شناسهٔ خبر: 50901058 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پزشکان سودانی: شمار کشته های اعتراضات به ۴۰ نفر رسید

تهران - ایرنا - کمیته پزشکان سودان روز شنبه اعلام کرد که در پی کشته شدن یک معترض دیگر بر اثر اصابت گلوله در تظاهرات چهارشنبه گذشته، شمار قربانیان اعتراضات از ۲۵ اکتبر تاکنون، به ۴۰ نفر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری «آناتولی»، کمیته پزشکان سودان به عنوان تشکل غیر دولتی در بیانیه ای نوشت که صبح امروز با جان باختن «محمد آدم هادون» (۱۶ ساله) بر اثر اصابت گلوله به سر و پا در حوادث اعتراضی چهارشنبه گذشته، شمار کلی کشته ها به ۴۰ نفر افزایش یافت.

همچنین با مرگ این معترض نوجوان، شمار کشته شدگان اعتراضات چهارشنبه گذشته به ۱۶ نفر رسید.

کمیته پزشکان سودانی چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای، از کشته شدن ۱۵ معترض در رویارویی با نیروهای امنیتی که بیشتر آنها از ساکنان شهر «بحری» در شمال خارطوم بودند، خبر داده بود

معترضان با محکوم کردن کودتای نظامی اخیر در سودان، خواستار بازگشت حکومت غیرنظامی به این کشور هستند.

در همین حال پلیس سودان روز پنجشنبه اعلام کرد که به تظاهرکنندگان مسالمت آمیز شلیک نکرده و بر اساس استاندارهای بین المللی معترضان را  متفرق کرده است.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته و با اعلام وضعیت فوق العاده از سوی «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش این کشور، با بحران شدید سیاسی و اجتماعی مواجه شده است.

تظاهرات اعتراض آمیز موسوم به «خشم میلیونی» که در هفته های اخیر و در شهرهای مختلف سودان در اعتراض به تصمیم های البرهان فرمانده ارتش آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

البرهان که در تاریخ ۲۵ اکتبر شورای حاکمیتی و کابینه سودان را منحل و در کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرده بود، چند روز پیش نیز شورای جدید حاکمیتی را به ریاست خود تشکیل داد.

این تصمیمات با اعتراض‌های داخلی و بین المللی رو به رو شده است.

به دنبال کودتای نظامی در سودان در سوم آبان، گروهی از نظامیان به اقامتگاه «حمدوک» نخست وزیر این کشور حمله کردند و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.

همچنین گزارش‌هایی نیز در آن زمان از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شد و منابع آگاه، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کردند.

به دنبال این اقدام نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند.

منابع خبری پیشتر از برگزاری تظاهرات شبانه مردم سودان در اعتراض به تشکیل شورای حاکمیتی جدید در این کشور توسط عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش خبر دادند.

البرهان پنجشنبه شب فرمان تشکیل شورای حاکمیتی انتقالی جدید به ریاست خودش را اعلام کرد و «محمد حمدان دقلو» را به عنوان معاون به همراه ۱۱ نفر دیگر در این شورا منصوب کرد.

نظر شما