شناسهٔ خبر: 51068218 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بیوگرافی بهروز افخمی

بهروز افخمی، کارگردان، فیلمنامه نویس، بازیگر، مجری تلویزیونی و همچنین نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است که فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۶۳ و با ساخت فیلم‌های کوتاه و بازیگری آغاز کرد و در ادامه با کارگردانی مجموعه تلویزیونی «کوچک جنگلی» و فیلم سینمایی «تفنگ‌های سحرگاه»، بر سر زبان‌ها افتاد.

صاحب‌خبر -
کلیات

بهروز افخمی متولد سوم آبان ماه سال ۱۳۳۵ در شهر تهران، کارگردان، فیلمنامه نویس، بازیگر، مجری تلویزیونی و همچنین نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است که فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۶۳ و با ساخت فیلم‌های کوتاه و بازیگری آغاز کرد و در ادامه با کارگردانی مجموعه تلویزیونی «کوچک جنگلی» و فیلم سینمایی «تفنگ‌های سحرگاه»، بر سر زبان‌ها افتاد. وی که از سال ۱۳۶۵ نیز وارد عرصه نویسندگی شده است، تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر شده است.

زندگی و ورود به دنیای هنر

بهروز افخمی در سال ۱۳۳۵ و در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همین شهر پشت سرگذاشت و سپس به علت علاقه به دنیای هنر و به ویژه فیلم راهی مدرسه عالی صدا و سیما شد و موفق شد در رشته تدوین از این مرکز فارغ التحصیل شود. افخمی پس از پایان تحصیلات خود، اولین فعالیت‌های هنری را نیز با تدوین و ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۳ و در سن ۲۸ سالگی به عنوان مدیر فیلمبرداری و بازیگر در فیلم «زیر باران» سیف الله داد حضور یافت و بدین ترتیب اولین تجربه حرفه‌ای خود را کسب کرد. پس از آن بهروز افخمی چند سالی را از فعالیت‌های هنری جدی دور بود تا اینکه در سال ۱۳۶۵ و این بار با نویسندگی فیلمنامه «دست نوشته ها» ساخته مهرزاد مینویی، مجدداً در عرصه هنر دیده شد.

فعالیت‌های هنری

بهروز افخمی پس از تجربه بازیگری و مدیر فیلمبرداری در فیلم «زیر باران» و نویسندگی در فیلم «دست نوشته ها»، در سال ۱۳۶۶ کارگردانی پروژه بزرگ مجموعه تلویزیونی «کوچک جنگلی» را برعهده گرفت که با حضور جمع کثیری از بازیگران مطرح ایران ساخته شد. این اولین تجربه کارگردانی موجب شد تا نام افخمی بر سر زبان‌ها بیفتد و همین امر سبب شد تا او یک سال بعد مجدداً فیلمی با موضوع میرزا کوچک خان جنگلی، به نام «تفنگ‌های سحرگاه» را در سینما کارگردانی کند. بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ فیلم «عروس» به نویسندگی مشترک خودش و علیرضا داوودنژاد را کارگردانی کرد که دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای او به همراه داشت. بهروز افخمی پس نویسندگی و کارگردانی چند فیلم سینمایی همچون «روز فرشته» و «روز شیطان»، در سال ۱۳۷۶ نویسندگی فیلمنامه «جهان پهلوان تختی» را برعهده گرفت و به همراه علی حاتمی آن را کارگردانی کرد که این فیلم نیز برنده تندیس زرین بهترین فیلمنامه از دومین دوره جشن خانه سینما شد. وی در سال ۱۳۸۲ برنده جایزه هیئت داوران بهترین کارگردانی از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «گاوخونی» شد. پس از آن، بهروز افخمی مجدداً و بعد از سال‌ها دوری از تلویزیون، به صدا و سیما بازگشت و مجموعه‌هایی همچون «عملیات ۱۲۵» را برای تلویزیون ساخت. او در سال ۱۳۹۲ فیلمنامه فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را نوشت و آن را کارگردانی کرد که این فیلم موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

دیگر فعالیت‌ها

بهروز افخمی پس از شناخته شدن چهره اش در عرصه سینما و تلویزیون مدتی را به عضویت شورای هنرستان روایت فتح درآمد و به عنوان مدرس شروع به تدریس کرد. وی همچنین سابقه فعالیت‌های سیاسی و حزبی را نیز دارد و در اواسط دهه ۷۰ به همکاری با احزاب اصلاح طلب پرداخت و در سال ۱۳۷۸ نیز از سوی این حزب به عنوان نماینده مردم شهر تهران در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و حتی به عنوان نفر بیست و یکم این شهر، راهی مجلس شد. افخمی در سال ۱۳۹۴ نیز به عنوان مجری و کارگردان در برنامه پُرچالش «هفت» نیز حضور یافت و فعالیت در عرصه مجریگری را نیز تجربه کرد. وی در زمینه تدون و تهیه کنندگی نیز سابقه فعالیت داشته است.

نظر شما