شناسهٔ خبر: 51051708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از ۱۵ هزار قطعه مرغ در خلخال معدوم شد

اردبیل_ایرنا_سرپرست فرمانداری خلخال گفت:بیش از ۱۵ هزار قطعه مرغ آلوده به بیماری هپاتیت (HHS) طیور در این شهرستان معدوم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، مسعود یگانه شنبه در نشستی با معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل اعلام کرد: با مشاهده این بیماری در یکی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی خلخال دامپزشکی این شهرستان وارد عمل شده و نسبت به معدوم سازی مرغ‌های آلوده اقدام کرد.

وی با بیان اینکه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دراین شهرستان مشاهده نشده است، گفت: معدوم‌سازی مرغ‌های آلوده در روزهای اخیر در خلخال مربوط به مشاهده  نوعی از بیماری طیور به نام بیماری هپاتیت (HHS) در یکی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی و با هدف پیشگیری از شیوع این نوع بیماری در سایر مرغداری‌های منطقه صورت گرفته است.

در این جلسه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل نیز گفت: بیماری سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) طیوریک بیماری عفونی و مسری است که از علائم آن درصد ابتلا و درصد تلفات بالا و همچنین افزایش مایعات پریکارد و هپاتیت در طیور الوده به این بیماری است.

دکترجهانبخش خلفی‌زاده افزود: هنوز موردی از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل مشاهده نشده ولی با توجه به خطر شیوع احتمالی این بیماری و انجام اقدامات پیشگیرانه بر ضرورت واکسیناسیون طیور صنعتی در همه مرغداری‌های استان تاکید می‌شود.

وی با اشاره به شروع فصل سرما و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به عنوان ناقلان خاموش بیماری  آنفلوآنزای پرندگان در تالاب‌ها، دریاچه ها، پشت سدها و برکه‌های استان افزود : از همان آغاز مهاجرت این پرندگان اداره کل دامپزشکی استان با تجهیز و ساماندهی تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار بیماری به حال آماده باش کامل در آمده است.

او اظهار کرد: سرمایه گذاری کلانی در صنعت طیور استان انجام شده  و این استان را به یکی از استان‌های صاحب‌نام در حوزه پرورش طیور و  صادرات آن تبدیل کرده است.

معاون مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: ۴۷ فارم پرورش مرغ مادر با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۶۸ هزار قطعه  و ۵۷۳ مزرعه پرورش  طیور صنعتی در استان فعالیت می‌کنند و در حال حاضر ۱۱ درصد جوجه یکروزه کشور در استان اردبیل تولید می‌شود. 

او اظهار کرد: از ابتدای سال جاری طی ۱۹۷ مورد بازدید از فارم‌های پرورش طیور صنعتی، ۵۵ هزارو ۹۰۷ مورد نمونه برداری برای انجام آزمایش بیماریهای مختلف طیور اخذ و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تحویل شده است.

دکتر خلفی زاده از توزیع ۱۴۰ میلیون و ۷۰۴ هزارو ۷۴۸ دز واکسن درطول هشت ماهه امسال در این استان خبر داد و افزود: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماریهای مختلف واگیردار طیور در بین فارم‌های پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

نظر شما