شناسهٔ خبر: 51015256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشوردرمشهد:

اثر مثبت پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری بر استقلال و امنیت زیستی کشور

صاحب‌خبر -

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-منصور  اقدامات فرهنگی را لازمه ایجاد نشاط و پویایی در بین کارکنان دانست و افزود  ما همواره حامی فعالیت های فرهنگی هستیم زیرا فرهنگ سازی ، منجربه ارائه بهتر خدمات به مردم می شود و علاوه بر افزایش تعهد و شایستگی کارکنان باعث کاهش تخلفات اخلاقی از جمله غیبت ، تهمت ، رشوه  و کم کاری  و نیز افزایش پاکدستی می شود.

در این گردهمایی  حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی طباطبائی نژاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : بیانیه 18 گانه سازمان نقشه راه روشن و ارزشمندی است که باید همه ما برای تحقق آن تلاش کنیم وی با اشاره به اینکه  تاکید بر پاک دستی ، فعالیت جهادی و اهمیت اقامه نماز از مهمترین نکات این بیانیه است گفت   از همه مسئولین می خواهم تا ضمن مطالعه و عمل به آن ، از مدیران در این خصوص مطالبه گر باشند.

رئیس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه 80 درصد مساحت کشور را اراضی ملی تشکیل می دهد گفت : استقلال و امنیت غذایی و زیستی کشور وابسته به سه عنصر آب و خاک و پوشش گیاهی است که خاک تحت مدیریت مستقیم سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور است و دو عنصر دیگر نیز متاثر از آن می باشند. 

وی افزود : سالانه 16 تن در هکتار فرسایش آبی و 30 تن در هکتار فرسایش بادی داریم که حجم زیادی از خاک را از دسترس خارج می کند اما اقدامات موثر آبخیزداری  منجر به کاهش 9 تنی فرسایش آبی در هر هکتار شده است از سوی دیگر هر سیلاب حدود 40 میلیارد ریال خسارت در بردارد و ما در دهه اخیر شاهد بیش از 7800 سیلاب در کشور بودیم که منجر به ایجاد 200 میلیون مترمکعب  رسوب در مخزن سدها شد و این رسوبات  علاوه بر کاهش عمر سد منجر به پر شدن مخزن آن می شود که پروژه های آبخیزداری 70 درصد خسارت سیل را کاهش داده و باعث می شود در هر هکتار ، هزار مترمکعب آب به سفره های آب زیرزمینی نفوذ کند. 

دکتر منصور  گفت در کشور 40 هزار رشته قنات داریم که 9800 رشته آن متاثر از اقدامات آبخیزداری است و طی دوسال گذشته 1850 قنات با اجرای اقدامات آبخیزداری احیا شده است .

وی گفت 70 میلیون واحد دامی از مراتع کشور تعلیف می شوند که این رقم اهمیت حفاظت و مدیریت مراتع را دوچندان می کند.

منصور همچنین بر نقش مهم جنگلها اشاره کرد و گفت 40 درصد چرخه آب کشور در جنگلهای زاگرس تولید می شود و  هر هکتار جنگل  علاوه بر تولید اکسیژن  68 تن گردوغبار و ریزگرد را جذب و باعث تلطیف هوا می شود.

رئیس سازمان جنگلها مراتع و آبیخزداری کشور  با برشمردن اثرات مثبت و سازنده فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور از مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه خواست تا ضمن فرهنگ سازی در این خصوص به اثربخشی پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری بپردازند.

 گفتنی است گردهمایی مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانهای کشور با حضور رئیس سازمان ، معاون فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و مسئول حوزه ولی فقیه در سازمان جنگلها مراتع و ابخیزداری کشور پنجشنبه 4 آذر در مشهد  برگزار شد.

نظر شما