شناسهٔ خبر: 51071348 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

جواد اردکانی:

مرزها در سینما باید شفاف شود/شورایی که مجوز می‌دهد باید تعیین کند که از دیدش چه فیلمی سخیف و مبتذل است

سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: این توقع وجود دارد که در چهلمین جشنواره فیلم فجر، دوره پرباری از نظر توجه به سینمای انقلابی پیش رو داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، «جواد اردکانی» با اشاره به چهلمین دوره جشنواره بیان کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر در تعریف خود رویکردهای خوبی دارد و اگر آثار سینمای ایران با رویکردهای انقلابی تولید شده باشند، ویترین جشنواره بسیار مطلوب است و هرچه این رویکردها کم‌رنگ‌تر باشند، باید نسبت به تقویت محتوایی سینما اهتمام کرد تا در دوره‌های بعدی جشنواره بتوان به یک چشم‌انداز مطلوب رسید.

کارگردان «به کبودی یاس» برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر بیان کرد: من تصور می‌کنم با توجه به ساخت فیلم در شرایط کرونایی، فیلم‌ها از لحاظ کمیت و کیفیت با مشکلاتی روبه‌رو شده باشند، اما در هر صورت، این توقع هست که در جشنواره چهلم، دوره پرباری از نظر توجه به سینمای انقلابی پیش رو داشته باشیم.

او با اشاره به ضرورت پرداختن به مضامینی با رویکرد دیپلماسی فرهنگی، دفاع مقدس و منافع ملی در سینمای ایران اظهار کرد: سینما می‌تواند هر محتوایی را با خود به همراه داشته باشد و باید به ساخت فیلم با این مضامین هم ورود کرد، اما نکته اساسی این است که قاعدتا این مضامین از سوی مراکز دولتی ارائه می‌شود و روی آن‌ها سرمایه گذاری صورت می‌گیرد. ما باید روی این نکته دقیق شویم که این دست فیلم‌ها با چه کیفیتی ساخته می‌شوند و آیا مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرند یا نه، چرا اصل بازگشت سرمایه و جلوگیری از سرمایه‌سوزی در سینمای ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است. یک تحلیل هم این است که اگر فقط بخش دولتی روی چنین مضامینی سرمایه‌گذاری کند و بخش خصوصی رغبتی نسبت به فعالیت در این حوزه نداشته باشد، دهه به دهه تولیدات ارزشی کمتر می‌شود و این روند ادامه می‌یابد.

اردکانی تصریح کرد: با این وصف ارتقای این بخش از سینمای ایران نیازمند جریان‌سازی و تسهیل‌گری از سوی نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی است.

او افزود: یک اشکال ریشه‌ای در سینمای ایران داریم و تا آن را حل نکنیم، به هدف نمی‌رسیم و آن هم موضوع «جذب مخاطب» است. ما مخاطبان انبوهی که در سالن سینما فیلم می‌بینند، از دست داده‌ایم. باید یک آسیب شناسی ساختاری در این زمینه صورت بگیرد تا نسبت به برگرداندن ذائقه‌ها به سمت سینمای آرمانی اقدام کنیم گرچه همچنان معتقدم که در ساخت فیلم، باید بخش خصوصی را در کنار بخش دولتی به کار بگیریم.

کارگردان فیلم «شور شیرین» درباره راهبرد سازمان سینمایی در مقابله با ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل عنوان کرد: شورایی که مجوز می‌دهد باید تعیین کند که از دیدش چه فیلمی سخیف و مبتذل است و سرمایه‌گذاریک فیلم باید بداند فیلم سخیف، دقیقا چیست. قطعا بین ۹ نفر اعضای حاضر در شورای پروانه ساخت، ۹ تعریف مختلف از سینمای مبتذل وجود دارد. مرزها در سینما باید شفاف شود تا مسئله جذب مخاطب و رونق فیلمسازی روز به روز شکل بهتری به خود بگیرد. اگر تعریف مشخص شود، تکلیف‌مان روشن است، اما اگر تعریف مشخص نشود، به مشکل برمی‌خوریم.

نظر شما