شناسهٔ خبر: 50889593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

اقتصادآنلاین، سوریه و پاسخ به یک جریان سازی رسانه ای

سعید عباسیان سردبیر پایگاه خبری اقتصادآنلاین در یادداشتی به حواشی اخیر در خصوص انتشار خبر «محدودیت صادرات فولاد ایران به سوریه» پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

در این یادداشت آمده است:

متاسفانه در روزهای اخیر پیرو انتشار خبری در رابطه با «محدودیت‌های ایجادشده در مسیر صادرات فولاد ایران به سوریه» در پایگاه خبری اقتصادآنلاین، یکی از رسانه‌ها اقدام به نشر مطالبی خلاف واقع در این خصوص نمود که علیرغم فقدان استحکام منطقی در ادعاهای مطرح شده، لازم می دانم مطالبی را به اطلاع مخاطبان محترم اقتصادآنلاین برسانم:

  1. در بخشی از محتوای مذکور عبارت‌هایی نظیر «رسانه اصلاح طلب و نزدیک به روحانی» به این مجموعه نسبت داده شده که ضمن تکذیب هرگونه ارتباط با گروه‌ها و افراد سیاسی و تاکید بر استقلال مالی و محتوایی مجموعه, لازم به تاکید می‌دانم همان‌گونه که بارها اعلام شده معیار و شاخص اقتصادآنلاین در تحلیل اخبار صرفاً توجه به مبانی علم اقتصاد و منافع ملی بوده و هیچ‌ گونه جهت‌گیری سیاسی در این حوزه وجود نداشته و نخواهد داشت.
  2. با یک جست‌وجوی ساده در محتوای سایت رسمی و نیز شبکه‌های اجتماعی مجموعه، تندترین نقدها نسبت به عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم به چشم می‌خورد که سیاست فاجعه بار تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی، کسری بی‌سابقه بودجه در سال‌های اخیر و مخصوصا ۱۴۰۰، عدم بهینه‌سازی یارانه حامل‌های انرژی و سوء مدیریت در اتخاذ سیاست صحیح و اقناع عمومی در آبان ۹۸، عملکرد نامناسب در مدیریت کرونا، بی‌تدبیری در بازار سرمایه (که منجر به زیان سنگین سهامداران شد) و توزیع رانت گسترده در بورس کالا تنها چند نمونه از سیاست‌های اشتباه دولت دوازدهم است که کمتر روزی بوده که از انتقادات این مجموعه در امان باشد. در نقطه مقابل این رسانه یکی از جدی‌ترین حامیان «طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار» بوده که در مجلس اصولگرای یازدهم به تصویب رسید؛ با این حال در مواردی نظیر رای به تصویب بودجه ۱۴۰۰ با کسری بسیار زیاد و سیاست‌های رانت‌زایی نظیر توزیع قیر رایگان، منتقد این مجلس نیز بوده است. بنابراین انتساب چنین ارتباطی فاقد شواهد حداقلی بوده و مرور مصادیق رویکردهای مجموعه در رخدادهای گوناگون، خلاف چنین نسبت‌هایی را به اثبات می‌رساند و مهر تاییدی بر استقلال تحلیل‌های این مجموعه نسبت به گروه‌های سیاسی است.  
  3. در حوزه سیاست خارجی هم این رسانه همواره بر لزوم ایجاد تعادل مبتنی بر تامین منافع ملی در ارتباط با غرب و شرق و پرهیز از نگاه افراطی به غرب تاکید داشته است. در این بخش نیز مروری بر مطالب منتشرشده توسط این رسانه گویای انتقادات فراوان نسبت به سیاست خارجی دولت دوازهم و تمرکز بیش از حد بر غرب است. مجددا اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۰ و هشدارهای بی شمار این رسانه نسبت به پیوند زدن بودجه سال جاری با رفع تحریم‌ها از طریق تکیه بر منابع موهومی نفتی سندی دیگر بر غیرواقعی بودن بخش دیگری از این اتهامات یعنی «انتساب غربگرایی به این مجموعه» است.
  4. این رسانه همواره بر تقدم اصلاحات اقتصادی داخلی بر تحولات برونزای سیاست خارجی تاکید کرده و با اشاره بر اولویت رفع تحریم‌های داخلی بر خارجی، همواره گشودن زنجیرهایی نظیر قوانین و مقررات زائد از پای کسب و کارهای کشور، بهبود نظام مالیاتی و بانکی، اصلاح سیاست‌های تجاری، ارزی و یارانه‌ای و ... را به عنوان فوری‌ترین اولویت اقتصادی کشور مطرح کرده است که برای رعایت اختصار در این نوشته از ذکر جزئیات استدلال‌های موید این تقدم پرهیز نموده و خوانندگان محترم را به مستندات بی‌شمار موجود در پلتفرم‌های اقتصادآنلاین ارجاع می‌دهم. این مجموعه دستاوردهای اقتصادی حاصل از تحول در سیاست خارجی را با توجه به بدعهدی‌های طرف مقابل پایدار نمی‌داند، مگر اینکه کشور با انجام اصلاحات داخلی مذکور تحریم ناپذیر شود. در واقع هر چند تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه باید در دستور کار سیاست خارجی کشور قرار داشته باشد، اما به وضوح تاخیر در انجام اصلاحات داخلی و گره زدن معیشت و رفاه مردم به رفع تحریم‌ها (نظیر آنچه که در بودجه ۱۴۰۰ اتفاق افتاد.) از نظر این مجموعه اشتباهی راهبردی محسوب می‌شود. بنابراین مواردی نظیر «نگرانی این رسانه از خارج شدن توافق برجام از اولویت‌های دولت سیزدهم» اساسا با چارچوب فکری مجموعه در تعارض جدی بوده و به وضوح غلط است.
  5. اقتصادآنلاین به کرات بر لزوم تبدیل دستاوردهای امنیتی کشور در منطقه به آورده‌های اقتصادی توسط دولت‌ها تاکید کرده و همواره از سیاست‌هایی که این مهم را محقق سازد حمایت کرده که در این حوزه نیز مرور تحلیل‌های منتشرشده این حقیقت را به اثبات می‌رساند. در خصوص مطلب اخیر درباره «محدودیت‌های ایجادشده در مسیر صادرات فولاد ایران به سوریه» نیز خبر مورد استناد که بر پایه آن اتهاماتی به مجموعه نسبت داده شده، صرفا یک نقل قول از یکی از اعضای انجمن فولاد بود که بنا به وظیفه ذاتی رسانه در انتشار اخبار و بدون هیچ دخل و تصرفی بوده که مستندات آن نیز موجود است و در ادامه هم اقتصادآنلاین بر اساس رسالت خبری خود اقدام به بررسی بیشتر این موضوع به عنوان یک بحث فنی و اقتصادی نموده و مطالب دیگری هم در رابطه با همین خبر منتشر کرده که در آن ضمن انتقاد از سیاست دولت قبلی مبنی بر محدودیت‌های ایجادشده در ارتباط تجاری با سوریه، بر لزوم توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه و از جمله سوریه تاکید شده و در روزهای آتی هم جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر خواهد شد. این مجموعه همچنین بنا به وظیفه ذاتی خود پس از انتشار خبری مبنی بر «ممنوعیت واردات خودروی ایرانی به سوریه» ضمن بررسی موضوع سعی در شفاف‌سازی نمود که بر اساس پیگیری‌های این رسانه مشخص شد که ممنوعیت‌های وارداتی سوریه ناشی از محدودیت منابع ارزی در این کشور و شامل حال تمامی کشورها بوده و صرفاً متوجه ایران نیست. چگونه ممکن است اقتصادآنلاین تخریب روابط تجاری ایران و سوریه را دنبال کند و در عین حال در همان روز و چند ساعت قبل از انتشار مصاحبه مورد استناد، اقدام به شفاف‌سازی در رابطه با خبر منتشرشده در خصوص محدودیت صادرات خودرو نماید؟ به نظر می‌رسد عدم توجه به توالی این اتفاقات و تاکید بر بخشی از ماجرا در استنادات آن رسانه محترم که آن هم صرفا انتشار یک خبر بوده و هنوز توسط این رسانه مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته بود، ناشی از یک قضاوت شتاب‌زده بوده است. بنابراین انتساب عبارت‌هایی نظیر «سازمان یافته بودن انتشار چنین خبری و هدایت آن توسط گروه‌های اقتصادی و استناد به رسانه های خارجی» در آنچه که « تلاش برای تخریب روابط تجاری ایران و سوریه» نامیده شده، اشتباه بوده و لازم است موضوعات با نگاه عمیق‌تر و کارشناسانه‌تری مورد بررسی قرار بگیرد.
  6. همانطور که گفته شد در ماه‌های گذشته هم گزارش‌های متعددی در خصوص لزوم توجه به کشورهای منطقه در سیاست‌های تجاری ایران منتشر شده که هشدار نسبت به تلاش‌های ایالات متحده در کاهش نفوذ ایران در اقتصاد سوریه و بی توجهی به توسعه کریدور ایران – عراق – سوریه، لزوم استفاده از دیپلماسی اقتصادی فعال و انعقاد پیمان‌های اقتصادی دوجانبه با کشورهای منطقه و به خصوص سوریه جهت توسعه و تعمیق روابط، لزوم بهبود سیاست‌های تجاری کشور برای تسهیل صادرات در شرایط تحریمی به کشورهایی که تحت نفوذ غرب نیستند، تسهیل رویه‌های گمرکی و تبادلات مرزی و ... تنها بخشی از محورهایی است که در این حوزه مورد تاکید بوده است. طبیعتا ممکن است در این میان اخباری هم در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شود که بر خلاف راهبردهای کلان مجموعه باشد، در این موارد هم همانطور که گفته شد، رسانه وظیفه خود می‌داند با تحلیل و شکافتن بیشتر موضوعات سعی در شفاف‌سازی هر چه بیشتر وقایع و اتفاقات نماید. بنابراین از گروه‌هایی که اقدام به تهیه و انتشار چنین محتواهایی نموده‌اند که در آن اتهامات اشتباهی متوجه این مجموعه شده، درخواست دارم دقت بیشتری در انتشار این مطالب صورت پذیرد، تا همه بتوانیم تمام توان خود را صرف بهبود شرایط اقتصادی کشور کنیم، چرا که انتشار چنین اتهاماتی هیچ نفعی برای مردم عزیز ایران ندارد.
  7. در انتها مجددا از این فرصت استفاده کرده و بر کلان ایده حاکم بر اقتصادآنلاین تاکید می‌کنم که هر چند مشکلات اقتصادی، کشور را در شرایط سختی قرار داده، اما باید توجه داشته باشیم امکان بهبود شرایط با انجام اصلاحات اقتصادی داخلی وجود دارد و مسیر موفقیت در مذاکرات هم از انجام اصلاحات سیاستی داخلی می‌گذرد؛ ما در اقتصادآنلاین عمیقا باور داریم که کنترل تورم به عنوان فوری‌ترین اولویت کشور و بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط معیشتی مردم مستقل از تحولات سیاست خارجی و مقدم بر آن امکان‌پذیر است و بر همین اساس مسیری که بر پایه تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و کاستن از رنج محرومان مبتنی بر اصلاح سیاست‌های اقتصادی داخلی توسط این مجموعه در پیش گرفته شده را ادامه خواهیم داد. ما همواره در اقتصادآنلاین آمادگی گفتگو و پاسخ به ابهامات مطرح شده را داریم و مسلما طرح چنین مواردی تاثیری در انگیزه ما برای ادامه مسیر تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی کشور نخواهد داشت.

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن

نظر شما