شناسهٔ خبر: 51054079 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

برگ برنده تایید مجلس در دستان یوسف نوری

دنياي اقتصاد : کمیسیون آموزش مجلس صلاحیت یوسف نوری را به عنوان آخرین وزیر کابینه دولت سیزدهم تایید کرد. قرار است امروز مجلس صلاحیت نوری، گزینه پیشنهادی دولت را به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش بررسی کند. سید نظام‌الدین موسوی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت از حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه دفاع یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد. به گفته موسوی و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، فقط رئیس‌جمهور امکان سخنرانی در جلسه رأی اعتماد از سوی دولت را دارد و با توجه به برنامه پیش‌بینی شده رئیس‌جمهور برای سفر به ترکمنستان، معاون اول در جلسه حضور خواهد داشت، اما امکان سخنرانی ندارد.

صاحب‌خبر -

درحالی که نوری با کمیسیون‌های مختلف ا‌ز جمله کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز جلساتی داشته و صلاحیتش در کمیسیون آموزش مجلس نیز احراز شده است، اما بنا به اعلام خبرگزاری فارس و به نقل از روح‌الله متفکرآزاد، نماینده تبریز و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی قرار است امروز صبح و پیش ا‌ز آغاز صحن علنی در محل صحن این فراکسیون نیز صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش را بررسی کند.

در این میان رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز در گفت‌وگو با ‌خانه ملت‌ از تایید صلاحیت یوسف نوری در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: رأی اکثریت اعضای کمیسیون آموزش به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در نشست این کمیسیون مثبت بود.

به گفته حاجی‌پور دغدغه‌های نمایندگان مربوط به مطالبات فرهنگیان از آموزش‌وپرورش بود و مسائلی از قبیل اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، اصلاح وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، ساماندهی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با گزینه پیشنهادی وزارت مطرح شد.

وی گفت: اعضای کمیسیون همچنین در خصوص ارتقای فضا و سرانه آموزشی در کشور، توزیع کتب درسی و بهبود محتوای آن و ساماندهی در برگزاری کلاس‌های حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان که موجب بلاتکلیفی خانواده‌ها شده است.

از سوی دیگر جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: عدم رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، نشان‌دهنده وجود تنش در رابطه بین دولت و مجلس نیست، بلکه مجلس در حال انجام وظیفه قانونی خود است و با دولت تعارف ندارد. پیش از انتخابات، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس از آقای رئیسی درخواست کردند در انتخابات ثبت‌نام کند و حالا هم همین نمایندگان اگر ضعفی در عملکرد هر کدام از وزرا ببینند، قطعا با او مخالفت می‌کنند و اینها دال بر وجود اختلاف و تنش بین مجلس و دولت نیست.

به گفته نیک‌بین معمولا همیشه در اوایل شروع دولت‌ها، مجلس و دولت رابطه خوبی با یکدیگر دارند و دولت سیزدهم و مجلس یازدهم نیز شروع خوبی داشتند، اما طبیعتا پس از مدتی بعضی از نمایندگان مخالف و منتقد برخی عملکردهای دولت می‌شوند و نسبت به وزرا تذکرهایی می‌دهند و حتی ممکن است جلسات طرح سوالات از وزرا هم برگزار شود.

همچنین روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در تشریح جزئیات نشست مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش از برنامه‌ریزی یوسف نوری برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش خبر داد.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین، تامین نیروی انسانی مورد نیاز، توجه به حوزه پرورشی، نظارت بر مدارس دولتی و غیردولتی، ساماندهی نیروهای نهضتی، خرید خدمتی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

نوری، سومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد و نشستن بر صندلی وزارت آموزش‌وپرورش است که رئیس‌جمهوری ۲۶ آبان ماه طی نامه‌ای او را به رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش معرفی کرد. پیش از وی «حسین باغگلی» و «مسعود فیاضی» وزرای پیشنهادی آموزش‌وپرورش بودند که موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نشدند.

نوری مدرک کارشناسی علوم تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکترای تخصصی مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی دارد. او از دهه ۶۰ وارد آموزش‌وپرورش شده و علاوه بر خدمت در حرفه معلمی، از سال ۱۳۶۷ به بعد پست‌های مدیریتی در سطوح مختلف آموزشی و تربیتی را تجربه کرده است.

 

نظر شما