شناسهٔ خبر: 51050067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

داده‌های جدید؛ اف-35 انگلیس در عملیات رهگیری سوخو-30 روسیه سقوط کرد

یک رسانه تخصصی نظامی چینی مدعی شد که سانحه سقوط جنگنده پیشرفته انگلیس در دریای مدیترانه به دنبال تلاش خلبان در رهگیری یک فروند جنگنده «سوخو-30» روسیه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالیکه چندی قبل یک فروند جنگنده «اف-۳۵ لایتنینگ» نیروی دریایی انگلیس به دلایل نامعلوم در آب‌های مدیترانه سقوط کرد، یک رسانه تخصصی نظامی چینی مدعی شده که این سانحه به دنبال تلاش خلبان جنگنده انگلیسی در رهگیری یک فروند جنگنده «سوخو-۳۰» روسیه رخ داد.

وبگاه روسی «آویا» روز شنبه به نقل از وبگاه «سوهو» نوشت که تلاش خلبان جنگنده اف-۳۵ انگلیس در رهگیری جنگنده روسی سوخو-۳۰ روسیه با سقوط هواپیمای جنگی نسل پنجم انگلیس بین سواحل قبرس و مصر به پایان رسید.

چندی قبل رئیس وزارت دفاع انگلیس به طور غیرمنتظره از تلاش جنگنده‌های انگلیسی مستقر در «ناوهوالپیمابر الیزابت»  برای تقابل با هواپیماهای نظامی روسی خبر داده بود.

به نوشته این وبگاه چینی، جنگنده اف-۳۵ انگلیسی به احتمال زیاد سعی داشت با یک جنگده روسی که از پایگاه هوایی «حمیمیم» در سوریه برای کنترل اوضاع در منطقه یا برای تمرین برخاسته بود تقابل کند، اما حین پرواز احتمالاً به دلیل اشتباه خلبان جنگنده اف-۳۵، نقص فنی رخ داد و هواپیما در دریای مدیترانه در جنوب قبرس سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع انگلیس به طور غیرمستقیم این داده‌ها را تایید کرد و اظهار داشت که در مجموع ۳۰ مورد  تلاش برای رهگیری هواپیماهای روسی هنگام بازگشت کشتی‌های ناتو از اقیانوس آرام به اروپا از طریق دریای مدیترانه انجام شد.

این وبگاه سپس نوشت، عدم اظهار نظر رسمی در این مورد از سوی لندن در درجه اول به این دلیل است که اگر اطلاعات عمومی شود، بیفایدگی جنگنده‌های اف-۳۵ انگلیس می‌تواند باعث ناآرامی در جامعه شود، زیرا این بدان معنی است که جدیدترین جنگنده های انگلیسی نامناسب هستند.

وزارت دفاع انگلیس بدون ارائه جزئیات از انجام تحقیق بیشتر در خصوص این سانحه هوایی خبر داد. خبرنگار شبکه خبری «اسکای نیوز»  نیز در این باره در توییتی نوشت که گمان نمی‌رود اقدام خصمانه در این امر دخیل بوده باشد. 

 بر روی عرشه این ناو هواپیما بر ۸ فروند جنگنده اف-۳۵ بی، چهار فروند بالگرد تهاجمی «وایلد کت» ، هفت فروند بالگرد ضد زیردریایی و هوابرد «مرلین» و سه بالگرد ویژه عملیات کماندویی از نوع «مرلین» وجو دارد. 

نیروی دریایی انگلیس حضور گسترده‌ای در کشور عمان دارد و بارها اعلام کرده که هدف از این حضور حمایت نظامی از ماموریت‌های آمریکا در منطقه است.

وزیر دفاع انگلیس چندی قبل از برنامه های لندن برای سه برابر کردن مساحت پایگاه نظامی انگلیس در عمان  خبر داد و گفت: «دوستی طولانی مدت بین انگلیس و کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری مهم است. با داشتن منافع مشترک دفاعی و امنیتی، کار مشترک ما برای ثبات منطقه ای و جهانی بسیار حیاتی است.»

انتهای پیام/.

نظر شما