شناسهٔ خبر: 51015194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۶ تن از خاک کشور سالانه بر اثر فرسایش از دسترس خارج می‌شود

مشهد-ایرنا- رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش آبی و ۳۰ تن در هکتار فرسایش بادی داریم که حجم زیادی از خاک کشور را از دسترس خارج می‌کند اما اقدامات موثر آبخیزداری منجر به کاهش ۹ تنی فرسایش آبی در هر هکتار شده است.

صاحب‌خبر -

مسعود منصور روز پنجشنبه در گردهمایی مسوولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره‌های کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانهای کشور در مشهد افزود:استقلال و امنیت غذایی و زیستی کشور وابسته به سه عنصر آب و خاک و پوشش گیاهی است که خاک تحت مدیریت مستقیم سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است و ۲ عنصر دیگر نیز متاثر از آن است.

وی ادامه داد: هر سیلاب حدود ۴۰ میلیارد ریال خسارت در بردارد و طی دهه اخیر شاهد وقوع بیش از هفت هزار و ۸۰۰ سیلاب در کشور بودیم که منجر به ایجاد ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسوب در مخزن سدها شده است و این رسوبات علاوه بر کاهش عمر سد منجر به پر شدن مخزن آن می‌شود که پروژه های آبخیزداری ۷۰ درصد خسارت ناشی از سیل را در کشور کاهش داده و باعث می‌شود در هر هکتار ، هزار متر مکعب آب به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کند.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هم اکنون در کشور ۴۰ هزار رشته قنات داریم که ۹ هزار و ۸۰۰ رشته آن متاثر از اقدامات آبخیزداری است و طی ۲ سال گذشته هزار و ۸۵۰ قنات با اقدامات آبخیزداری احیا شده است.

منصور افزود: در حال حاضر ۷۰ میلیون واحد دام از مراتع کشور تعلیف می‌شوند که این رقم اهمیت حفاظت و مدیریت مراتع را دو چندان می کند.

وی همچنین به نقش مهم جنگلها اشاره کرد و ادامه داد: ۴۰ درصد چرخه آب کشور در جنگلهای زاگرس تولید می‌شود و هر هکتار جنگل  علاوه بر تولید اکسیژن، ۶۸ تن گرد و غبار و ریزگرد را جذب می کند و از این طریق باعث تلطیف هوا می‌شود.

تصویب پست سازمان یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تصویب پست سازمان یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گفت:در  راستای ارج نهادن به تلاش های شبانه روزی جنگلبانان و با پیگیری‌های به عمل آمده، موفق به اختصاص پست سازمانی برای نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شدیم.

منصور  افزود: جنگلبانان در خط مقدم حفاظت و حراست از اراضی ملی هستند که برای ارج نهادن به تلاش های شبانه روزی این حافظان بی ادعا در ۶۸ استان کشور یک میدان یا خیابان به نام جنگلبان نامگذاری شده است.

وی با اشاره به تلاشهای بی وقفه کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور اضافه کرد: با حرکت جهادی طی یک سال اخیر موفق به اجرای پروژه کاداستر در بیش از ۵۵ میلیون هکتار از  اراضی ملی شده ایم که این رقم چندین برابر میانگین سنوات گذشته است.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:طبق قانون باید محل استقرار ۱۵ گونه در حال انقراض به عنوان ذخیرگاه شناسایی شود که در سال گذشته موفق به شناسایی ۴۱۰ هزار هکتار ذخیره گاه شدیم که این رقم نیز چندین برابر میانگین سالهای گذشته است.

منصور افزود: برای نخستین بار در کشور مرکز بین المللی مدیریت جامع حوضه های آبخیز با موافقت یونسکو و همچنین مرکز فناوری و نوآوری های منابع طبیعی در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ایجاد شده است.

گردهمایی مسوولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره های کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانهای کشور با حضور رییس سازمان، معاون فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و مسوول حوزه ولی فقیه در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز پنجشنبه آغاز شد به مدت یک روز ادامه داشت.

نظر شما