شناسهٔ خبر: 50947023 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولین اعزام رسمی بعد از محدویت‌های کرونایی به عتبات، چهارشنبه انجام می‌شود/ زائران وام می‌گیرند

با توجه به افزایش تقاضا برای سفر کربلا در هفته اول آذرماه، تعداد کاروان‌های عتبات افزایش یافت و زمان اولین اعزام به سوم آذرماه موکول شد. علاوه بر این، با تصمیم مسؤولان قرار است تسهیلاتی برای زائران سفر عتبات پیش‌بینی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، اعزام زائران عتبات در قالب کاروان‌‌های سازمان حج و زیارت در آخرین تصمیم‌ها قرار شد تا چهارم آذرماه از سرگرفته شود و برای این منظور هم نام‌نویسی قطعی متقاضیان سفر کربلا از روز گذشته آغاز شد.

 

کربلا؛ صبح امروز

تعداد کاروان‌های عتبات با بالا رفتن تقاضای زائران افزایش یافت/ اولین اعزام ۳ آذر

با توجه به استقبال مشتاقان زیارت عتبات، سازمان حج و زیارت تعداد کاروان‌های عتبات در هفته اول آذرماه را افزایش داد؛ به طوری که با پر شدن ظرفیت کاروان‌های چهارم و‌ ششم آذرماه که پیش از این برنامه‌ریزی شده بود، یک کاروان دیگر نیز به کاروان‌های زیارتی عتبات افزوده شد.

با افزایش تقاضای برای سفر عتبات، اولین کاروان پیش‌بینی شده سوم آذرماه است و متقاضیان سفر عتبات می‌توانند همچنان با قطعی کردن ثبت‌نام خود، اعزام‌شان را برنامه‌ریزی کنند و سازمان حج و زیارت نیز بر اساس تعداد متقاضیان، کاروان‌های عتبات را می‌افزاید تا همه دلدادگان حسینی بتوانند بعد از حدود دو سال به زیارت ارباب مشرف شوند.

همچنین در روزهای اخیر پیامی برای افرادی که پیش ثبت‌نام عتبات کرده بودند، ارسال شده است تا ثبت‌نام خود را قطعی کنند که زائران برای قطعی کردن ثبت‌نام باید پس از مراجعه به سایت سازمان حج و زیارت و انتخاب کاروان، نسبت به پرداخت وجه سفر به صورت اینترنتی یا چاپ فیش و مراجعه به بانک اقدام کنند.

پیش‌بینی تسهیلات برای کاهش هزینه‌های سفر به عتبات

اعزام زائران در این دوره صرفا به صورت هوایی انجام می‌شود و هزینه پیش‌بینی شده نیز هشت میلیون و ۵۸۰ هزار و ۷۵ تومان است و با توجه به لغو‌ ویزای عراق برای سفرهای هوایی، دیگر نیازی به اخذ ویزا نیست. با توجه به اینکه هزینه سفر به عتبات با توجه به افزایش نرخ دلار نسبت به دو سال گذشته رشد دو برابری را شاهد است، مسؤولان در حال برنامه‌ریزی برای ارائه تسهیلات به منظور سهولت زیارت کربلا هستند.

به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به اینکه هزینه سفر به عتبات برای سفر خانوادگی بالا است، اقداماتی به منظور ارائه تسهیلات به زائران در حال انجام است که یکی از این اقدامات اختصاص وام قرض الحسنه تا پنج میلیون تومان برای این سفر معنوی به شمار می‌رود که پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

محدودیت جدید در سفر عتبات/ همه زائران باید دو دوز واکسن کرونا زده باشند

علاوه بر این، با نزدیک شدن به زمان آغاز رسمی اعزام زائران به عتبات، سازمان حج و زیارت نیز برای ثبت‌نام و اعزام زائران محدودیت‌هایی را اعمال کرده است که این محدودیت‌ها از سوی ستاد کرونا ابلاغ شده است.

به گفته یکی از مدیران دفاتر زیارتی، همه متقاضیان سفر عتبات باید دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و فقط داشتن کارت واکسیناسیون یا تزریق یک دوز کافی نیست. علاوه بر این، زوار باید کارت واکسیناسیون و جوابیه منفی آزمایش PCR حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز را همراه داشته باشند.

همچنین برای بازگشت به کشور زائران باید مجدد آزمایش کرونا دهند که هزینه تست PCR در عراق نیز بر عهده زائران است. البته قرار است با همکاری مرکز پزشکی حج و زیارت در مراکز هلال احمر مستقر در عراق امکان انجام تست PCR از زائران فراهم شود.

این امر در حالی است که پیش از این داشتن کارت واکسیناسیون برای سفر عتبات عنوان شده بود و حتی برای پیش ثبت‌نام عتبات در سایت سازمان حج و زیارت داشتن کارت واکسن الزامی بود و مسؤولان به تزریق یک یا دو دوز واکسن اشاره نکرده بودند. با این وجود، با تصمیم ستاد کرونا همه برای استفاده از حمل و نقل عمومی باید کارت واکسیناسیون داشته باشند.

البته بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۶ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۲ نفر دوز اول، ۴۳ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۰ نفر دوز دوم و ۶۸۳ هزار و ۱۸۸ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

 

انتخاب کارگزار عامل برای سفر عتبات چگونه صورت می‌گیرد؟

امسال با تصمیم سازمان حج و زیارت اعزام‌های متمرکز به عتبات که از طریق شرکت شمسا صورت می‌گرفت، متحول شده است؛ به طوری که به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج‌ و زیارت از این پس نقش دفاتر زیارتی در اعزام پررنگ می‌شود و همه دفاتر زیارتی می‌توانند اقدام به ثبت‌نام و اعزام زائران کنند.

همچنین به گفته یک منبع آگاه، در شیوه جدید اعزام در این دوره، پس از ثبت‌‌نام قطعی، گروه کارگزاری که بیشترین تعداد ثبت‌نام و واریز وجه را داشته باشد، به عنوان کارگزار عامل خواهد بود. همچنین مسوولیت معرفی عوامل فرهنگی و اجرایی کاروان بر عهده آن‌ها است.

به این ترتیب هر دفتر زیارتی که در هر استان فعال‌تر عمل کرده باشد، می‌تواند اعزام زائران را نیز برنامه‌ریزی کنند. همچنین بر اساس پیش‌بینی سازمان حج و زیارت، با توجه به اینکه در عراق هم زائران به شهرهای زیارتی مشرف می‌شوند و جا به جایی زائران با اتوبوس صورت می‌گیرد، ظرفیت هر کاروان و تعداد عوامل فرهنگی از روحانی و مداح اعلام شده است؛ به طوری که علاوه بر مدیر کاروان، برای یک کاروان ۵۵ نفره یا ۱۱۰ نفره یک روحانی یا مداح، برای کاروان ۲۲۰ نفره که چهار اتوبوس به شمار می‌رود، دو مداح یا روحانی در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، سفر زیارتی به عتبات با لغو ویزای عراق برنامه‌ریزی شد و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران تنها مرجع رسمی برای سفر به عتبات است. بر همین اساس، زائران برای سفر به کربلا باید فقط با کاروان‌های حج و زیارت به این سفر معنوی مشرف شوند که متقاضیان سفر برای آگاهی از مراکز استانی حج و زیارت می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما