شناسهٔ خبر: 51043678 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علی باقری وارد وین شد

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات روز دوشنبه در وین امروز وارد پایتخت اتریش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات روز دوشنبه هشتم آذر ماه در وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، امروز (شنبه) در رأس هیأتی وارد وین پایتخت اتریش شد.

این مذاکرات به منظور رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برگزار می‌شود. پیش از این نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از برگزاری نشست‌های غیررسمی اعضای برجام در قالب‌های مختلف در وین در روزهای شنبه و یکشنبه پیش از مذاکرات روز دوشنبه خبر داده بود.

پیش از این اعلام شده بود که قرار است این مذاکرات در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شود.

در آستانه این دور از مذاکرات، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز (جمعه) تلفنی در گفت‌وگو با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به وی با بیان اینکه با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می یابیم و خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی هستیم، گفت: غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید. (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان (+) همچنین در گزارشی از یکصد روز فعالیتش در سمت وزارت امور خارجه، با بیان این‌که قطعا دست ما بسته نخواهد بود و گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد، گفت: از گزینه گفت‌وگو در وین شروع می‌کنیم و در مذاکره و رسیدن به توافق جدی هستیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در اظهاراتی با بیان اینکه تمامی تحریم های آمریکا باید به صورت یک جا، موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین های عینی برداشته شود، گفت که همه تمرکز ایران و ۱+۴، در مذاکرات وین بر رفع این تحریم هاست.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفت‌وگویی با روزنامه ایندیپندنت با تأکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری از سوی دولت جدید آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها شرط موفقیت مذاکرات هسته‌ای پیش‌‌‌رو خواهد بود. (جزییات بیشتر)

گفتنی است از نیمه فروردین ماه سالجاری تا پایان خرداد ماه و در دولت دوازدهم نیز ۶ دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۴ برای احیای برجام انجام شد ولی در پی کارشکنی‌های آمریکا و با وجود پیشرفت‌هایی که حاصل شده بود، نتیجه‌ای در برنداشت. با آمدن دولت جدید قرار شد در این زمینه تصمیم گیری شود که در نهایت با رایزنی‌های انجام شده هشتم آذر ماه این مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما