شناسهٔ خبر: 51028585 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی / جمعه 5 آذر 1400

طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 5 آذر 1400، در حال حاضر هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز قرار ندارد و ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و جمع قربانیان به ۱۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر رسید.

از دیروز (پنجشنبه، چهارم آذر) تا امروز جمعه (پنجم آذر، ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، تا کنون ۵۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۱۳ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۲۵ نفر دُز دوم و ۹۲۱ هزار و ۴۴۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۸ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۲۶۰ هزار و ۳۴۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۵ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر رسید. تا کنون ۵ میلیون ۸۴۱ هزار و ۸۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۳ هزار و ۳۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۸ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۵۴۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز قرار ندارد و ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، تمام شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند.

بنابر جدیدترین رنگ‌بندی شهرها در اپلیکیشن ماسک، با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، تمام شهرستان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند. آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم هیچ شهری در ایران قرمز نبود.

شهرستان‌هایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند: اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد).

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در جهان تاکنون به بیش از ۲۵۸ میلیون نفر رسیده و مرگ بیش از پنج میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

بر اساس گزارشهای قبلی  تلفات روزانه کرونا روز دوشنبه (یکم آذر) پس از ۲۳۴ روز حرکت بر مدار سه رقمی، ۲ رقمی شد و به ۹۷ نفر رسید.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تاکنون این ویروس پنج خیز برداشته و مرگبارترین خیز آن یعنی خیز پنجم از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.   

با وجود این، به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تعداد تلفات کرونایی روز دوشنبه یکم آذر ماه بار دیگر دو رقمی و به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود، نزدیک شد. ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰، تعداد تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر اعلام شد اما از روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی تا ۳۱ آبان ماه سه رقمی ماند.

کاهش تلفات کرونا گرچه روند بسیار مبارکی است که بدون شک در پی رویکرد سلامت محور دولت سیزدهم با هدف مهار کرونا محقق شده، نباید از احتمال خیز ششم ویروس شاخدار غافل شد.

«بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه (دوم آبان) در جریان دیدار با مدیران موسسه کخ و سفیر آلمان گفت:‌ وضعیت کنترل بیماری کرونا در ایران مناسب است اما نگرانی‌هایی داریم. بروز موج جدید کرونا در سایر کشورها، ما را برای آینده نگران کرده است. از این رو در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا در امان بمانند.

 

پنجم آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

طبق اعلام جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز جمعه پنجم آذر ماه با عبور از خیز پنجم کرونا و پوشش واکسیناسیون گسترده، تمام شهرهای ایران از وضعیت قرمز خارج شدند.

 آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم هیچ شهری در ایران قرمز نبود. براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از ۶ آذر اعمال می‌شود؛ برای نخستین بار پس از ۲۸۹ روز تمامی شهرستان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند.

 شهرستان‌هایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند: اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد).

اکنون هیچ نقطه ای از ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد، ۲۲ شهرستان وضعیت نارنجی، ٢٠٧ شهرستان وضعیت زرد و ۲١٩ شهرستان وضعیت آبی کرونایی دارند.  ۲۲ شهرستان وضعیت نارنجی، ٢٠٧ شهرستان وضعیت زرد و ۲١٩ شهرستان وضعیت آبی کرونایی دارند. 

پوشش گسترده واکسیناسیون عمومی در ماه‌های اخیر، کنترل کرونا را در وضعیت مناسب‌تری نسبت به موج‌های قبلی بیماری کووید۱۹ قرار داده و با وجود اینکه روند بستری در اکثر استان‌ها نزولی گزارش شده است.

 براساس تحلیل روند بستری کووید - ۱۹ که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی منتشر کرد، به جز استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان که افزایش مختصری در میزان بستری نسبت به هفته‌ گذشته نشان می‌داد، روند بستری در سایر استان‌ها کاهشی یا پایدار بوده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز شواهدی از ورود سویه جدید به کشور گزارش نشده است.

وضعیت مبتلایان به کرونا و واکسیناسیون در استان‌ها

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که با بستری ۳۰ بیمار جدید کووید-۱۹ در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته، تعداد بستری‌های این بیماری در بیمارستان‌ها به ۱۶۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: هم اکنون ۵۳ بیمار کووید- ۱۹ نیز با دریافت خدمات درمانی در منازل مسکونی خود تحت نظر و مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: طی شبانه روز گذشته سه نفر درگیر از مبتلایان بیماری کووید-۱۹ بستری در مراکز درمانی استان اردبیل جان باختند که با فوت آنها  مجموع جان باختگان کرونا در این استان در ۲۱ ماه گذشته و در خلال پنج موج، به ۲ هزار و ۵۷۲ نفر رسید.

خبر دیگر امروز اینکه علی شریفی سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفته اکنون روند بستری در اکثر استان‌ها به جز خراسان جنوبی نزولی و در شهرستان‌های قرمز هم روند بستری صعودی است که همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت که مهر ماه از موج پنجم عبور کرد و از جمله استان‌هایی بوده که در ارزیابی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دارای بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن با اشاره به لزوم اجرای واکسیناسیون مقابله با ویروس کرونا گفت: تاکنون ۸۲ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال این شهرستان دُز نخست واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت و تزریق کرده‌اند.

محمدحسن کرمی تاکید کرد: همچنین تاکنون ۶۸ درصد جمعیت هدف شهرستان بروجن موفق به دریافت و تزریق دُز دوم واکسن علیه ویروس کرونا شده‌اند.

از هرمزگان خبر رسیده که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده در حال حاضر ۷۱۵ نفر در استان مبتلا به کرونا هستند که از این شمار ۵۹۷ نفر در قرنطینه خانگی به سر می برند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: با بستری شدن ۴۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، مجموع بستری های کرونا در بیمارستان های هرمزگان به ۱۱۸ نفر رسید. هم اکنون از مجموع بستری های کرونا ، ۱۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۸ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی روند واکسیناسیون کرونا در هرمزگان را نیز پرشتاب ارزیابی کرد و گفت: با واکسینه شدن ۷ هزار و ۵۵ نفر در شبانه روز گذشته، مجموع واکسیناسیون در استان به ۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۱ نفر رسید که از این شمار یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۶۰۸ نفر هر دز را دریافت کردند.

همچنین بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۷۴ بیمار جدید به ۳۹۷ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته دو نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

به گزارش روز جمعه دانشگاه علوم پزشکی قم، وضعیت کرونایی استان قم از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ «آبی» در آمد.

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفته در شبانه روز گذشته در حالی که ۳۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری شدند، به همین تعداد نیز ترخیصی داشتیم، از این رو تعداد بستری‌ها و ترخیصی‌های کرونایی استان مساوی شد.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهارم آذرماه ۴۰ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی ادامه داد:از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون همگانی کرونا در قم یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۸۹ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

 همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان سمنان سه تغییر در رنگ بندی کرونایی داشت که بر اساس آن شهرستان سمنان و گرمسار از نارنجی به زرد و شهرستان آرادان از زرد به آبی تغییر رنگ دادند. 

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان های دامغان و شاهرود در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های سمنان، گرمسار، مهدیشهر و سرخه، در وضعیت زرد و شهرستان‌های آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

در ایلام هم به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  مورد فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایلام ثبت نشد و مجموع فوتی های استان هزار و ۱۵۹ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۴۹ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۷۸ نفر رسید.

خبر دیگر اینکه سه بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در لرستان جان باختند و مجموع قربانیان به ۲ هزار و ۶۴۹ نفر رسید.

همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ طی شبانه روز گذشته در لرستان شناسایی شدند و مجموع بیماران از ابتدای شیوع تاکنون به ۱۹۵ هزار و ۴۴۵ نفر رسیده است.

در همین حال رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا گفت: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

مهدی محمدی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۷۱ نفر شامل ۲۷ بیمار مثبت بستری و ۴۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۹ نفر بیشتر است.هم‌اکنون ۲۵۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۹ نفر آنها وخیم است.

خبر دیگر اینکه نقشه کرونایی گیلان آبی تر شدو تعداد شهرستان های آبی گیلان از ١٢ شهرستان در ارزیابی هفته گذشته به ۱۴ شهرستان افزایش یافت.

بر این اساس علاوه بر املش، سیاهکل و شفت، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، بندرانزلی، فومن و تالش که پیش از این آبی بودند، رودسر ، صومعه سرا و ماسال نیز به شمار شهرستان های آبی افزایش یافت.

شهرستان رضوانشهر که هفته گذشته آبی بود در نقشه جدید زرد شد و علاوه بر این رودبار وآستارا نیز زرد هستند و هیچ شهرستانی در استان گیلان قرمز و نارنجی نیست.

در استان خوزستان نیز سه شهرستان در وضعیت زرد و ۲۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.  شهرستان رامهرمز، شوشتر و دزفول در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان‌های اهواز، اندیمشک، خرمشهر، آبادان، گتوند، کارون، بهبهان، آغاجاری، امیدیه، رامشیر، هندیجان، باغملک، شوش، ایذه، اندیکا، لالی، هفتکل، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، ماهشهر ، مسجد سلیمان و شادگان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

حدود ۷۸ درصد جمعیت هدف خوزستان یک دز و ۵۸ درصد ۲ دز واکسن را تزریق کردند.

 

۱۹ شهرستان مازندران در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند

سامانه ماسک متعلق به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت کرونایی کشور ، رنگ آبی بیشتری بر جغرافیای مازندران زد و وضعیت کرونایی ۱۹ شهرستان استان را آبی ارزیابی کرده است.

طبق ارزیابی این سامانه در حال حاضر تنها سه شهرستان مازندران در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند که نصف یک هفته پیش است. سامانه ماسک در ارزیابی هفته پیش رنگ کرونایی ۱۶ شهرستان مازندران را آبی و ۶ شهرستان را زرد تعیین کرده بود.

این سامانه در ارزیابی جدید خود که امروز جمعه منتشر کرد و مقررات مربوط به آن هم از فردا شنبه اجرایی خواهد شد ، وضعیت کرونایی شهرستان های آمل ، رامسر و نور را زرد ارزیابی کرده است.

اگر چه رنگ کرونایی آمل و رامسر از چند هفته پیش زرد بود و این هفته هم زرد باقی مانده است ، ولی شهرستان نور هفته پیش وضعیت آبی داشت و طبق نظر کارشناسان بهداشتی به علت عادی انگاری ها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در طول یک هفته به رنگ زرد رسید.

با این وصف طی یک هفته گذشته وضعیت کرونایی شهرستان های  بابل، بابلسر، تنکاین و بهشهر از زرد به آبی رسیده است که نشانگر اثرگذاری رعایت پروتکل های بهداشتی و استقبال بیشتر از واکسیناسیون عمومی است.

طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک در حال حاضر شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، بابل، بابلسر، تنکابن، نکا، میاندورود، ساری، سیمرغ، قائم‌شهر، جویبار، فریدونکنار، محمودآباد، کلاردشت، عباس آباد، نوشهر، چالوس، سوادکوه و سوادکوه شمالی در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند.

رنگ زرد به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

 آمارهای کرونایی یک ماه اخیر نشان می‌دهد که کرونا با وجود نشانه‌هایی که از آغاز روند افزایشی شیوع در این استان از ابتدای آبان دیده شده بود، در یک محدوده آماری ثابتی باقی مانده است و طی یک ماه اخیر تعداد بیماران بستری در بیمارستان های مازندران از ۳۵۰ نفر تا ۴۶۰ نفر در نوسان بوده است.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۷۴ بیمار جدید به ۳۹۷ نفر رسید. 

 

فوت پنج نفر و بستری شدن ۴۱ بیمار کووید۱۹ در البرز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که پنج بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۴۱ بیمار دیگر بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون ۲۶۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: با مرگ پنج بیمار کووید ۱۹ در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به ۶ هزار و ۴۳۷ نفر رسید.

صیادی افزود: ۷۸ هزار و ۶۵۶ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۷۱ هزارو ۹۵۳ بیمار آنان بهبود یافته اند.

تزریق واکسن ، استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها با صابون و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز در وضعیت  آبی و پنج شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

۶ نفر دیگر در کرمانشاه قربانی کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا گفت: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز جمعه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۷۱ نفر شامل ۲۷ بیمار مثبت بستری و ۴۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۹ نفر بیشتر است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۵۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۹ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۷۷ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۵۲ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها هفت نفر بیشتر است.

کرمانشاه در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۲۹ آبان شهرستان کرمانشاه از نارنجی به زرد کرونایی تغییر وضعیت داد.

محمدی افزود: براساس رنگ‌بندی جدید هم‌اکنون تنها شهرستان‌های پاوه و سنقروکلیایی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین براساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، کنگاور، اسلام‌آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر، ثلاث باباجانی، دالاهو و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و شهرستان قصرشیرین هم در وضعیت آبی قرار دارد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

رنگ‌بندی جدید کرونا در استان سمنان با بهبود شرایط سه تغییر داشت

طبق اعلام جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی سه شهرستان در استان سمنان تغییر رنگ داشت که نشانه بهبود شرایط در استان است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز جمعه پنجم آذر ١۴٠٠  که جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی را در سامانه ماسک منتشر کرد، استان سمنان سه تغییر در رنگ بندی کرونایی داشت.

بر اساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان سمنان و گرمسار از نارنجی به زرد و شهرستان آرادان از زرد به آبی تغییر رنگ دادند. 

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان های دامغان و شاهرود در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های سمنان، گرمسار، مهدیشهر و سرخه، در وضعیت زرد و شهرستان‌های آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

اکنون هیچ نقطه ای از ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد، ۲۲ شهرستان وضعیت نارنجی، ٢٠٧ شهرستان وضعیت زرد و ۲١٩ شهرستان وضعیت آبی کرونایی دارند. 

روند ناپایدار بستری کرونا در خراسان جنوبی

پوشش گسترده واکسیناسیون عمومی در ماه‌های اخیر، کنترل کرونا را در وضعیت مناسب‌تری نسبت به موج‌های قبلی بیماری کووید۱۹ قرار داده و با وجود اینکه روند بستری در اکثر استان‌ها نزولی گزارش شده، خراسان جنوبی روند ناپایداری داشته است.

براساس تحلیل روند بستری کووید - ۱۹ که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی ۲۷ آبان امسال منتشر کرد، به جز استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان که افزایش مختصری در میزان بستری نسبت به هفته‌ گذشته نشان می‌داد، روند بستری در سایر استان‌ها کاهشی یا پایدار بوده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کماکان نشانه‌ای از ورود به خیز ششم سراسری وجود ندارد ولی باید بسیار محتاط باشیم و ادامه مراقبت‌ها همچنان ضروری است.

سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بتازگی گفته است: شروع موج ششم کرونا پیچیده و سخت است و محتمل‌ترین شرایط در شکل‌گیری یک موج می‌تواند ناشی از ورود یک سویه جدید به کشور باشد که هنوز شواهدی از ورود سویه جدید به کشور گزارش نشده است.

علی شریفی افزود: اکنون روند بستری در اکثر استان‌ها به جز خراسان جنوبی نزولی و در شهرستان‌های قرمز هم روند بستری صعودی است که همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی اظهار داشت: نرخ فوت را در هر یک میلیون نفر جمعیت براساس واکسن زده‌ها و نزده‌ها در ماه‌های مختلف سال برای گروه سنی بالای ۷۵ سال بررسی کردیم. مقیاس‌های آماری جمعیت نشان می‌دهد اگر افراد واکسن نزده بودند، ده‌ها هزار مرگ بالای ۷۵ سال در موج پنجم رخ می‌داد.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت که مهر ماه از موج پنجم عبور کرد و از جمله استان‌هایی بوده که در ارزیابی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دارای بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

اما اواسط آبان امسال اعلام شد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی براساس نمودار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمترین میزان رسیده و از میانگین کشوری کمتر است.

بر این اساس میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۴۶.۰۸ درصد و این میزان در خراسان جنوبی ۴۳.۶۲ درصد بوده است.

با توجه به آخرین رنگ‌بندی کرونایی از هشت شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) در کشور ۲ شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است.

شرایط ناپایدار است

همان زمان دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: روزانه شاهد افزایش موارد سرپایی مثبت و بستری بیماران کرونایی در استان هستیم اما هنوز اثری از آغاز خیز ششم کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

غلامرضا شریف‌زاده شرایط استان را به لحاظ شیوع بیماری کووید۱۹ ناپایدار دانست و اظهار داشت: اگر روند افزایشی موارد ابتلا و بستری ادامه یابد، شروع موج جدید بیماری دور از انتظار نیست.

وی دوم آذر ماه گفت: به جز شهرستان‌های فردوس و طبس که روند شیوع کرونا در آنها افزایشی است، سایر شهرستان‌های استان روند ثابت دارند اما وضعیت در این مناطق هم شکننده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی، مانع از ورود به پیک جدید بیماری می‌شود لذا ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب همچنان باید مدنظر همگان باشد.

وی گفت: تاکنون ۹۷۰ هزار و ۷۸۴ دُز واکسن کرونا به جامعه هدف استان خراسان جنوبی تزریق شده که از این تعداد ۵۳۱ هزار و ۹۳۲ نفر دز اول، ۴۳۵ هزار و ۶۰۶ نفر دز دوم و سه هزار و ۲۴۶ نفر دز سوم را دریافت کرده‌اند.

اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه چهارشنبه (سوم آذر) در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به بررسی روندهای بستری و فوتی کرونا در شهرستان‌های استان نسبت به کل کشور که طی ۲ هفته گذشته روند کاهشی داشته است، ما در خراسان جنوبی این روند کاهشی را نداشتیم.

کامبیز مهدی‌زاده اظهار داشت: به‌خصوص در شهرهای قرمز استان روند بستری بیماران کرونایی افزایشی بوده است.

برداشت محصول و جابه‌جایی جمعیت

وی درباره دلایل این روند افزایشی گفت: در شهرهایی که برداشت محصولات کشاورزی همچنان ادامه دارد از جمله زرشک و انار طبیعتا دورهمی‌ها و تجمعات اتفاق می‌افتد و افزایش انتقال ویروس را داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین بعضی شهرستان‌های خراسان جنوبی در مسیر ارتباط به خراسان رضوی و مشهد مقدس هستند که افزایش انتقال را می‌توان در آنها تخمین زد.

وی بیان کرد: حدود ۷۰ درصد موارد انتقال در خانواده و دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد که این مساله در بعضی شهرستان‌های ما پررنگ است و ۲۰ درصد هم از طریق جابه‌جایی جمعیت و مسافرت صورت می‌گیرد.

مهدی‌زاده گفت: این عوامل در شهرستان‌های قرمز استان بسیار پررنگ‌تر است و در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی هم وجود دارد.

وی درباره احتمال اینکه در روزهای آینده به شهرستان‌های قرمز خراسان جنوبی اضافه شود گفت: بررسی روندها تا امروز نشان می‌دهد در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی اگر طی ۲ روز آینده همین وضعیت تداوم یابد و موارد بستری کاهش نداشته باشد، این احتمال وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در برخی شهرستان‌ها ممکن است تغییر رنگ را به سمت بدتر شدن داشته باشیم.

با توجه به آخرین رنگ‌بندی از روز شنبه ۲۹ آبان شهرستان‌های بیرجند و قاینات از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند اما علاوه بر طبس که پیش از این در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار داشت، شهرستان فردوس نیز از وضعیت نارنجی (پرخطر) خارج و قرمز شد.

استان خراسان جنوبی ۲ شهرستان قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و هفت شهرستان زرد رنگ دارد.

افزایش نسبی خفیف

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند معتقد است که وضعیت کرونا در روزهای اخیر نسبتا با ثبات شده هرچند افزایشی را در موارد بیماری بعد از فرونشستن پیک پنجم داشتیم.

مسعود ضیایی روز گذشته به رسانه‌ها گفت: در حال حاضر خوشبختانه با واکسیناسیونی که انجام شده، موارد بیماری رو به افزایش نیست و تقریبا ثابت است ولی با افزایش نسبی خفیف.

وی درخصوص علل این افزایش نسبی خفیف بیماری گفت: علل افزایش بیشتر دورهمی‌ها و بی‌توجهی به پروتکل‌ها است چون می‌دانیم با زدن واکسن هم امکان ابتلا وجود دارد ولی اتفاق خوبی که افتاده و تحقیقات نشان داده افرادی که واکسینه نشدند ۶ برابر بیشتر از افراد واکسینه به بیماری مبتلا می‌شوند و ۱۴ برابر بیشتر فوت می‌کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: یعنی اگر واکسن بزنیم هم خطر ابتلا کمتر می‌شود و هم خطر موارد شدید بیماری و مرگ کاهش می‌یابد همانطور که علیرغم باز شدن مدارس و ضعف در رعایت پروتکل‌ها هنوز افزایش چشمگیری برای بیماری نداشتیم.

وی گفت: توصیه ما تزریق واکسن و کامل کردن واکسیناسیون برای افرادی است که نوبت دوم را تزریق کردند یا افرادی که واجد شرایط برای نوبت سوم هستند.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند افزود: از طرفی مدارس به‌صورت فعال بازگشایی شدند که خواهش ما این است علائم فرزندان کنترل شود و اگر خودشان یا دوستانشان علائمی داشتند به مسوولان بهداشتی مدرسه اطلاع دهند و ضمن اجتناب از حضور در مدرسه برای درمان اقدام کنند.

وی گفت: مسوولان مدرسه تامین موارد بهداشتی از قبیل ماسک و رعایت پروتکل‌ها را براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت مدنظر داشته باشند و امیدواریم با خبرهای خوبی که از رسیدن داروهای جدید داریم و تکمیل واکسیناسیون بتوانیم این دوران را پشت سر بگذاریم.

خراسان جنوبی تحت تاثیر شهرهای قرمز

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت: دلیل اعلام روند افزایشی در استان بیشتر مربوط به شهرستان‌های طبس و فردوس است که قرمز هستند و افزایش موارد بستری در این ۲ شهرستان وضعیت کل استان را تحت تاثیر قرار داده است.

شریف‌زاده افزود: طبق آمار میزان ابتلا و بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی نسبت به هفته اول آبان ماه روند کاهشی داشته اما در روزهای گذشته موارد بستری مجددا افزایش یافته است.

وی گفت: برداشت محصولات کشاورزی، بازگشایی‌ها و فعالیت اصناف تا حدودی می‌تواند دلیل این افزایش باشد اما مهمترین دلیل دورهمی‌های خانوادگی است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اظهار داشت: معمولا افزایش یا کاهش موارد بیماری پس از ۲ هفته اتفاق می‌افتد و پیش‌بینی می‌شود طی ۲ هفته آینده اگر روند افزایشی را شاهد نباشیم، روند کاهشی قابل توجهی را هم نخواهیم داشت.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه اجرای مصوبات نقش نظارتی دارد و دستگاه‌های متولی باید نسبت به برخی تخلف‌ها از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام قانونی کنند.

شریف‌زاده وضعیت تالارها را مثال زد و گفت: با اینکه تالارها با یک چهارم ظرفیت اجازه فعالیت دارند اما جشن‌هایی بالاتر از ظرفیت را برگزار می‌کنند که از عوامل اصلی انتقال ویروس در جامعه است.

وی افزود: امیدواریم با رعایت همه‌جانبه پروتکل‌ها و کاهش دورهمی‌ها شاهد تغییر رنگ‌ شهرهای استان به سمت وخیم شدن نباشیم.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در کرمانشاه به ۲ هزار و ۸۸۰ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا گفت: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۸۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» پنجشنبه  شب افزود: در شبانه‌روز گذشته ۶۲ نفر شامل ۲۰ بیمار مثبت بستری و ۴۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل هفت نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۵۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۴ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۷۳ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۴۵ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها هشت نفر کمتر است.

تعداد بستری‌ و ترخیصی‌ کرونا در قم برابر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته در حالی که ۳۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری شدند، به همین تعداد نیز ترخیصی داشتیم، از این رو تعداد بستری‌ها و ترخیصی‌های کرونایی استان مساوی شد.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهارم آذرماه ۴۰ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به فوت ۲ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود گفت: در حال حاضر ۱۴۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که ۲۸ تَن از آنها به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر افزود: از ۲۰۰ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۸ مورد مثبت شد.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون همگانی کرونا در قم یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۸۹ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم مطابق رنگ‌بندی ارائه شده توسط اپلیکیشن ماسک از نخستین روز آبان‌ماه جاری زرد و نسبتا پرخطر می‌باشد.

شمار قربانیان کرونا در فارس به ۷۲۱۸ نفر رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اعلام کرد: مجموع قربانیان کرونا در فارس به هفت هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

سید روح الله حسینی روز پنجشنبه چهارم آذر 1400 با اعلام جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز چهارشنبه تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را هفت هزار و ۲۱۸ نفر اعلام کرد.

او اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۴۹۱ هزار و پنج تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۳۹ هزار و ۴۶۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۲۴۹ هزار و ۵۷۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۸ هزار و ۲۸۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۹۷ هزار و ۷۵۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۴۸۵ هزار و ۶۰۸ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

حسینی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۲۰۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۶۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: واکسیناسیون علیه کرونا در کنار رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از ترددهای غیر ضروری و دوری از دورهمی های خانوادگی می تواند از ابتلا به کرونا پیشگیری کند.

 

محدودیت‌های کرونایی در حرم امام رضا (ع) به حداقل رسیده است

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: با توجه به آمار قابل توجه واکسیناسیون عمومی در کشور و بهبود شرایط کرونایی، با هماهنگی مسوولان ستاد کرونا در استان، محدودیت‌ها در اماکن متبرکه و روضه منوره رضوی به حداقل ممکن رسیده است.

محمدمهدی برادران عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین در حال حاضر با توجه به سرمای هوای مشهد و دشواری حضور زائران در صحن‌ها، امکان میزبانی از آنها در سایر رواق‌ها و اماکن متبرکه فراهم شده و کفشداری‌های حرم مطهر نیز فعال است.

وی ادامه داد: با وجود این کاهش محدودیت، همچنان توزیع ماسک و مواد بهداشتی به عنوان یکی از پروتکل‌های مهم مقابله با کرونا همچنان انجام می‌شود و خادمان حرم مطهر این خدمت را به زائران گرامی ارائه می‌کنند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما