شناسهٔ خبر: 51070458 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص منبع ویروس کرونا

متخصصان آمریکایی می‌گویند احتمالا ۵۴۰ گونه پستاندار در بروز کووید ۱۹ نقش داشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیو ساینتیست، دانشمندان به کمک هوش مصنوعی برآورد کردند ۵۴۰ گونه پستاندار به احتمال فراوان در گسترش کووید ۱۹ دخیل بوده اند. این برآورد از اطلاعات زندگی و ویژگی‌های بیولوژیک این پستانداران حاصل شده است.

براساس این مدل، حیواناتی، چون سمور، موش و پنگولین (مورچه خوار) در میان ۱۰ درصد از گونه‌های پستانداری پرخطر که به احتمال فراوان در گسترش ویروس کرونا دخیل بوده اند، جای گرفتند. دانشمندان می‌گویند کووید ۱۹ به وسیله شاخک‌های پروتئینی که دارد به گیرنده‌های پروتئینی ACE۲ سلول میزبان در انسان و پستانداران متصل شده و آن‌ها را آلوده می‌کند.

گونه‌های مختلف دارای گیرنده‌های متفاوت ACE۲ هستند. در نتیجه، دانشمندان با بررسی این گیرنده‌ها می‌توانند به میزان دخیل بودن این گونه‌های پستانداران در گسترش ویروس کرونا پی ببرند. با این حال، آمینواسید مرتبط با پروتئین ACE۲ تنها در ۳۰۰ گونه شناسایی شده است که این موضوع می‌تواند بر تحقیقات تاثیر بگذارد.

محققان آمریکایی با کمک هوش مصنوعی اقدام به بررسی داده‌های پروتئینی ACE۲ بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ پستاندار مختلف کردند. شواهد نشان داد احتمال نقش داشتن ۱۰ درصد از این پستانداران (معادل ۵۴۰ گونه) در همه گیری کرونا وجود دارد.

از این میان مورچه خوار، سمور و موش از مهمترین پستانداران در این زمینه محسوب می‌شدند. پیشتر نیز متخصصان در ابتدای همه گیری کرونا اعلام کردند احتمالا کووید ۱۹ از طریق خفاش به مورچه خوار انتقال یافته و سپس انسان را آلوده کرده است.

دانشمندان تاکید دارند یافتن پاسخ دقیق این پرسش که کدام پستاندار در جهش و به وجود آمدن کووید ۱۹ دخیل بوده است، نیازمند تحقیقات بیشتری است. با این حال، یافته‌های فعلی تصورات پیشین درباره ریشه‌های این همه گیری را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما