شناسهٔ خبر: 50951488 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست مجازی تبیین گام‌های مهرواره اوج مطرح شد؛

مساجد محور برنامه‌های خود را بزرگداشت حاج قاسم قرار دهند/ امامان محله سرمایه دینی جامعه را افزایش دادند

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تلاش‌ های دو سال گذشته صورت گرفته توسط بنیاد هدایت، گفت: این اقدامات سبب شد تا سرمایه دینی جامعه افزایش پیدا کند و ما با ارتقاء معنادار اعتماد مردم به روحانیت مواجه هستیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان ، گروه مسجد و کانون های مساجد، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در نشست مجازی «تبیین گام های اجرایی مهرواره اوج» که بعد از ظهر امروز با حضور معاونان فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، راهیاران و مدیران شهرستانی سراسر کشور برگزار شد، امامت را یکی از مترقی ترین طراحی های دینی برای مدیریت نظامات بشر دانست و گفت: همه انسان ها می توانند مراتبی از امامت را در بخش های مختلف زندگی خود به کار بگیرند و این الگوی مترقی دینی را برای حل مسائل امت به کار ببندند.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی دستورات رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف و به خصوص در زمان شیوع کرونا یادآور شد و بیان داشت: ایشان در ماه های اخیر بر ادامه نهضت مواسات با محوریت مساجد تأکید کردند و اوج گیری دوباره این نهضت را خواستار شدند؛ بر این اساس با ابتکار همکاران ما جشنواره ای تحت عنوان مهرواره اوج طراحی و اجرا کردند.

 

حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی بنیاد هدایت در دو سال گذشته، اظهار داشت: با این تلاش ها اطلاعاتی به ثبت رسید، آموزش هایی انجام شد و در مجموع این زحمات سرمایه دینی جامعه را افزایش داد و ما شاهد ارتقاء معناداری از اعتماد مردم نسبت به روحانیت بودیم؛ شکرگزاریم از بابت اینکه نهاد دین و جامعه مذهبی درد محرومین و مستضعفین و گرفتاران بیماری کرونا را می داند و به مدد آن ها می شتابد. بنابراین وظیفه ما است که این تلاش ها را روایت کنیم.

 

وی از اهمیت طرح آمایش مساجد سخن گفت و افزود: این امر مهمی است که ما بتوانیم در هر سال اطلاعات نهادهای فرهنگی و دینی را به‌روزرسانی کنیم و براساس اطلاعات جدید برنامه ریزی انجام دهیم و از همه نهادها مرتبط پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی هیئات امنای مساجد و دیگر بخش ها به این کار بپیوندند و یک هم آهنگی و هم افزایی را بین سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها شاهد باشیم.

 

حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به برگزار نشدن اولین سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی به دلیل شیوع کرونا خاطرنشان کرد: حاج قاسم یک شخصیت مردمی بود از این رو از همه مساجد این درخواست را داریم که یکی از برنامه های محوری خود را برگزاری این مراسم قرار دهند و این برنامه ها را به صورت مردمی برگزار کنند. هر خیّری در حد توان خود پای کار بیاید چرا که خداوند به جسم ما نمی نگرد بلکه به قلوب و اعمال ما نگاه می کند و ما به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه نظم بخشی به این برنامه ها را به عهده داریم.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ضمن برشمردن مناسبت های مختلف دی ماه عنوان کرد: در حد فاصل 9 تا 19 دی ماه مناسبت های مختلفی نظیر حادثه نهم دی و ارتحال آیت الله مصباح را داریم. بنابراین یک دهه پرکار پیش روی ما است که همکاری همه عزیزان را می طلبد تا بتوانیم یک حرکت رو به رشد را تجربه کنیم.

 

وی اوج گیری خدمت رسانی مساجد را ضروری دانست و تصریح کرد: ما نسبت به آبادانی مساجد مسئولیم و این آبادی تنها به فرش و ساختمان و مناره گنبد نیست. روح مسجد همین کارهای فرهنگی، معرفتی و معنوی است تا هرکس در هر لحظه ای به مسجد وارد شود بتواند از تولیدات معرفتی مسجد بهره ببرد؛ اینجا است که بندگان خدا و پیروان مکتب حق می توانند خود را محک بزنند و این وظیفه ما است که در این زمینه اهتمام داشته باشیم.

 

خبرهای خوبی از مشارکت ائمه جماعات در مهرواره اوج به گوش می‌رسد

 

حجت الاسلام رضا عزت زمانی نیز در بخش دیگری از این نشست، ضمن قدردانی از زحمات شبکه امامت اظهار کرد: خبرها و گزارش های خوبی از دغدغه مندی و مشارکت همکاران ما در مهرواره اوج به گوش می رسد که این خوشحال کننده و شعف آفرین است و سبب حرکت به جلو در مسیر ایجاد تحول اساسی در مساجد و ظرفیت های ائمه جماعات و در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی می شود.

 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اگر امام جماعت با کمک و همراهی مردم در جایگاه اصلی و کلیدی خود بشیند می تواند به حل مسائل و مشکلات مردم و جامعه اسلامی بپردازد و باید این را باور داشت.

 

وی جایگاه راهیاری را به مثابه معلمی دانست و بیان کرد: تلاش هایی که در ستاد برای آماده سازی محتوایی صورت می گیرد توسط راهیاران با طراحی و مدل سازی به مخاطبین ما که امامان هستند، منتقل می شود و این جایگاه متفاوت و ویژه ای است.

 

حجت الاسلام عزت زمانی تصریح کرد: آموزش هایی را که راهیاران می بینند و مدل هایی را که می آموزند باید به دل شهر و روستا و مسجد ببرند و به امامان آموزش دهند و با آن ها تمرین کنند تا آن ها هم بتوانند این مدل ها را اجرا کنند. این خط باید عینا به مبلغان منتقل شود؛ در برخی مناطق این انتقال به درستی صورت نگرفته است که امیدواریم این نقیصه هم برطرف شود.

 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کارویژه های طراحی شده برای راهیاران را یادآور شد و خاطرنشان کرد: این کارویژه ها ملاک سنجش و سطح بندی است. آشنا کردن امامان با مدل حل مسائل و شناخت ظرفیت ها از جمله این کار ویژه ها است.

 

تجربه نگاری و مستند سازی تجربیات امامان، اجرای بوم راهیاری و اصول و فنون گعده داری که آموزش های آن در سامانه مبشران بارگذاری شده است بخش دیگری از کارویژه هایی است که برای راهیاران در نظر گرفته شده است.

 

اتفاق بزرگی در قالب مهرواره اوج رقم می ‎خورد

 

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان نیز در نشست با اشاره به اهداف مهروراه اوج، گفت: در این دوره شناخت مسئله و تشخیص درست در اولویت بندی آنها از سوی امامان بسیار مهم است.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت آموزش کشف و حل مسئله بر اساس مدل علمی و دقیق را یکی از دستاوردهای مهم مهرواره اوج خواند و اظهار داشت: امامان ما پس از گذراندن این آموزش‌ها 10 مسئله محله یا روستای خود را انتخاب می‌کنند و با اولویت‌بندی، ظرفیت شناسی، ارائه راه حل مناسب در راستای سیاست‌های نظام، برای حل آنها با مشارکت مردم تلاش می‌کند.

 

وی با بیان اینکه 4 گام نخست مهروراه اوج تمرین بود و مرحله عملیاتی مهرواره از گام پنجم آغاز می‌شود، گفت: اتفاقی که دارد می‌افتد، کار کوچکی نیست؛ این مهرواره می‌خواهد که نهضت خدمت رسانی و حل مسائل با پای کار آمدن مردم و مشارکت فعال آنها و همچنین با محوریت مساجد به اوج برسد.

 

در پایان حجت الاسلام محمد پشم فروش، دبیر مهرواره اوج ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این مهرواره تا کنون به تبیین جزئیاتی از نحوه اجرای گام‌های بعدی مهرواره اوج پرداخت و اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در این مهروراه افتاد طرح ملی آمایش مساجد کشور بود که برای نخستین بار تا کنون آمار، اطلاعات و ظرفیت‌های موجود بیش از 46 هزار مسجد با کمک راهیاران شبکه ما و کارشناسان فرهنگی ثبت شد.

 

پایان پیام/9

نظر شما