار در سال 2022 میلادی و تا 10 میلیارد دلار طی 5 سال آینده برسانند.

در چارچوب نشست یادشده 54 قرارداد سرمایه گذاری و بازرگانی در زمینه‌های ماشین سازی، مجتمع زراعتی و صنعتی، تولید مصالح ساختمانی، کالاهای الکتروتکنیکی، تجهیزات پزشکی، توسعه  زیربناها و دیگر حوزه‌ها به ارزش 611 میلیون و 300 هزار دلار به امضا رسیده است.

نخست وزیر قزاقستان بر اهمیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های حفاظت از محیط زیستی، منابع آب و چوب تاکید کرد.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما