شناسهٔ خبر: 50998385 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بازگشایی مدارس در گیرودار موافقت و مخالفت

فعالیت مدارس به‌صورت تدریجی و گروه بندی چند روزی است که آغاز شده اما این بازگشایی تا کنون با چالش‌هایی همراه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، با اعلام رسمی وزارت آموزش و پرورش؛ مدارس ابتدایی و متوسطه اول، با برنامه و الگویی که خود مدارس تدوین کرده اند، به صورت حضوری از اول آذر بازگشایی شد. با شروع فعالیت مدارس و از سرگیری دوباره برخی از مشاغل در کشور، مسئولان بهداشتی در خصوص شیوع دوباره کرونا و ایجاد پیک جدید ابراز نگرانی کردند.

اپلیکیشن ماسک وابسته به معاونت بهداشت، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره بازگشایی مدارس به مسئولان ستاد ملی کرونا هشدار داد و اعلام کرد که آلمان با جمعیتی مشابه ایران به ۶۸ درصد کل جمعیت خود، دو نوبت واکسن تزریق کرده، چیزی که هم‌اکنون در ایران ۵۴ درصد است.

از اوایل مهر، مسئولان این کشور به دلیل کاهش شمار مبتلایان، محدودیت‌های اجتماعی را به تدریج کاهش دادند. با وجود این، اکنون آلمان با بدترین موج کرونا از ابتدای شروع بیماری مواجه شده است. آمار ابتلای روزانه این کشور به رغم پوشش بالای واکسیناسیون، اقتصاد قوی و جدیت بالا در اعمال قوانین  به ۵۰ هزار نفر و مرگ روزانه به ۳۰۰ نفر رسیده است.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، عادی‌انگاری مسئولان و مردم، کاهش سطح مراقبت‌ها و محدودیت‌ها، کشور را با خطر قطعی موج ششم مواجه می‌کند و هر خیز کرونا باعث مرگ ده‌ها هزار نفر شده است. 

شیوع پیک ششم کرونا با عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی

۲۹ آبان، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، ضمن هشدار نسبت به شکل گیری پیک ششم کرونا گفت: چنانکه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود و یا مردم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند، بی تردید پیک ششم کرونا را در پیش خواهیم داشت.

زالی با اشاره به اینکه خطر شکل گیری پیک‌های جدید در اروپا محتمل است، گفت: در هفته‌ای که گذشت، در نواحی مختلف کشور‌های اروپایی میزان ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین زمانی که امواج جدید بیماری به صورت طغیان‌ها و یا شبه طغیان شکل می‌گیرد، هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست.

15179760_853

بازگشایی مدارس بی محابا بود

روز گذشته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، درباره نظر این کمیته در زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: در برخی از کشور‌های اروپایی مانند آلمان و هلند نشان داده شد که مجدداً با موج بیماری کرونا مواجه بودند. اگرچه میزان واکسیناسیون آن‌ها شاید از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، اما نکته‌ای که وجود داشت، این بود که آن‌ها بحث واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده بودند و یکی از عواملی که باعث ایجاد این پیک‌ها بود، در حقیقت افراد زیر ۱۸ سال، یعنی افراد جوان و کودکان بودند.

او افزود: دومین نکته، بازگشایی‌های بسیار بی محابایی بود که در مدارس، دانشگاه‌ها، مجامع و رستوران‌ها و… انجام شده بود و همین موضوع منجر به ایجاد پیک بیماری در این کشور‌ها شد.

دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور گفت: به همین دلیل توصیه کمیته علمی این است که درباره بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع با توجه به اینکه شیوع روند کرونا در کشورمان نزولی شده است، حتماً دقت و بازبینی مجدد شود. زیرا با توجه به اینکه افراد زیر ۱۸ سال ما هنوز به طور کامل واکسینه نشدند و بچه‌های زیر ۱۲ سال ما که در برخی کشور‌ها مانند چین (سه سال به بالا) و آمریکا (بالای ۵ سال) واکسیناسیون‌شان را شروع کردند، اما ما هنوز اعمال شیوه نامه ها را برای این سنین اجرایی نکرده ایم.

او گفت: بنابراین بازگشایی‌های بی محابا در تمام مکان‌های عمومی مانند مدارس، دانشگاه‌، رستوران‌، سینما‌ و… باتوجه اینکه هنوز هم به ایمنی جمعی نرسیدیم و با توجه به اینکه کودکان ما از واکسیناسیون کافی برخوردار نیستند، می‌تواند باعث بروز پیک ششم کرونا شود.

جماعتی گفت: ما بار‌ها اعلام کردیم که در صورتی با بازگشایی‌های مدارس و دانشگاه‌ها و… موافقیم که به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون رسیده باشیم، همچنین بتوانیم تمام شیوه نامه های بهداشتی را در مدارس به طور کامل رعایت کنیم. با توجه با شرایطی که وجود دارد، هنوز به ایمنی جمعی نرسیده ایم. بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع می‌تواند خطرناک باشد.

دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور گفت: نظر جمعی کمیته علمی در این باره تا فردا به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد که رعایت دستورالعمل‌ها برای پیشگیری از تشدید پاندمی در کشور هنوز مناسب نیست.

عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس

در شرایطی که شاخص‌های کرونایی یکی پس از دیگری روند نزولی به خود گرفته‌اند کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان براین باورند که شرایط همچنان شکننده است و درصورت بی‌توجهی هموطنان به شیوه نامه‌های بهداشتی قطعاً زمینه‌ساز بروز پیک ششم کرونا خواهد شد.

در این زمینه کارشناسان به فراز و فرود‌های ثبت شده آمار‌ها از ابتدای آبان ۱۴۰۰ تاکید می‌کنند. این روند کاملاً بیانگر آن است که این ویروس همچنان فعال است و قابلیت تهاجم را دارد. اگر مردم روند عادی انگاری را ادامه دهند، بدون تردید مشکلات دو چندان خواهد شد و به زودی شاهد شکل‌گیری پیک ششم خواهیم بود.

فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مدارس الزامی است

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در مورد ابهامات مطرح شده در زمینه بازگشایی مدارس با وجود عدم واکسینه شدن دانش آموزان زیر ۱۲ سال گفت: به جز چند کشور، در هیچ کجای دنیا واکسیناسیون کرونا برای افراد زیر ۱۲ سال انجام نشده است؛ به دلیل اینکه محققان معتقد هستند که سیستم ایمنی انسان در این سنین، پاسخگوی مقابله با بیماری کروناست. البته درخصوص واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله ها، کمیته علمی کشوری کرونا نیز به نتیجه‌ای نرسید و چنانچه نتیجه‌ای حاصل می‌شد، قطعا واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله‌ها نیز انجام می‌شد، چراکه ذخایر واکسن ما کافی است.

او افزود: با توجه به این شرایط و عدم پوشش واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله ها، لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس بیش از پیش ضروری است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر مدارس آمادگی خود را برای پذیرش دانش آموزان از قبل اعلام نکرده و مورد نظارت و بازبینی واقع نشده باشند و از طرفی رعایت و اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مدیر مدرسه که مسئول اجرای این پروتکل‌هاست با سستی مواجه شود، قطعا از این نقطه آسیب جدی خواهیم دید و ممکن است از همین نقطه، موج ششم را تجربه کنیم.

حیدری افزود: مربیان مدرسه و اولیای دانش آموزان در زمینه رعایت دستورالعمل‌ها از سوی دانش آموزان باید بیشتر دقت کنند و آموزش‌های لازم و کافی را به دانش آموزان مکررا تاکید کنند. اگر دانش آموزی علائم بیماری را داشت یا با افراد مشکوک به بیماری در ارتباط بود، از رفتنش به مدرسه ممانعت به عمل آورند.

او با تاکید بر اینکه فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مدارس الزامی است، افزود: دانش آموزان بالای ۱۲ سال واکسینه شده اند و زیر ۱۲ ساله‌ها هنوز واکسن نزده اند.

لازم ذکر است، ادامه روند بازگشایی مدارس منوط به تصمیم ستاد مقابله با کرونا در جلسه امروز است.

نظر شما