شناسهٔ خبر: 51007119 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تاکسیرانان اراکی زیر بار کرونا

مدت زیادی است که شیوع کرونا بسیاری از مشاغل را با مشکلات و مسائلی روبه‌رو کرده است، در این میان رانندگان تاکسی در حال حاضر نه تنها دغدغه سلامتی دارند بلکه نبود مسافر و مشکلات مالی علی‌رغم وجود هزینه‌های بالای زندگی و همچنین هزینه‌های جانبی باعث شده است روزگار سختی را بگذرانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع ویروس کرونا بر معیشت و اقتصاد قشرهای مختلف در ایران تأثیرگذار بوده است. در میان آن‌ها رانندگان تاکسی این روزها وضعیت نامساعدی دارند. آن‌ها در شرایطی که باید به فکر اقساط خود و کرایه خانه باشند با کاهش چشمگیر تعداد مسافران روزانه مواجه شده‌اند.

چندی پیش مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور گفت: مطلوب همه ما این است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای باشد که هر سال با توجه به یک تورم متعارف قیمت‌گذاری‌ها به شورای شهرها ارسال و تصویب شود، اما الان با تغییر مکرر قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از قطعات خودرو گرفته تا کالاهای اولیه روبه‌رو هستیم.

وی در اظهارات خود اشاره کرده بود که اگر شرایط مطلوب باشد تنها یک بار افزایش کرایه رخ خواهد داد اما در شرایط اقتصادی کنونی در برخی از شهرها افزایش مجدد کرایه از طریق شوراهای شهر به طور قانونی رخ داده است.

قصد افزایش مجدد کرایه را نداریم

علی چگینی، رئیس کمیسیون فنی و عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این زمینه باید از طرف شورای قیمت گذاری، قیمت منطقی و عادلانه‌ای به شورا ارائه شود به طوری که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی برای هر دو گروه رانندگان تاکسی و شهروندانی که از تاکسی استفاده می‌کنند مقرون به صرفه باشد.

وی ادامه می‌دهد: البته شهرداری‌ها هم در محدوده‌ای که قانون به آن‌ها اجازه می‌دهد برای حمایت از رانندگان تاکسی برنامه مشخصی دارند و اگر در همان ابتدای سال نرخ معقول و کارشناسی شده‌ای بر اساس وضعیت و ساختار اقتصادی کشور به عنوان مبلغ کرایه مشخص شود، دیگر نیازی به افزایش دوباره کرایه نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: در سطح شهر اراک قصد افزایش مجدد کرایه را نداریم و اگر مشکلات اقتصادی خاصی متوجه رانندگان تاکسی باشد، باید در لایحه‌ای از شهرداری به کمیسیون فنی و عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر ارائه شود تا در صورت نیاز بودجه‌ای برای حمایت از رانندگان در نظر گرفته شود.

چگینی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در دهه اخیر توجه چندانی به حمل و نقل عمومی و ساختار و شبکه آن در شهر اراک نشده و نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهر سال‌ها به تأخیر افتاده است.

وی می‌گوید: یکی از معضلات اساسی در این حوزه، بحران شیوع کرونا بوده که آسیب‌های بسیاری به شبکه حمل و نقل عمومی وارد کرده است؛ از طرفی با کاهش تردد مردم در مدت شیوع کرونا نیاز به گشایش مشکلات ناوگان عمومی شهر و نوسازی و بازسازی آن کمتر احساس شده است. اما با گذر از این بحران این نیاز به شکل مبرمی خود را نمایان خواهد کرد.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: با توجه به آلودگی هوای شهر اراک گسترش و بهسازی شبکه حمل و نقل این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ در حال حاضر از ۱۵۰ اتوبوس شهر ۸۰ عدد فعال است، یعنی ظرفیت اتوبوس‌های شهری به نصف میزان معمول کاهش یافته است؛ همچنین حدود دو هزار تاکسی در سطح شهر اراک به صورت شناسنامه دار فعال هستند که بسیاری از آن‌ها نیازمند بازسازی و نوسازی است.

به دنبال نوسازی تاکسی‌های شهری هستیم

محمدرضا خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هر سال مصوبه نرخ کرایه تاکسی به شورای اسلامی شهر ارائه می‌شود و پس از تصویب شورای اسلامی شهر نرخ نهایی در اردیبهشت ماه هر سال اعلام خواهد شد و پس از آن افزایش مجددی در نرخ کرایه‌های تاکسی نخواهیم داشت، امسال هم چون گذشته نرخ کرایه تاکسی در ابتدای سال اعلام شده و تغییری نخواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی در حال انجام اقداماتی برای نوسازی تاکسی‌های شهری هستیم و در این راستا با تعدادی بانک عامل گفت‌وگو کرده‌ایم تا شرایط ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی فراهم شود، این امر در حال پیگیری است و هنوز تثبیت نشده است؛ اینکه چه مدت طول خواهد کشید تا کار به نتیجه برسد بستگی به بانک‌های عامل خواهد داشت.

خسروی می‌گوید: در حال حاضر ۲۳۸۸ تاکسی در شهر اراک فعال است که شامل چهار دستگاه با عمر کمتر از دو سال، ۴۸۲ دستگاه با عمر بین سه تا پنج سال، ۳۶۴ دستگاه با عمر بین شش تا ۱۰ سال و ۱۵۳۸ دستگاه با عمر بیش از ۱۰ سال می‌شود، بر این اساس بیش از نیمی از تاکسی‌های شهر عمر بیش از ۱۰ سال دارد که نیازمند نوسازی است.

نظر شما