شناسهٔ خبر: 51032295 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحدید نسل| گَردِ پیری بر سر مازندران/ کسب رتبه ۳۰ کشور در فرزندآوری‌/ طرح "فرزند کمتر" ‌خائنانه بود

گروه استان‌ها ـ باتوجه به پائین بودن نرخ ولادت در مازندران نیاز است تا برخی‌ سیاستگذاری های اجتماعی و اقتصادی برای زوج‌های جوان انجام شود تا از چالش پیری جمعیت کشور جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، با مرور آیات قرآن بر ضرورت فرزندآوری از زوایای مختلف مانند تشویق به فرزندآوری،فرزند نعمتی الهی، بشارت به فرزندآوری ،فرزند زینت زندگی  و وسیله‌ای برای رشد و تعالی خانواده اشاره دارد.همچنین در روایات و احادیث فرزنداندان را میوه  زندگی و زمینه‌ساز سعادت والدین در آخرت بیان کردند.

احساس مسئولیت، شادی و لذت زندگی ،تداوم حیات، ایجاد حس مفید بودن ،زمینه‌ساز رشد و تعالی والدین ،عامل نشاط خانواده،گرمتر شدن کانون خانواده،گرمتر شدن رابطه عاطفی زناشویی از آثار و برکات فرزندآوری است.

نیروی انسانی و یا جمعیت سرمایه های یک جامعه هستند که قطعا با رشد و افرایش آن عزت و اقتدار نیزبا آن همراه خواهد بود در این راستا اردیبهشت 1393مقام معظم رهبری سیاست های کلی جمعیت را براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی با 14بند  ابلاغ کردند که در این‌سیاستها بر اهیمت نرخ رشد جمعیت کشور تاکید داشته و دارند متاسفانه7سال از ابلاغ سیاست کلی جمعیت می گذرد اما این امر هنوز به درستی اجرا نشده است.

**نظارت دقیق مجلس بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت**

نماینده مردم ساری و میاندورود در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت:ایران از منظر آمایش سرزمینی، جغرافیای کمی و کیفی گسترده است و در منطقه ای قرار دارد که از لحاظ امنیتی ،اجتماعی،سیاسی و آموزه های دینی اهمیت بالایی دارد در نتیجه بحث فرزند آوری و جوان سازی جمعیت اولویت اول کشور است ،متاسفانه ضریب رشد جمعیت در سالهای اخیر با توجه به اقدامات مسئولان و قانون گذاران در گذشته به شدت کاهش یافت.

علی بابایی کارنامی افزود:13 میلیون زوج در کشور درشرایط ازدواج هستند یا ازدواج کردند منجر به طلاق شد باید شرایط زندگی این افراد فراهم شود تا با سیاست گذاری درست در10 سال آینده جهش داشته باشیم، اکنون باید هم‌مجلس و هم دولت نقش آفرینی کنند اقدام  خوب مجلس تصویب طرح رشد و فعال سازی جمعیت است.مشوقهای خوبی در زمینه اجتماعی،اقتصادی،اداری،استخدامی تسهیلات بانکی و...فراهم کرد که البته دربحث آموزش سبک زندگی و  استفاده از رهنمودهای مراجع تقلید ،علما و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز  موثر است.

وی گفت: در شرایط کنونی ما الان اول راه هستیم و شاخص ها مانده است البته با ارائه تسهیلات، وام‌ازدواج و مشوقهای درست  می توانیم بستر تشکیل خانواده،رشد جمعیت و فرزندآوری و در نتیجه رشد جمعیت رافراهم‌کنیم که دولت باید با ساختار حمایتی توجه به اجرای قوانین ،ایجادهماهنگی میان مجلس و دولت شرایط لازم را فراهم و حتی قانون اساسی نیز از این بحث حمایت کند و با فرهنگ سازی درست می توانیم‌ کشور را به سر منزل مقصود برسانیم و در این راستا قطعا مجلس بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نظارت خواهد داشت.

**مشوق‌های فرزندآوری برای مادران درنظرگرفته شود**

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیزگفت:در راستای سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری؛ طرح جمعیتی که یک طرح پژوهشی است با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پرشکی بابل در حال تدوین است که امیدواریم تامین اعتبار شود. رویکرد افزایش جمعیت یکی از مباحثی است به چندین عوامل  بستگی داردبه عنوان‌ مثال

طبق برآورد دانشگاه علوم پزشکی مازندران تجهیز آزمایشگاه بیمارستان دولتی در دستور کار قرار گرفت همچنین سالهای گذشته کارگاههای متعدد و متنوع در جهت زایمان ایمن برای بانوان کارمند و عموم بانوان استان برگزار شد تا بانوان از میان سزارین و زایمان طبیعی روش درست را آگاهانه انتخاب کنند.

سمیه قاسمی طوسی با بیان اینکه در بحث فرزندآوری مشوقها قطعا موثر هستند گفت: بحث جمعیت جدای از بحث خانواده نیست برای سیاستهای کلان مشوقهای لازم نیز باید در نظر گرفته مسکن،تامین‌معیشت،اقتصاد خانواده در سیاستهای جمعیتی و دربحث کلان باید دیده شود همچنین برای کاهش آسیب اجتماعی به ویژه طلاق ،دخترانی که به سن ازدواج می رسند باید مهارتهای زندگی به ویژه ارتباط متقابل با همسر را  از مرجعی که اهلیت دارد بیاموزند اکنون متاسفانه اکنون از طریق دوستان و فضای مجازی یاد می گیرند.

**مازندران سی امین استان نرخ ولادت در کشور است**

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران نیز گفت: بر اساس سیاست های93 رهبری که 14 بند دارد و یک بند آن فرزندآوری و فرزند پروری است  مازندران درزمینه ولادت سی و امین استان کشور است در این راستا کمیته جمعیت تشکیل و هر ماهه برگزار می شود از وزیر کشور دولت قبل نیز خواسته شد سیاست تشویقی برای  استانهای مازندران و گیلان که از لحاظ نرخ ولادت در رده های آخر قرار دارند در نظر بگیرند.

پروپورالی نیز با دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران و بابل در این زمینه در حال انجام است. با همکاری مراکز بهداشتی قبل از شیوع ویروس کرونا همایشهای مختلفی درزمینه اهمیت فرزندآوری و فرزند پروری اجراشد در این مدت که با این بیماری درگیر بودیم نمایشگاهای عکس برگزار کردیم و توانستیم نرخ  رشد را تا حدودی ثابت نگه داریم.

وی بیان داشت:یکی از مهمترین عواملی که موجب افزایش سن ازدواج میان جوانان و در نتیجه کاهش نرخ رشد جمعیت شده است بحث مشکلات مالی و اقتصادی است برای حمایت باید سیاست و برنامه های اجرای مشوقها درست انجام شود.

**طرح فرزند کمتر زندگی بهتر طرحی خائنانه و سیاست استعماری بود**

امام‌جمعه نکا نیز در گفتگو با ما گفت: گروهی صاحب فرزند شدن را مایه ننگ‌ می دانند ،گروهی تنها به رهبانیت روی می آورند و گروهی نیز به بهانه تنگدستی،مشکلات معیشت و اقتصادی میل به تزویج و فرزندآوری ندارند اما باید بدانند بحث ازدواج و داشتن فرزند سالم وصالح از تاکیدات علمای دین و مقام معظم رهبری است .

حجت الاسلام محمدصادق محمدی لائینی افزود: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) از نشانه های خوشبختی انسان،داشتن اولاد شایسته است؛متاسفانه طرحی که درسالهای گذشته تحت عنوان "فرزند کمتر زندگی بهتر" طرحی خائنانه و سیاست استعماری بود که عوارض گوناگونی داشته و دارد.

وی گفت: طبق فرموده امام سجاد(ع) فرزند خوب اگر زنده باشد بعد از مرگ‌ پدر برای او طلب مغفرت می کند و اگر قبل از او فوت کند شفیع پدر در روز قیامت می شود درنتیجه برای داشتن فرزندان بیشتر دنبال بهانه نباشیم دور از شان مسلمان و شیعه امیر المومنین 

 است که از درگاه خداوند ناامید شود و نگران روزی خود و فرزندان باشد باید در راستای اجرایی شدن سیاست کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، هم مجلس هم دولت هم‌دستگاهای فرهنگی و آموزشی تلاش و اقدام کنند.

**ازدواج و فرزندآوری راهی به سوی سعادت و آرامش**

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه مازندران در زمینه اهمیت و ضرورت فرزندآوری در اسلام گفت: طبق احادیث و روایات داشتن فرزند موجب برکات دنیوی و اخروی می شود  همچنین طبق پژوهش یک مرکز تحقیقاتی با بررسی200هزار خانواده در86کشور جهان به این‌نتیجه رسیدند خانواده های  دارای فرزند دارای اعتماد به نفس بالا،کاهش فشار خون و نشاط بیشتری هستند.

حجت الاسلام محمد انتظاری افزود:خداوند در آیه 21 سوره روم فرمودند:وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ یعنی: از نشانه‌هاى او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه‌ى شدید و رحمت قرار داد؛ بى شک در این (نعمت الهى،) براى گروهى که مى‌اندیشند نشانه‌هاى قطعى است که خداوند

ابتدا مسلمانان را به ازدواج دعوت کردند زیرا پیوند زن ومرد موجب آرامش،صفا،صمیمیت،دوستی،درک متقابل زن و مرد می شود همچنین طبق فرموده امام باقر(ع) مردان بازنانی ازدواج کنند که نازا نباشند و از میان زنان وجیهه وزیبا اما نازا و زنان نازیبا اما فرزندآور؛ به زنان نازیبا اما فرزندآور روی آورند که نشان دهنده اهمیت تولید نسل و بقاست.

وی ادامه داد:خداوند درقرآن زمانی که انسان متولد شد فرمود فتبارک الله احسن الخالقین یعنی خداوند به مولود و خلقت آدم در عالم تبریک‌ و به خود آفرین گفت، پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند من به فزونی جمعیت مسلمان در روز قیامت مباهات و افتخار میکنم.بی تردید وجود فرزندان بیشتر در خانواده موجب استحکام وپایداری بنیان وکانون خانواده می شود که باید درکنار آن به بحث تربیت دینی و اسلامی توجه کنیم تا فرزندانمان سرباز ولایت و امام زمان(عج)باشند .

انتظاری تصریح کرد: امروز دشمن تلاش دارد با ترویج تک فرزندی و تشویق سقط جنین نسل مسلمان و شیعه را منقطع کند که خداوند درقرآن فرموند ازترس و تنگدستی فرزندان خودرا نکشید که گناه کبیره است،بدانیم قطعا خداوند روزی فرزندان را به والدین اعطا می کند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه امروز متاسفانه حیواناتی مانند سگ و گربه جایگزین فرزند برای برخی افراد شده که شایسته و درشان جامعه اسلامی نیست تاکید کرد: باید مراکزی که تولیت  امر فرزند آوری و تعالی جمعیت را بر عهده دارند پیگیر فرهنگسازی در این زمینه باشند دولت نیز حمایتهای لازم را داشته باشد تا با اجرای درست فرامین‌مقام معظم رهبری ، شاهد تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان باشیم.

به گزارش تسنیم؛افزایش جمعیت افزایش ضریب امنیت ملی و قدرت دفاعی کشور را به همراه دارد به عقیده کارشناسان تا 30سال آینده 30درصد به جمعیت سالمندان اضافه می شود از طرفی از هر5 زوج یک زوج نابارور هستند از اکنون باید تمام دستگاهای مربوط به این امر برای نجات کشور همت کنند و

طبق تاکیدات مقام معظم رهبری بایدبرنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد که نقش مهم دستگاهای مختلف به ویژه دستگاهای فرهنگی را در بحث فرهنگسازی پررنگ تر می سازد.

انتهای پیام/ش

نظر شما