شناسهٔ خبر: 51071256 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

برترین فیلم های سینمایی ایرانی در پاییز 1400

پاییز امسال به جبران بهار و تابستان کم رونق سینماها، فیلم‌های بسیاری اکران شد و بر روی پرده سینماها به نمایش درآمد و همچنان خواهد آمد. نیمه‌ی اول پاییز، مهر و آبان، و فروش خوب فیلم‌هایی مانند قهرمان، درخت گردو، منصور و حتی فیلم‌های گروه هنر و تجربه مانند تومان و پوست تا بدین‌جا گواه آن است که فیلم‌های اکران پاییز، با وجود محدودیت‌هایی که سینماها در فروش نصف ظرفیت سینما داشتند، اکران نسبتا موفقی را داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

فیلم‌هایی که در نیمه‌ی دوم پاییز، اواخر آبان ماه و اوایل آذر اکران می‌شوند مانند «آتابای»، « رمانتیسم عماد و طوبی»، «گشت ارشاد۳» و غیره خبر از ادامه‌ی این موفقیت و رونق هر چه بیشتر گیشه‌ها می‌دهد. در ادامه نگاهی داریم به تعدادی از فیلم‌های موفق و برتر نیمه‌ی دوم پاییز ۱۴۰۰ که این روزها نیز در حال اکران هستند.

فیلم «آتابای»

فیلم آتابای به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی  و  نویسندگی هادی حجازی‌فر، یک ملودرام عاشقانه است که روایتگر داستان مردی به نام آتابای با بازی خوب و تحسین‌برانگیز هادی حجازی فر است. او مرد میانسالی است که به دلیل تجربه‌ی عشقی نافرجام در ایام جوانی، درس خود را در دانشگاه تهران نیمه تمام رها کرده و به روستای پدری خود  در نزدیکی شهرخوی بازگشته است. در فقدان خواهری که سال‌ها پیش مرده است، مسئولیت نگهداری از فرزند او ناخواسته بر عهده‌ی آتابای گذاشته شده است. این فرزند اکنون بزرگ شده است و در سنین بلوغ قرار گرفته است و درگیر مشکلات این سن. داستان فیلم در حقیقت نشان دهنده‌ی درگیری‌های آتابای از سویی با خواهرزاده‌اش و  دوستی قدیمی به نام یحیی با بازی جواد عزتی  است و از سویی دیگر با خودش در مواجه با احساسی درونی و عاشقانه‌ای است نسبت به زنی که اخیرا با او مواجه شده است.

در این فیلم علاوه بر هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی و دانیال نوروش بازی کرده‌اند. که بازی جواد عزتی در این فیلم در جشنواره بسیار مورد تحسین منتقدین قرار گرفته است. موسیقی فیلم نیز بر عهده‌ی حسین علیزاده است که در جشنواره فجر نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم بود.

62

فیلم « رمانتیسم عماد و طوبا»

فیلم رمانتیسم عماد و طوبا دومین فیلم بلند کارگردانش کاوه صباغ‌زاده پس از فیلم تحسین شده‌ی «ایتالیا ایتالیا» است. فیلم رمانتسیم عماد و طوبی مانند ساخته‌ی پیشین صباغ زاده یک اثر ملودرام و عاشقانه با چاشنی فانتزی است و حال و هوای آن با اکثر آثاری که در سینمای ایران اکران می‌شوند متفاوت است. دنیا و فضای فیلم فانتزی است، فضاسازی‌ها، طراحی لباس و صحنه، قاب‌بندی‌ها و و حرکات دوربین، همه و همه در خدمت پیشبرد داستان فیلم و تاکید بر موضوع داستان است.

داستان فیلم بر حول محور زندگی یک زوج جوان و هنرمند بنا شده است که درگیری‌هایی روزمره‌شان، اختلافات زناشویی، مشکلات کاری در دنیای حرفه‌ای تئاتر و سینما ( بنا به شغل خود) تجربه می‌کنند را در فضایی شاد و  البته کمی سانتی‌مانتال به تصویر می‌کشد.

بازیگران فیلم الناز حبیبی، حسام محمودی و مرحوم علی انصاریان هستند، که این فیلم آخرین فیلم علی انصاریان بوده است و بازی خوبی ارائه کرده است. از نکات مثبت فیلم بازی بازیگران فیلم است به خصوص بازی الناز حبیبی که در این فیلم مورد تحسین قرار گرفته است  و نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر نیز شد. علاوه‌بر بازیگران جلوی دوربین، فیلم از حضور یک راوی با صدای سارا بهرامی  نیز بهره‌مند است.

فیلم «گشت ارشاد۳»

فیلم گشت ارشاد 3 به کارگردانی سعیدسهیلی در ادامه قسمت‌های قبلی این فیلم ساخته شده است و مانند دو اثر قبلی فیلمی کمدی است که بار اجتماعی دارد. فیلم گشت ارشاد ۱ و ۲ که در در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ به نمایش عمومی در سینماها درآمد و با استقبال مخاطبین مواجد شدو توانست به یکی از آثار پر فروش سینمای ایران بدل شود.

فیلم گشت ارشاد ۳ با حضور بازیگران جدیدی در ادامه‌ی دو قسمت قبلی ساخته شده است. زمانی که حسن و عطا با بازی ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی پس از سال‌ها به ایران بازگشته‌اند. آن دو برای کسب درآمد در خیابان‌ها به نواختن موسیقی روی آورده اند. در این میان آنها با مردی متمول به نام پیکان آشنا می‌شوند که به شدت شوق خواننده شدن دارد آنها تلاش می‌کنند تا با کمک کردن به او بتوانند از این راه درآمدی نیز برای خود کسب کنند. اما در این بین آنها با مشکلاتی مواجه می‌شوند  که سبب خلق لحظات  خنده داری می‌شود.

نکته‌ی جالب در مورد این فیلم حضور بهنام بانی در نقش پیکان است و همچنین حضور  امیر جدیدی است که با بازی خوبش توانسته است خنده را بر لب‌های تماشاچیان بیاورد.

گمانه‌ها بر آن است که این سری از گشت ارشاد نیز مانند دو قسمت قبلی در گیشه حضوری موفق را تجربه خواهد کرد و فیلم پر فروشی خواهد بود .

نظر شما