شناسهٔ خبر: 51013333 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزن فرهنگی ایران: اقبال پل مستحکم فرهنگی بین ایران و شبه قاره است

اسلام‌آباد - ایرنا - رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، اقبال لاهوری را شاعر مشترک دو کشور و همه فارسی دانان جهان توصیف کرد و گفت: این فیلسوف مسلمان پل مستحکم فرهنگی بین ایران و شبه قاره به ویژه پاکستان است که توانست با ترویج زبان فارسی پیوندهای ادبی و فرهنگی مستحکمی را برقرار نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احسان خزاعی» روز پنجشنبه در پایان کنفرانس دو روزه بین المللی اندیشه‌های اقبال در دوران معاصر به میزبانی دانشگاه ملی زبان‌های نوین (NUML) در شهر اسلام‌آباد سخنرانی کرد.

در این مراسم که به مناسبت یکصد و چهل و چهارمین زادروز علامه محمد اقبال لاهوری، شاعر و اندیشمند بزرگ شرق برگزار شده است، اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل، دانشجویان بخش زبان فارسی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف پاکستان و برخی از شخصیت‌های خارجی حضور داشتند.

رایزن فرهنگی کشورمان گفت: اشعار علامه اقبال شیرینی ای دارد که موجب پیوند هر چه بیشتر دو ملت دوست و برادر ایران و پاکستان شده است. تلاش‌های این شاعر مسلمان در زمینه اتحاد، ترویج زبان فارسی و محبوبیت وی میان ملت‌های منطقه از جمله ایران و پاکستان ستودنی است.

وی افزود: زبان فارسی در منطقه پهناور شبه قاره به خاطر آثار گرانبهای وی و عشق و ارادت علامه اقبال به ایران زمین زنده است، لذا اقبال شاعر مشترک پاکستان و ایران و همه فارسی دانان است.

خزاعی اظهار داشت: در ایران اقبال شناسان متعددی داریم که به صورت تخصصی افکار اقبال لاهوری را موشکافی و تحلیل کرده و بسیاری از دانشجویان پایان نامه‌های خود را با موضوع اقبال قرار می‌دهند که نشان از رشد و تداوم اقبال شناسی در ایران دارد.

وی تاکید کرد: به یقین اقبال لاهوری پل مستحکم فرهنگی بین ایران و شبه قاره و به ویژه پاکستان است که توانست با احیا و رواج زبان فارسی پیوندهای ادبی و فرهنگی مستحکمی را برقرار نماید، لذا تا اقبال بین مردم پاکستان زنده است، زبان فارسی در این کشور نیز زنده است.

رایزن فرهنگی ایران: اقبال پل مستحکم فرهنگی بین ایران و شبه قاره است

احسان خزاعی گفت: اقبال در طول عمر با ثمر خود ریشه‌های علم را به ویژه در زبان فارسی آبیاری کرد و موجب بقای آن در این منطقه شد. در ایران علاقه زیادی به اقبال وجود دارد. شاید به دلیل این باشد که وی افکار آزادیخواهانه داشت و امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و آیت الله خامنه‌ای نیز دشمن استعمار و ظلم ستیز هستند.

وی افزود: اقبال در زمان حیات خود خدمات برجسته‌ای را به اسلام و به ساحت علم داشت. او از پرچم داران اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی بود و تنها راه نجات مردم را در عمل صحیح به قرآن و اسلام می‌دانست و بازگشت به هویت خویش و بیداری را تشویق می‌کرد.

رایزن فرهنگی ایران در پاکستان اظهار داشت: استکبار جهانی با ترویج توطئه عرب و عجم، نژاد گرایی، تعصبات زبان، فرقه گرایی، جمع گرایی و قبیله گرایی قدرت مسلمانان جهان را به ضعف تبدیل کرده است. لذا تمام امت اسلامی باید در مبارزه با دشمنان اسلام، با شکستن بت‌های رنگ و نژاد، برای وحدت اسلامی متحد شود.

وی در پایان افزود: ما همچنان که می‌توانیم از قرآن کریم برای هدایت و رشد راهنمائی بگیریم، از آثار علامه اقبال لاهوری نیز می‌توانیم راهنمایی بجوئیم زیرا این شخصیت برجسته فرهنگی و ادبی، بهترین راهنما می‌باشد.

نظر شما