شناسهٔ خبر: 51071715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

قالیباف مطرح کرد:

کارآمدسازی نظام حکمرانی با شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی

رئیس مجلس در نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه گفت: برای نظارت دقیق نیازمند شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی هستیم. اگر این کار را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حکمرانی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه ضمن تقدیر و تشکر از حضور صمیمانه رئیس قوه قضائیه، گفت: اولین بار است که جلسه‌ای بین قوه مقننه و قضاییه برگزار شده است که این جلسه را به فال نیک می‌گیریم.

وی تاکید کرد: هر سه قوه با هم هماهنگ و همدل هستند. این امر لازم است، اما کافی نیست. این هماهنگی و همدلی باید منجر به هم افزایی و کارآمدی برای حل مشکلات مردم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر جلسه‌ای بگذاریم، اما خروجی آن آثار ملموسی در زندگی مردم نداشته باشد باید برگردیم و تجدیدنظر کنیم، افزود: البته اگر فرصت داشته باشیم. فرصت تنگ است و مردم نیاز به کارآمدی دارند.

قالیباف تصریح کرد: من به عنوان یک نماینده و شهروند از جناب اژه‌ای تشکر می‌کنم که از روزی که در این مسئولیت قرار گرفت با شناخت خوبی که به مسائل کشور دارد و با توجه به سابقه و تسلطی که بر ساختار‌ها و تشکیلات قوه قضائیه دارد با روحیه میدانی و جهادی برای رفع مشکلات و ایجاد تحول ورود و در صحنه مشکلات را پیگیری کرد.

وی با تاکید بر پیگیری اجرای طرح تحول در قوه قضائیه، گفت: در کشور، مشکلات متعددی وجود دارد و همه باید بر حل این مشکلات متمرکز شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیازمندیم در سطوح عالی هر سه قوه به فهم مشترکی در اولویت‌ها برای حل مسائل برسیم.
 
سه مشکل اساسی کشور از منظر رئیس مجلس
قالیباف با اشاره به اینکه امروز در کشور سه مشکل اساسی داریم که باید حل این مشکلات اولویت هر سه قوه باشد، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما مشکل اقتصادی است. مشکل آب یکی دیگر از مسائلی است که باید حل آن در اولویت سه قوه باشد، چرا که در برخی از نقاط کشور مردم وضعیت خوبی از لحاظ دسترسی به آب شرب ندارند و حتی در بخش قابل توجهی از روستا‌ها آب شرب با تانکر جابه جا می‌شود و حتما باید برنامه جدی برای رفع این مشکل داشته باشیم.
 
<div id="video-display-embed-code_446458" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831362/446458?width=400&height=300"></script></div>

وی گفت: بحث جمعیت از حیث موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در اولویت دولت، مجلس و قوه قضائیه قرار گیرد. ریشه سه مشکل مذکور در ناترازی است و این مشکلات زاییده تصمیمات ما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید تکلیف خود را با بخش خصوصی روشن کنیم و لازم است امنیت سرمایه حفظ شود و باید به سرمایه گذاران فرصت داده شود. برای مثال زمانی باید مالکیت یک بخش از حالت خصوصی خارج شود که مطمئن باشیم در آن جا فسادی رخ داده است.

قالیباف اظهارداشت: در کشور باید تولید ثروت اتفاق بیفتد تا مشکلات اقتصادی حل و فصل شود. همچنین لازم است اقدامات اساسی انجام شود تا نقدینگی لجام گسیخته دیگر به سمت سوداگری نرود بلکه به سمت تولید و سرمایه گذاری برود که این مسئله نیازمند تصمیمات شجاعانه در کشور است و حتی لازم است در جلسات سران قوا و کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم به این مسئله توجه شود و تصمیمات ما باید به گونه‌ای باشد تا ناترازی‌ها حذف شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه قریب به ۸۰ درصد بودجه ما صرف هزینه‌های جاری می‌شود، چرا که ۸۰ درصد بودجه ما دولتی است، گفت: سه قوه باید اولویت‌های خود را مشخص کنند و اگر ما دغدغه‌های جدا از یکدیگر داشته باشیم، نمی‌توانیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضائیه نمی‌تواند رأسا لوایح خود را به مجلس ارائه کند، اما حداقل می‌توان موضوعات مد نظر قوه قضائیه را در سازوکار طرح‌ها به قانون تبدیل کرد. حتما مسئولان قضائی در کمیسیون‌ها حضور داشته باشند و طرح‌های کمیسیون‌ها را دقیق بنویسند تا حل مشکلات مردم در اولویت قرارگیرد.

قالیباف با بیان اینکه ۷ دستگاه، مسئول نظارت بر اجرای قوانین هستند افزود: یکی از منکرات بزرگ در کشور، عدم اجرای قانون و یا بد اجرا کردن قانون است. بعد از ۴۰ سال تجربه عرض می‌کنم اگر بخواهیم امورات را در دستگاه اجرایی و قضایی نظارت و اجرا کنیم اشتباه است.
 
کارآمدسازی نظام حکمرانی با شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی
وی تصریح کرد: برای نظارت دقیق نیازمند شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی هستیم. اگر این کار را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حکمرانی است.
 
<div id="video-display-embed-code_446459" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831362/446459?width=400&height=300"></script></div>


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحثی که تحت عنوان «سوت زنی» مطرح شد در واقع مبارزه با فساد از طریق حمایت از افشاکنندگان فساد بود. در این زمینه قوانین مهمی در همه کشور‌های دنیا وجود دارد که باید در کشور ما نیز در این زمینه قانونگذاری شود.

قالیباف با اشاره به اینکه ۵۵ درصد فساد در دنیاز ازهمین طریق کشف شده است، اظهار داشت: مردم فساد را دیده اند و از طریق هوشمندسازی اعلام کردند. تنها ۴۵ درصد فساد از طریق دستگاه‌های دولتی در دنیا کشف می‌شود.

وی افزود: اگر از خصوصی سازی، فساد بیرون می‌آید باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر از ابتدا این فساد بررسی می‌شد شاهد ضربه خوردن به بیت المال نبودیم. باید از وقوع فساد جلوگیری کرد؛ می‌توان طرحی در این خصوص نوشت.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با فساد باید به طور جدی پیگیری شود، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در طرح‌های اقتصادی بحث دارایی‌های غیرمولد است که این دارایی‌ها در همه سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد و باید کار سیستمی انجام شود تا این دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد تبدیل شود.

قالیباف تصریح کرد: اگر جلوی فساد در این مرحله گرفته نشود، فساد به بخش سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی تسری پیدا می‌کند که الان شاهد هستیم برخی افراد فضای غیراخلاقی ایجاد می‌کنند که گویا همه مسئولان مفسد هستند، در حالی که این کارشان غلط و غیراخلاقی است.

وی بیان کرد: همچنین در بخش نظارت باید مجلس و قوه قضاییه منسجم و هماهنگ با یکدیگر کار کنند. برای مثال در مجلس بسیاری از گزارش‌ها در قالب ماده ۲۳۴ آماده می‌شود و ما این شکایت‌ها را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم که باید با اولویت رسیدگی شود، اما متاسفانه گاهی اوقات اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و رسیدگی نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم این هماهنگی بین قوه قضاییه و مجلس اثربخش‌تر باشد بنده پیشنهاد می‌دهم یک کمیسیون مشترک مداوم و مستمر بین مجلس و قوه قضاییه شکل گیرد تا پیگیری‌ها را انجام دهد و در نهایت باید خروجی این کمیسیون مشترک در جلساتی که بین مجلس و قوه قضاییه به صورت مشترک تشکیل می‌شود، ارائه شود.

قالیباف اظهار داشت: نمایندگان همواره در میان مردم و پیگیر رفع مشکلات آنان هستند و انصافا قضات ما هم بسیار شریف و زحمتکش هستند و با حداقل امکانات کار‌های خود را انجام می‌دهند. در هر دستگاهی افرادی هستند که حرمت خود و دستگاه را نگه نمی‌دارند.

وی گفت: این شفاف سازی و هوشمندسازی را در ارتباط با مردم انجام می‌دهیم و از سوی دیگر مجلس و قوه قضاییه به صورت هماهنگ نظارت می‌کنند. دو هفته قبل جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شد با این ساز و کار‌ها بسیاری از مشکلات در شهرستان‌ها حل می‌شود.
 

نظر شما