شناسهٔ خبر: 50955208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر مهمترین اخبار استانها در اول آذرماه؛

سفر وزیر کشور به کردستان تا تلاش برای ثبت جهانی جشن انار تفت

استانها - ایرنا - مراکز و دفاتر استانی ایرنا در سراسر کشور امروز دوشنبه اول آذرماه ۱۴۰۰ علاوه بر پوشش خبری و تصویری رویدادهای استانی، نسبت به انتشار گزارش‌ها و مصاحبه‌ها با موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و غیره اقدام کردند که در این گزارش جمع بندی، به مهمترین آن اشاره می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استانهای ایرنا، امروز از کردستان خبر رسید که وزیر کشور وارد این استان شد.احمد وحیدی که به منظور شرکت در آیین تکریم و معارفه استانداران سابق و جدید کردستان به این استان سفر کرده است در بدو ورود از تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه استان‌های مرزی و استفاده از ظرفیت‌های این استان گفت. در ادامه وزیر کشور با شرکت در آیین تکریم استاندار کردستان به سخنرانی پرداخت که در سخنان خود به تلاش برای رفع مشکل آب شرب سنندج، ادامه کریدور شمال جنوب، رفع فقر و محرومیت در استان کردستان اشاره کرد و گفت: ما به دنبال توسعه کشور و استان‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مردم و نخبگان هستیم.

دفتر ایرنا در آستارا هم امروز مصاحبه‌ای از غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر کرد.  او که در این گفت وگو به ناهمخوانی درآمدها و هزینه‌ها در کشور اشاره کرده است، اعتیاد اقتصاد کشور به ارز ترجیحی را یادآوری می‌کند و تداوم آن را خسارات بیشتر برای کشور می‌داند.

امروز همچنین از زاهدان خبر رسید که سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وارد این شهر شد و مورد استقبال شماری از مسوولان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.مشاور رییس جمهوری که هفته گذشته هم به این استان سفر کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه زاهدان از افزایش سقف مبادلات تجاری با افغانستان به میزان پنج میلیارد دلار خبر داد.

دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان نیز با حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسوولان در شهر جدید رامشار افتتاح شد و سعید محمد در این مراسم تدوین طرح جامع در منطقه آزاد سیستان را ضروری دانست.

سفر وزیر کشور به کردستان تا تلاش برای ثبت جهانی جشن انار تفت

علی نیکزاد نایب رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم که روز گذشته به استان فارس سفر کرده بود امروز در سفر به شهرستان‌های لامرد و مهر در جنوب استان فارس از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی این شهرستان‌ها بازدید کرد. به نظر می‌رسد با حضور او در محل پروژه ورزشگاه صنعت نفت و پالایشگاه بنزین مُهر فارس، روند احداث این پروژه شتاب بیشتری بگیرد.

همچنین معاون سیاسی سپاه پاسداران که امروز میهمان مردم قزوین بود در همایش هادیان سیاسی نیروهای مسلح این استان از تلاش دشمن برای نهادینه کردن ناامیدی و یاس در جامعه سخن گفت. به گفته سرادار جوانی، فریب افکار عمومی و ناکارآمد نشان دادن نظام از جمله اقدامات دشمن برای رسیدن به این اهداف است.
 

سفر وزیر کشور به کردستان تا تلاش برای ثبت جهانی جشن انار تفت

سردار عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح نیز که برای دیدار با تعدادی از خانواده‌های شهدای رودبار به گیلان سفر کرده بود از مسوولان خواست با خدمت صادقانه به مردم، راه شهدا را ادامه دهند.

همچنین از کرمان خبر رسید که شماری از کارگران کارخانه روغن خوراکی بخش خصوصی فریکو در سیرجان امروز در اعتراض به پرداخت نشدن چندماه دستمزدشان تجمع کردند که فرماندار سیرجان در این باره می گوید حل مشکل در دست پیگیری قرار دارد.

رونق بازار ماهی‌فروشان مازندران در سایه صید انبوه کپور دریایی هم عنوان گزارشی است که امروز خبرنگار ساری نسبت به تهیه آن اقدام کرد. در این گزارش میزان هزینه پرداختی برای خرید ماهی کپور و اختلاف قیمت آن با دیگر ماهی ها و همچنین استقبال مردم از این نوع ماهی مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس سازمان امور عشایری ایران نیز که امروز به همراه رییس و تعدادی از اعضای فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود از افزایش بودجه عشایر به مرز سه هزار میلیارد تومان خبر داد.

خبرنگار کرج هم به نقل از رییس انجمن صنایع همگن نساجی از رفع مشکل در ممنوعیت ترخیص مواد اولیه صنایع نساجی از گمرک‌ منطقه ویژه اقتصادی پیام در این استان خبر داد.

سفر وزیر کشور به کردستان تا تلاش برای ثبت جهانی جشن انار تفت

همچنین خبرنگار ایرنا در استان تهران خبر داد که دادستان قرچک با توجه به چندین مورد حادثه برخورد قطار با عابران پیاده در محل تقاطع راه‌آهن با معابر شهرستان، با جدیت به این موضوع ورود کرده است تا موضوع ایستگاه راه‌آهن تعیین تکلیف شود.

امروز خبرهایی هم درباره مبارزه با بیماری تب برفکی در استان‌های مختلف منتشر شد که از جمله آن می‌توان به واکسیناسیون یک میلیون و۲۸۳ هزار راس دام برعلیه این بیماری در تهران، آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی برای سه میلیون راس دام سبک و ۱۶۵ هزار راس دام سنگین در خراسان رضوی اشاره کرد.  مسوولان خراسان جنوبی نیز با توجه به شروع فصل سرما و افزایش ماندگاری ویروس تب برفکی در دمای پایین هشدار دادند.

سفر وزیر کشور به کردستان تا تلاش برای ثبت جهانی جشن انار تفت

فعالیت ۳۷ واحد آلاینده هوا در تهران متوقف شد؛ این تیتر خبری بود که خبرنگار ایرنا در مرکز تهران به نقل از محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران منتشر کرد. براساس این خبر در گشت و پایش‌های شبانه محیط زیست از ۲ هزار و ۶۱۱ واحد صنعتی، صنفی و تولیدی کوچک و بزرگ مقیاس استان، از ادامه فعالیت ۳۷ واحد آلاینده هوا جلوگیری شد.

از زنجان نیز خبر رسیده که طی ۶ سال گذشته ۷۶۲ باب کتابخانه به جمع کتابخانه های کشور اضافه شده است. این موضوع را مدیرکل روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ارتباط ویدئو کنفرانسی با آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در زنجان گفته است، توکلیان این را هم گفته که با ساخت این کتابخانه ها ۲۱۴ هزار مترمربع به سرانه کتابخانه‌ای کشور افزوده شد.

امروز همچنین جمعی از مردم چهارمحال و بختیاری مطالبه خود پیرامون آب را مطرح کردند. این دومین روز متوالی بود که مردم این استان پیگیر مطالبات خود پیرامون مساله آب بودند.

رییس کل دادگستری هرمزگان نیز از بررسی قاچاق خاک قیمتی در جزیره هرمز خبر داد و گفت: پس از این اقدام مشخص شد که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و شایعه بوده است.

خبرنگار بوشهر هم به نقل از رییس دانشگاه خلیج فارس این شهر خبر داد که وزارت علوم با ایجاد پهنه بندر نوآور بوشهر موافقت کرده است. به گفته مصلح ناحیه نوآوری مجموعه‌ای از پهنه‌های شهری است که انباشت مناسبی از دانشگاه‌ها، مرکزهای پژوهشی، فناوری، شرکت‌های نوپا، موسسه‌های مالی، سرمایه گذاران، شتاب دهنده‌ها، مرکزهای اقامت، تفریح و گردشگری در آنها شکل گرفته و زیست بوم مناسبی را برای رشد کسب و کارهای دانش بنیان و نوآوری های قشر خلاق فراهم می‌کند.

خبرنگار ایرنا در مشهد نیز در خبری به نقل از رضایی عضو هیات رییس کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد الحاق ورزش معلولان به فدراسیونهای ملی متوقف شد. بر این اساس جدایی چهار رشته وزنه برداری، دو و میدانی، شنا و تیراندازی از ورزش معلولان و الحاق آنها به فدراسیونهای ورزشی ملی کشورها فعلا منتفی است.

خبرنگاران اصفهان گزارشی تصویری با عنوان چشم‌های نگران برای اصفهان منتشر کردند که در آن با توجه به روز نکوداشت این شهر، نگرانی مردم درباره خشکی طولانی مدت زاینده رود، تغدیه نشدن آبخوان دشت اصفهان و خطرات فرونشست، چشمان مردم و اصفهان‌شناسان را به آینده این شهر بررسی کردند.

خبرنگار یزد نیز که سخنان استاندار این استان را در شورای آموزش و پرورش این استان پوشش داده به نقل از او خبر با عنوان "دستگاه های اجرایی استان پیوست فرهنگی داشته باشند" منتشر کرد. فاطمی این پیوست را در راستای کمک به توسعه فعالیت های آموزشی به آموزش و پرورش از امکانات موجود دانست.

۶۵ هزار مترمربع زمین کشاورزی در ری آزادسازی شد؛ این عنوان خبری بود که برادری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری خبر آن را به خبرنگار ایرنا داد.

امروز همچنین تمامی مدارس ابتدایی و متوسط اول بازگشایی شدند و زنگ حضوری شدن مدارس پس از ۲۱ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نواخته شد و دانش آموزان در کلاس‌های درس حاضر شدند.

از یزد هم خبر  رسید که پرونده جشن انار تفت در انتظار ثبت جهانی است. این خبر را مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان بیان کرد و گفت که هرچند جشنواره انار در شهرستانهای مناطق کشور برگزار می‌شود، اما مردم تفت در این مورد پیشتار بودند، به همین دلیل این حرکت فرهنگی در فهرست جشن های ملی ایران به ثبت رسید و پرونده آن در انتظار ثبت جهانی است.

سفر وزیر کشور به کردستان تا تلاش برای ثبت جهانی جشن انار تفت

امروز همچنین خبرنگاران ایرنا در هرمزگان در آخرین گزارش‌های مربوط به زلزله بخش فین، روند رسیدگی به زلزله زدگان را از مدیران و مسوولان مربوط هرمزگان جویا شدند که در این زمینه می توان به انجام آواربرداری از ۵۰ واحد مسکونی تا پایان یافتن اسکان اضطراری زلزله زدگان در بخش فین بندرعباس اشاره کرد.

هیات اقتصادی تاجیکستان به مشهد سفر می‌کند. این عنوان خبری بود که رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی آن را اعلام کرد؛ سفر این هیات اواخر آذرماه انجام می‌شود.

امروز آیین تشییع و خاکسپاری پیکر 'امیرحسین اکبری' خبرنگار فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان(ایرنا) و کارشناس روابط عمومی اداره کل محیط زیست هم برگزار شد. این خبرنگار پرتلاش روز گذشته به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.

سفر وزیر کشور به کردستان تا تلاش برای ثبت جهانی جشن انار تفت

گروه اخبار استان‌ها هم امروز جمع بندی آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران را منتشر کرد که در مقدمه این گزارش آمده است: روند کاهشی شمار مبتلایان و دو رقمی شدن آمار جانباختگان در ۲۴ ساعت گذشته بیانگر اثربخشی واکسیناسیون عمومی در کشور، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نوید بخش رسیدن به روزهای بدون این ویروس ریزجثه دردسرساز است.

امروز همچنین با توجه به هفته بسیج، برنامه‌ها و آیین هایی در سراسر کشور با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد که مورد توجه مراکز و دفاتر ایرنا قرار گرفته و نسبت به تهیه پوشش این نوع برنامه ها اقدام کردند.

از دیگر عناوینی هم که تحت عنوان گزارش توسط خبرنگاران ایرنا تهیه شده می‌توان به "صنعت آبزی پروری آذربایجان‌غربی، ظرفیتی بالقوه در اقتصاد منطقه"، "چراغ سبز به بخش حمل و نقل مسافر در خراسان رضوی"، "دل‌خواسته‌های هنرمندان سمنان، نغمه‌های امیدوارانه و پرتکرار"، "توسعه صندوق‌های خرد محلی نیاز اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد"، "مهاجرت؛ کابوس مردمان بیدانجیر" و  "بسیج، تداوم نقش آفرینی‌ها از دفاع مقدس تا دهه پنجم انقلاب" اشاره کرد.

نظر شما