شناسهٔ خبر: 51055817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خون رسانی با "خون جگر"

مشهد- ایرنا- هرچند خراسان رضوی پس از استانهای تهران و فارس سومین تولید کننده خون در کشور به شمار می‌رود اما با مشکلات و چالش‌های بسیار در تامین خون مورد نیاز بیمارستانهای خود روبروست.

صاحب‌خبر -

اداره کل انتقال خون خراسان رضوی تامین خون ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی را بر عهده دارد و سالانه  حدود ۴۰۰ هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی تولید می‌کند.
کمبود نیروی انسانی، اعتبارات، فضای فیزیکی، کمبود تعداد پایگاهها و کاهش تعداد داوطلبان اهدای خون در دوران شیوع کرونا از مهمترین چالشهایی است که اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با آن مواجه است و به اعتقاد مسوولان امر خون‌رسانی به بیماران در این استان ۶ و نیم میلیون نفری تامین خون با "خون جگر خوردن" حاصل می‌شود. 
با این حال مرحله اول ساختمان در حال احداث اداره کل انتقال خون خراسان رضوی که از مصوبات سفر رییس دولت دهم بود پس از  ۱۲ سال به تازگی و با پیگیریها و تلاشهای بسیار به  بهره‌ برداری رسید که این اقدام گامی مثبت و نقطه امید در حل مشکلات تولید و توزیع خون در استان به شمار می‌رود.
این در حالی است که ساختمان جدید هشت طبقه‌ای انتقال خون خراسان رضوی به دلیل اتمام اعتبارات، آسانسور، رمپ برای توقفگاه خودرو و برخی تجهیزات مورد نیاز را ندارد و احداث مرحله دوم این ساختمان نیز نیازمند تخصیص اعتبار است.
هم‌اکنون ۱۳ پایگاه و مرکز اهدای خون در استان خراسان رضوی دایر است که ۶ مرکز آن در مشهد و بقیه در شهرستانهای سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد، قوچان، کاشمر و تربت‌جام  فعالیت دارند.

خراسان رضوی در تولید خون و پلاسما رتبه‌های دوم و سوم کشور را دارد

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این نهاد در تولید خون و فراورده‌های خونی رتبه سوم کشور و در تولید پلاسما پس از تهران رتبه دوم کشور را داراست.
دکتر حمید رضا اسلامی افزود: سالانه ۴۰۰ هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی در خراسان رضوی تولید می‌شود و از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۵۰۰ هزار کیسه پلاسما برای تهیه داروهای مورد نیاز بیماران بستری در بخشهای سی.سی.یو، آی.سی.یو، بیماران تالاسمی و هموفیلی به آلمان ارسال شده و داروهای تولیدی با قیمت کمتر به کشور وارد شده است.    
وی ادامه داد: انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون مورد نیاز بیمارستانهای زیرپوشش ۶ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان را بر عهده  دارد، این در حالی است که این نهاد اکنون بیشتر از دو برابر ظرفیت و امکانات موجود با تلاش شبانه‌روزی و فشار مضاعف بر کارکنانش، خون تولید می‌کند.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر طی پنج سال گذشته سه هزار تخت بیمارستانی به دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در استان خراسان رضوی افزوده شده اما در این مدت اداره کل انتقال خون استان از نظر فضای فیزیکی، تعـداد پایگاه و نیروی انسـانی نه تنها رشدی متنـاسب با این افزایش تخت‌های بیمارستانی نداشته بلکه ۱۰ درصد نیروهـای آن نیز به سبب بازنشستگی و عدم امکان جذب نیرو برای جایگزینی آنان، کاهش یافته است.
وی تعداد کارکنان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی اعم از قراردادی و پیمانی را ۳۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: رفع کمبود نیروی انسانی در این اداره نیازمند جذب و بکارگیری ۱۵۰ نفر می‌باشد.
دکتر اسلامی ادامه داد: این نهاد از نظر بودجه هم وضعیت نامناسبی را می‌گذراند، بطوریکه کل بودجه انتقال خون استان در سال گذشته ۲۷ میلیارد تومان بود در حالی که برای تولید فراورده‌های خونی مورد نیاز و رفع مشکلات خود نیازمند ۶۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: راهکار رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های ادارات استانی انتقال خون، کشوری شدن بودجه این سازمان است، چرا که اکنون تنها دستگاهی است که بودجه استانی دارد و حال آنکه دیگر دستگاهها با داشتن بودجه کشوری از قانون مشخصی در تخصیص بودجه و اعتبارات پیروی می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی افزود: با وجود دستاوردهای بزرگ پزشکی، سازمان انتقال خون از توجه کمتری برخوردار بوده در حالی که با تمام کمبودهایی که همواره در تامین خون وجود داشته است تاکنون هیچ عمل جراحی در بیمارستان های خراسان رضوی به خاطر نبود خون لغو نشده است.

مرحله نخست ساختمان انتقال خون خراسان رضوی پس از ۱۲ سال به بهره‌برداری رسید

وی ادامه داد: احداث ساختمان اداری انتقال خون خراسان رضوی در خیابان سناباد مشهد یکی از زیرساخت‌های مهم در شمال شرق کشور به شمار می رود که فاز اول آن که مصوبه سفر رییس دولت وقت بود، پس از ۱۲ سال به بهره‌برداری رسید.
دکتر اسلامی گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه تا هفت ماه گذشته فقط ۳۰ درصد بود و از آن زمان تاکنون با پیگیریهای انجام شده و حمایت‌های نمایندگان مجلس و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پیشرفت فیزیکی آن به  ۱۰۰ درصد رسید.

وی افزود: برای احداث این پروژه ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده است در حالی که مبلغ اختصاص داده شده برای آن هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود و بقیه هزینه آن با تماس‌های مکرر از سازمان انتقال خون، پیگیریهای نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تامین گردید.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی کل زیربنای ساختمان انتقال خون این استان را ۱۰ هزار مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: سه هزار مترمربع در فاز اول و هفت هزار مترمربع نیز برای فاز دوم اختصاص یافته است.
وی گفت: مرحله اول این ساختمان در هشت طبقه احداث شده که یک طبقه به پایگاه سیار انتقال خون اختصاص یافته و این در حالی است که این ساختمان به علت کمبود اعتبار آسانسور، چیلر و رمپ ورودی به توقفگاه خودرو ندارد و خرید تجهیزات آن نیز نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است.
دکتر اسلامی افزود: با بهره برداری از مرحله دوم ساختمان انتقال خون خراسان رضوی، بخشی از خدمات پایگاه انتقال خون امام رضا (ع) در خیابان دانشگاه مشهد که اکنون با کمبود فضای فیزیکی روبروست به این محل انتقال خواهد یافت.
وی ادامه داد: مرحله دوم ساختمان انتقال خون خراسان رضوی نیز نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیزات و لوازم پزشکی است. 

آیا تصمیم گیرندگان، سازمان انتقال خون را حیاتی می‌دانند؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور نیز گفت: این نهاد که تامین خون بیماران نیازمند را بر عهده دارد، برای تداوم نقش موثر و زندگی‌بخش خود در جامعه با کمبود نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات روبرو است.
دکتر پیمان عشقی در مراسم افتتاح ساختمان اداری انتقال خون خراسان رضوی در مشهد افزود: خون داروی حیاتی بیولوژیک است که فقط از انسان گرفته می شود و جایگزین مصنوعی ندارد، آیا مسوولان عالی و تصمیم گیرندگان اختصاص بودجه‌، این سازمان را حیاتی می‌دانند؟ 

وی ادامه داد: آیا برای احداث یک ساختمان که دیگر نهادها بیش از ۲۰ برابر آن را ساخته‌اند باید ۱۲ سال معطل شویم؟ آیا مسوولان می‌دانند که سالانه حدود هفت میلیون کیسه فراورده خونی تولید می‌شود که ۲۵ درصد خون تولید شده را مبتلایان به تالاسمی مصرف می‌کنند؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه ایران اکنون بالاترین شاخص اهدای داوطلبانه خون را در بین کشورهای منطقه دارد گفت: ایران تنها کشور اسلامی است که در شبکه جهانی خون‌های نادر عضویت دارد. خونهایی که باید یک در ۱۰ هزار جستجو شود و هر کیسه‌ آن بیش از ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد.
وی افزود: این در حالی است که امنیت خون در ایران در حد کشورهای توسعه یافته است اما از نظر نیروی انسانی و امکانات در مقایسه با آنها به شدت فقیر هستیم.
دکتر عشقی ادامه داد: چهار هزار و ۵۰۰ نفر در ادارات انتقال خون ۳۱ استان کشور خدمت می‌کنند در حالی که هزار و ۵۰۰ ردیف استخدامی بلاتصدی داریم و ۶ تا هفت سال است که مجوز استخدام به ما داده نشده است.
وی گفت: در استانی مانند خراسان رضوی و کلانشهر مشهد نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم و پروژه‌ای که مرحله نخست آن افتتاح شد، آرزوی دیرینه مردم این استان بود که با وجود تنگناهای اعتباری آماده بهره‌برداری شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: شان مشهد و ایران اسلامی ایجاد پالایشگاه انتقال خون است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود و امیدواریم آستان قدس رضوی به این مساله حیاتی ورود کند و در این پروژه سرمایه گذاری لازم را انجام دهد چرا که در حال حاضر به دلیل نبود پالایشگاه خون در کشور، سالانه بیش از یک میلیون لیتر فراورده خونی به خارج از کشور صادر شده و در ازای آن داروهای حیاتی وارد می شود که در صورت احداث پالایشگاه، این چرخه در داخل کشور انجام می‌شود.

نظر شما