شناسهٔ خبر: 51060977 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فوتبالیست‌هایی که پول را به پیشرفت ترجیح دادند

برخی از فوتبالیست‌ها برای به دست آوردن پول بیشتر، دوران حرفه‌ای خود را دستخوش تغییر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مطمئنا فوتبال محبوب‌ترین ورزش در جهان است و بنابراین هیچگاه کمبود تقاضایی در این رشته وجود نداشته است. از آغاز هزاره جدید میلادی، این ورزش شاهد یک رونق اقتصادی چشمگیر با درآمد‌های فراوان ناشی از حق پخش، رسانه و تجارت‌های دیگر بوده است که جریان مالی بزرگی را در سراسر جهان ایجاد کرده است.

به این ترتیب، فوتبالیست‌های سطح بالا برخی از پردرآمدترین ستارگان ورزشی روی کره زمین هستند. اروپا و آمریکای جنوبی تاکنون بر صحنه فوتبال تسلط داشته اند. با این حال، این روز‌ها شاهد سرمایه گذاری قابل توجهی برای پیشرفت فوتبال در چین، ژاپن و کشور‌های خاورمیانه هستیم.

سرمایه گذاری‌های چشمگیر گروه فوتبال سیتی و گروه ورزشی قطر در باشگاه‌های منچسترسیتی و پاری سن ژرمن نتایج مفیدی برای پیشرفت فوتبال داشته است. پول برای چندین فوتبالیست به یک عامل بسیار سودآور تبدیل شده است. بسیاری از آن‌ها حتی در دوران اوج تیم‌های بزرگی که در آن توپ می‌زدند را رها کردند تا با یک قرارداد سنگین به تیم‌های متمول، اما ناشناخته و کوچک بروند. این در حالی است که احساسات هواداران ممکن است سطح اخلاقی بالایی داشته باشد و تصمیمات این بازیکنان را محکوم کند، اما در نهایت باید بپذیریم که فوتبال هم یک حرفه است.

درست مانند هر حرفه دیگری در زندگی، فوتبالیست‌ها نیز از حقوق خود در اولویت دادن به پول و رفاه بلندمدت برای خود و خانواده شان برخوردارند، زیرا مدت فعالیت آن‌ها در این حرفه کوتاه است.

با توجه به این مقدمه در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به چند بازیکنی که تصمیم گرفتند برای کسب درآمد بیشتر، دوران حرفه‌ای خود را در سطح پایین تری ادامه دهند.

۱- الکس سانگ 

سانگ در سال ۲۰۰۵ به آرسنال پیوست، اما از سال ۲۰۰۸ جایگاهش  در این تیم را به دست آورد و از آن زمان نقش برجسته‌ای در برنامه‌های آرسن ونگر داشت و به مهره مهمی برای تیمش تبدیل شد.

سانگ در امارات وظیفه تخریب برنامه‌های تیم حریف را برعهده داشت و این به افرادی مانند فابرگاس و نصری اجازه داد تا روی وظایف خلاقانه خود تمرکز کنند.

با این حال سانگ در سال ۲۰۱۲ با وجود این که می‌دانست در بارسلونا با وجود هافبک‌هایی مانند ژاوی، اینیستا، بوسکتس، فابرگاس و کیتا زمان زیادی برای بازی نخواهد داشت،   تصمیم گرفت پیشنهاد ۲ برابری آرسنال را رد کند و راهی نیوکمپ شود.  

او تنها در ۳۹ بازی برای بارسلونا به میدان رفت و خیلی زود سوژه نقل و انتقالات سریالی شد.  الکس سانگ پس از حضور در وستهام و روبین کازان، دیگر بازیکن مطرحی نبود و دوران حرفه‌ای او نابود شد. سانگ در مصاحبه‌ای گفته بود: زمانی که بارسلونا به من پیشنهاد داد و دیدم چقدر درآمد خواهم داشت، به مسائل دیگر فکر نکردم. احساس کردم همسر و فرزندانم پس از پایان دوران حرفه‌ای من باید زندگی راحتی داشته باشند.

سانگ بعد‌ها به اشتباه خود در اولویت دادن به پول اعتراف کرد و گفت: من با مدیر ورزشی بارسا ملاقات کردم و او به من گفت که نمی‌توانم بازی‌های زیادی انجام دهم. با این حال من قبول کردم، زیرا می‌خواستم میلیونر شوم.  

۲- اسکار 

 فوتبالیست جوانی که با اینترناسیونال و سپس با چلسی مطرح شد، نوید ظهور یک ستاره بزرگ را می‌داد.  خلاقیت، تکنیک بالا، و توانایی بازیسازی باعث شد تا او با کاکا مقایسه شود.  

او در کنار نیمار و لوکاس مورا یکی از پرطرفدارترین بازیکنانی  فوتبال برزیل بود.  

اسکار ۴ فصل را در انگلیس با چلسی گذراند و ۱۳۱ بازی برای آبی‌ها انجام داد. او ۲ بار به آبی‌ها کمک کرد تا در لیگ برتر قهرمان شوند و حتی در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ با این تیم قهرمان لیگ اروپا شد. اسکار همچنین بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، ۴۸ بار برای تیم ملی برزیل به میدان رفت.  

در سال ۲۰۱۷ که تصمیم گرفت  به باشگاه چینی شانگ‌های SIPG بپیوندد، روند نزولی دوران حرفه‌ای او آغاز شد. باشگاه چینی با پیشنهاد ۶۰ میلیون پوندی برای جذب هافبک برزیلی، رکورد نقل و انتقالات در قاره آسیا را شکست.

اسکار که دوران اوج خود را سپری می‌کرد، در همان مقطع از اتلتیکو مادرید و باشگاه‌های ایتالیایی پیشنهاد داشت. اسکار در مورد انتقال خود به لیگ چین گفت: هر بازیکن فوتبال یا هر فردی که کار می‌کند، می‌خواهد برای کمک به خانواده خود پول دربیاورد. من در خانواده فقیری در برزیل متولد شدم.  

۳- امانوئل آدبایور 

امانوئل آدبایور تحت نظارت آرسن ونگر در آرسنال،  بازیکن موفقی بود. قد بلند، بدن قوی، سرعت و توانایی ستودنی در حفظ توپ از ویژگی‌های اصلی او بود.

این ویژگی‌ها به او کمک کرد تا در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ در ۴۸ بازی ۳۰ گل به ثمر برساند و به بازیکن محبوب توپچی‌ها تبدیل شود.  

 با تصاحب منچسترسیتی توسط اماراتی‌ها اوضاع خراب شد. آدبایور یکی از بازیکنانی بود که وقتی منچستر سیتی به او پیشنهاد ۲ برابری داد، تصمیم گرفت آرسنال را ترک کند.  

پس از گلزنی برای منچسترسیتی در جریان پیروزی ۴ بر ۲ مقابل آرسنال، آدبایور تمام طول زمین را دوید تا در مقابل هواداران تیم سابقش خوشحالی کند.  

او در منچستر سیتی هرگز نتوانست قهرمانی دیگری را تجربه کند و حتی دیگر خبری از بازی‌های خوبی که با پیراهن آرسنال ارائه کرد هم نبود.  این مهاجم اهل توگو پس از ترک منچستر سیتی، برای مدت کوتاهی در تیم‌های تاتنهام هاتسپر، رئال مادرید، کریستال پالاس و استانبول باشاکشهیر توپ زد.  

۴- هالک

تعداد کمی از فوتبالیست‌ها در دهه گذشته سرعت، قدرت بدنی و قدرت شوتزنی هالک را داشته‌اند. هالک با بازی در کنار فالکائو در پورتو،  به همان اندازه در قهرمانی تیمش در لیگ اروپا نقش داشت.  

این مهاجم برزیلی ۸ سال خوب را در اروپا سپری کرد و به خاطر ثباتش در پورتو و زنیت سن پترزبورگ تحسین شد و در ۱۹۶ بازی ۱۱۰ گل به ثمر رساند. هالک همچنین در این مدت در ۴۹ بازی برای برزیل به میدان رفت.

با این حال در سال ۲۰۱۶، زمانی که او هنوز ۳۰ سال سن داشت و برای بازی در فوتبال اروپا مناسب بود، تصمیم گرفت پیشنهاد شانگ‌های SIPG را بپذیرد و به چین نقل مکان کند. شانگ‌های ۴۵ میلیون پوند برای جذب هالک پرداخت کرد.

هالک با پذیرش پیشنهاد شانگ‌های به دوره اوج خود پایان داد. او پس از ۴ سال حضور در شانگهایو انجام ۱۰۰ بازی برای باشگاه چینی، اکنون با اتلتیکو مینیرو به برزیل بازگشته است.

بیشتر بخوانید

۵- رادامل فالکائو

رادامل فالکائو در باشگاه پورتو نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. قدرت گلزنی فالکائو به پورتو کمک کرد تا به افتخار قهرمانی در لیگ اروپا دست یابد. او در سال ۲۰۱۱ به اتلتیکو مادرید پیوست و در مقطعی با لیونل مسی و کریستیانو رونالدو رقابت نزدیکی داشت. فالکائو در ۹۱ بازی برای روخی بلانکو ۷۰ گل به ثمر رساند و با این تیم یک قهرمانی دیگر در لیگ اروپا کسب کرد.

زمانی که این بازیکن کلمبیایی در سال ۲۰۱۳ تصمیم به جدایی گرفت، پیشنهاد‌های زیادی برای او مطرح شد. او با مبلغی که در آن زمان بیشترین قرارداد باشگاه موناکو بود، به این تیم پیوست و طبق گزارشات، سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون یورو دستمزد خالص دریافت می‌کرد.

اگرچه بازی در لیگ فرانسه تنزل قابل توجهی نیست، اما آن زمان مطمئنا لوشامپیونه یک پله پایین‌تر از لالیگا بود. فالکائو می‌توانست در بالاترین سطح فوتبال اسپانیا به بازی ادامه دهد، اما در عوض تصمیم گرفت به فرانسه برود.

مشخص بود که این انتقال پایان دوران حرفه‌ای مهاجم گلزن کلمبیایی است. البته او با قرارداد قرضی برای منچستر یونایتد و چلسی بازی کرد، اما هرگز نتوانست درخشش گذشته را در این تیم‌ها تکرار کند. این بازیکن ۳۵ ساله اکنون با رایو وایکانو به لالیگا بازگشته است.

انتهای پیام/

نظر شما