شناسهٔ خبر: 51066740 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا گزارش می دهد؛

وقتی اسامی خبر از فروغ جشنواره چهلم می‌دهند

چهلمین جشنواره سینمایی فیلم فجر، دومین جشنواره سینمایی است که در زمان کرونا قرار است برگزار شود و اخبار رسانه ها از اسامی کارگردان های نامی و تولید فیلم های سینمایی، خبر از جشنواره ای درخشان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهلت قانونی ثبت‌نام متقاضیان شرکت در چهلمین جشنواره فیلم فجر در روز یکشنبه ۳۰ آبان پایان یافت و بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، ۹۴ فیلم بلند سینمایی متقاضی شرکت در این دوره جشنواره شدند که درنهایت با بازبینی اولیه دبیرخانه، ۷۴ فیلم سینمایی به هیٲت انتخاب جشنواره ارائه خواهد شد.

بر اساس فراخوان جشنواره چهلم، بازبینی فیلم‌های بلند سینمایی متقاضی حضور در جشنواره از دهم آذر آغاز و اسامی حداکثر ۲۲ فیلم سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران تا ۵ دی اعلام خواهد شد.

هرچه قدر در شرایط کرونایی، سینمای ایران با مشکل اکران مواجه شد و بسیاری از فیلم های سینمایی دو جشنواره گذشته، عملا چشم انتظار فرصتی مناسب برای اکران بود، چرخه تولید نه مانند گذشته، اما با کمترین نگرانی چه در بخش سینمایی و چه در تولید سریال برای شبکه نمایش خانگی ادامه پیدا کرد.

ماححصل این تولیدات سینمایی که اغلب در سکوت کامل خبری انجام گرفته است، در چهلمین جشنواره سینمایی فیلم فجر خودنمایی خواهد کرد و بسیاری از کارگردان های مطرح سینمای کشور، درصورت انجام شدن مراحل فنی فیلم، احتمالا جشنواره ای درخشان را رقم خواهند زد.

 

سی امین فیلم مسعود کیمیایی در راه فجر

پس از اکران «خون شد» که مانند آثار گذشته کیمیایی، با استقبال اندک تماشاگران و انتقاد اهالی رسانه همراه بود، آقای کارگردان در دوران کرونا نیز با همراهی علی اوجی در مقام تهیه کننده، «خائن کشی» را کلید زد. این فیلم در حال حاضر مراحل پس تولید را سپری می‌کند. سپیده عبدالوهاب تدوین این کار را برعهده داشته است.

 داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی درباره رفاقت و مردمداری است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز 29 اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری شده است.

فرهاد آئیش در سی امین فیلم مسعود کیمیایی قرار است نقش دکتر محمد مصدق را در سالهای ۱۳۳۰ بازی کند و این اولین همکاری آئیش با مسعود کیمیایی در سینما خواهد بود.

بازیگرانی همچون مهران مدیری، امیر آقایی، پولاد کیمیایی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، اندیشه فولادوند ، حمید رضا آذرنگ ، سام درخشانی ، رضا یزدانی، نرگس محمدی ، الهام حمیدی ، نسیم ادبی ، فریبا نادری ، شکیب شجره ، پردیس پور عابدینی در آخرین ساخته مسعود کیمیایی نقش آفرینی کرده اند.
 

همه چشم انتظار «برادران لیلا»

سعید روستایی که پیش از این با دو فیلم «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» توانست جوایز اصلی جشنواره فیلم فجر را به دست بیاورد، در سکوت کامل خبری (حتی نامی از بازیگران این فیلم نیز رسانه ای نشده است) در حال تولید «برادران لیلا» است تا با سومین اثر خود بار دیگر اثری شاهکار در سینمای اجتماعی رقم بزند.

سعید روستایی با «برادران لیلا» که به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی کار فیلمبرداری خود را در مردادماه امسال آغاز کرده، ترجیح داده تا به دور از حاشیه های رسانه ای، این فیلم را به جشنواره برساند.

 

نقشی متفاوت از نوید محمدزاده در «شب، داخلی، دیوار»

«شب، داخلی، دیوار» به نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند ساخته می‌شود و نوید محمدزاده و دایانا حبیبی نقش‌های اول مرد و زن فیلم را ایفا می‌کنند. علیرضا کمالی، سعید داخ، دانیال خیری‌خواه و با حضور امیر آقایی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

نوید محمدزاده که تجربه همکاری با برادران جلیلوند را در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» دارد، در این فیلم قرار است نقش فردی نابینا را بازی کند.

امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ و دانیال خیری‌خواه از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

بازگشت میرکریمی با «نگهبان شب»

سید رضا میرکریمی که با «قصر شیرین» در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر نامزد بهترین فیلم جشنواره شده بود، برای فیلم جدید خود با انتشار فراخوان تست بازیگری، سعی دارد از بازیگران و چهره های جدیدی در آخرین ساخته خود استفاده کند و تقریبا بدون کمترین اخباری، «نگهبان شب» را راهی جشنواره چهلم فجر کرده است.

فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در زمستان سال گذشته آغاز شد.

محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد جمع بازیگران «نگهبان شب» را تشکیل می‌دهند.

 

شعیبی با اقتباس، راهی جشنواره شد

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

مصطفی زمانی و صابر ابر به عنوان بازیگران اصلی «بدون قرار قبلی» در پروژه جدید بهروز شعیبی جلوی دوربین رفته‌اند.

«بدون قرار قبلی» با حمایت فارابی و در مشهد تصویربرداری شده است که در آن داستانی اجتماعی و جدید از روابط انسانی دست مایه کارگردان قرار گرفته است.

 

خیز مانی حقیقی برای سیمرغ

مانی حقیقی در جدیدترین تجربه کارگردانی خود این بار با نوید محمد زاده و ترانه علیدوستی، «تفریق» را به جشنواره چهلم رسانده است.

فیلمنامه هشتمین فیلم بلند سینمایی حقیقی با همکاری امیررضا کوهستانی نوشته است، مجید مطلبی تهیه‌کننده این اثر است و مدیریت فیلمبرداری بر عهده مرتضی نجفی است.

در ابتدا پری‌ناز ایزدیار به عنوان بازیگر نقش اصلی در مقابل نوید محمدزاده انتخاب شده بود، اما این بازیگر از بازی در این فیلم انصراف داد. ایزدیار به دلیل تغییر زمان ساخت پروژه‌هایی که متعهد به حضور در آن‌ها بود، از «تفریق» جدا شد. بعد از اعلام این خبر، ترانه علیدوستی به عنوان بازیگر جدید «تفریق» انتخاب شد. مانی حقیقی کارگردان «تفریق» در این باره گفت: «پری‌ناز ایزدیار آنقدر در جریان تمرینات ما فوق‌العاده بود که واقعا از ادامه نیافتن این همکاری متاسفم. از سوی دیگر این را خوش اقبالی بزرگی می‌دانم که ترانه علیدوستی فرصت همراهی با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود.»

ترانه علیدوستی پیش از این، سابقه همکاری با حقیقی را در دو فیلم «کنعان» و «پذیرایی ساده» به عنوان بازیگر داشته و از سرمایه گذران «اژد‌ها وارد می‌شود» هم بوده است و در این فیلم اولین نقش آفرینی را در کنار نوید محمدزاده تجربه کرده است.

  

«شبگرد» با فرزاد موتمن   

فیلم سینمایی «شبگرد» سیزدهمین تجربه سینمایی فرزاد موتمن و به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در مراحل فنی پس از فیلمبرداری به سر می برد و همه تلاش خود را دارد تا به چهلمین جشنواره فیلم فجر برسد.

امیر آقایی، روشنک گرامی، احسان امانی، مهشید افشارزاده، بهناز پور فلاح، نازنین صلح جو، یاسر جعفری، حسین امیدی، شبیر پرستار، شیوا کریمی با حضور پیام احمدی‌نیا و هنرمندی امیرحسین فتحی، بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی موتمن مقابل دوربین رفته‌اند.

با انصراف پانته‌آ پناهی‌ها از بازی در این فیلم، مهشید افشارزاده جایگزین او شد. امیرحسین فتحی یکی از بازیگران جوان و پرکار سینما و شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر است که ایفای نقش یکی از شخصیت‌های کلیدی پروژه را بر عهده دارد و او هم اولین تجربه همکاری خود با فرزاد موتمن را پشت سر می‌گذارد.

 

دست پر فارابی برای جشنواره چهلم

بنیاد سینمایی فارابی نیز لیستی از فیلم های تولیدش اش را که پیش بینی می کند در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند، منتشر کرده است.

فیلم سینمایی «دسته دختران» به نویسندگی و کارگردانی منیر قیدی، تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روزهای پر تلاطم ابتدای جنگ و براساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴روزه خرمشهر در دفاع مقدس است.

فیلم سینمایی «خط نجات» به کارگردانی وحید موسائیان، فیلمی درباره انقلاب اسلامی و روزهای پایانی رژیم پهلوی، نقش‌آفرینی افسران مسلمان در ارتش و مبارزات آنها است.

فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی و کارگردانی سیدرضا میرکریمی و فیلم سینمایی «شادروان» به نویسندگی و کارگردانی حسین نمازی، فیلمی اجتماعی درباره زندگی خانواده‌ای حاشیه‌نشین در شهر تهران است.

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلمی معناگرا و دینی که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام حرف می‌زند.

فیلم سینمایی «بیرو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی عباس میرزایی، درباره زندگی توأم با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران «علیرضا بیرانوند» است. فیلم تلاش‌های یک نوجوان علاقه‌مند فوتبال را برای رسیدن به سکوهای جهانی نشان می‌دهد. این فیلم تلاش دارد تا امید را در بین نوجوانان زنده کند و نمونه‌ای را برای آنها به تصویر بکشد.

فیلم سینمایی «لیپار» به نویسندگی و کارگردانی حسین ریگی، اولین فیلم سینمایی یک فیلمساز بلوچستانی است. این فیلم در ژانر نوجوان در شهرستان چابهار ساخته شده و تلاش دارد تا زیبایی‌های استان سیستان و بلوچستان را به نمایش درآورد.

فیلم سینمایی «بام‌بالا» به نویسندگی و کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، فیلمی خانوادگی در جهت تحکیم خانواده و تلاش کودکان برای حفظ خانواده خودشان است.

فیلم سینمایی «پسران دریا» به‌کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی هم با موضوع نوجوان ساخته شده و از معدود فیلم‌های موجود در حوزه نوجوان است که روایت آن در دو اپیزود با دو قصه مستقل و در دو نقطه جغرافیایی متفاوت ارائه شده است.

فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» به نویسندگی و کارگردانی رامین سهراب، فیلمساز جوان ایرانی - فنلاندی که در اولین فیلم خود، به یک موضوع اکشن و حادثه‌ای پرداخته است

جشنواره چهلم فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش زاده از 12 تا 22 بهمن ماه برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/

نظر شما