شناسهٔ خبر: 50874038 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

با معرفی و تقدیر از فعالان حوزه کتابخانه های عمومی؛

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در آذربایجان‌غربی برگزار شد

اعظم رستگار / روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در آذربایجان‌غربی با معرفی و تقدیر از فعالان حوزه کتابخانه های عمومی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش لیزنا، آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان آذربایجان‌غربی، صبح چهارشنبه 26  آبان ماه به صورت مجازی و با حضور علی مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار؛ اصغر گودرزی، مدیرکل مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت الاسلام والمسلمین منصور امامی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و سایر مقامات استانی و جمعی از کارکنان کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

علی مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان ‌غربی ضمن گرامیداشت یاد شهدا و قدردانی از اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی برای تلاش در راستای ترویج فرهنگ گفت: کتاب، یار مهربان و دیرینه همه ماست؛ در احادیث نیز چنین آمده است: داناترین مردم، کسانی هستند که دانش دیگران را به دانش خود بیفزایند و این نشان دهنده اهمیت کتاب و کتابخوانی است.

مصطفوی گفت: امروز تمامی جوامع جهت دستیابی به رفاه و آسایش  به دنبال توسعه هستند؛ توسعه واقعی زمانی محقق می شود که توسعه فرهنگی داشته باشیم؛ در واقع  توسعه فرهنگی زیربنای توسعه در حوزه های دیگر است. مهم ترین عنصر توسعه فرهنگی، کتاب و کتابخوانی است .

وی ضمن تبریک بیست و نهمین دوره هفته کتاب به تلاشگران این عرصه گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران برای مناسبت های مختلف، عناوینی پیش بینی شده است؛ هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی برای تجلیل از خدمات فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی است؛ که با وجود محدودیت های به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، در ارائه خدمات فرهنگی کوشا هستند. شعار امسال هفته کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» نیز نشان دهنده این است که می توان جای خالی فعالیت هایی را  که به دلیل ویروس کرونا انجام پذیر نمی باشد، با مطالعه و کتاب پر کرد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن خیر مقدم به حاضرین و تبریک فرارسیدن بیست و نهمین دوره هفته کتاب گفت: از تمامی کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومي که در ایام شیوع بیماری کرونا، خالصانه در راستای پویایی و موفقیت کتابخانه های عمومي میکوشند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه بیست و نهمین دوره هفته کتاب به شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» مزین است اظهار کرد: یاد و خاطره مفسر قرآن، علامه محمدحسین طباطبایی را گرامی داشته و برای فعالان عرصه دانایی آرزوی توفیق روزافزون دارم؛ هفته کتاب فرصتی برای توجه افکار عمومی و متولیان امر به جایگاه واقعی کتاب است. چرا که کتاب آیینه اندیشه و ره آورد سفیران روشنی و آگاهی است و  به نیکی در قرآن از آن یاد شده است.

معصومی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) "فرآیند کمال بشری  به وسیله کتاب تحقق می یابد" و ترویج فرهنگ کتابخوانی از والاترین خدمات فرهنگی است؛ ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، قدردانی از کتابداران و متوجه کردن نگاه جامعه به فعالان، مجموعه ها و نهادهای متولی کتابخوانی وظیفه بسیار خطیری است که همگی باید در ادای آن کوشا باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی  آذربایجان غربی گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه موثق فرهنگی و اجتماعی، مراکز آموزش مادام العمر، کانون مشاوره اطلاعاتی و محلی برای تحقیق و پژوهش می توانند پیشران ارتباطات اجتماعی بوده و در تربیت نسلی آگاه، مسئولیت پذیر و خلاق سهیم باشند.

وی ادامه داد: در ایام شیوع بیماری کرونا، رویکرد کتابخانه های عمومی بر ارائه خدمات و ترویج کتابخوانی از طریق فضای مجازی، خدمات تحویل مدرک درب منزل و تبلیغ و  توسعه خدمات مرجع مجازی معطوف بوده است و در این راستا همکاران تلاشگر کتابخانه های عمومی از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.

معصومی با ارائه گزارش مختصری از عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در استان آذربایجان غربی 95 باب کتابخانه عمومی شامل 72 باب کتابخانه نهادی، 23 باب مشارکتی و مستقل و دو سالن مطالعه عمومی با در اختیار داشتن بیش از 1 ميليون و 500 هزار نسخه کتاب، فعال است. در  5 سال اخیر 5 کتابخانه عمومی نهادی به مجموعه کتابخانه های استان اضافه شده است که کتابخانه سید کامل امامی در شهرستان بوکان یکی از آنهاست؛ این کتابخانه در اسفند ماه سال 99 در فضایی با زیربنای 328 متر مربع افتتاح شد. همچنین، یک باب کتابخانه عمومی در شهر فاقد کتابخانه حاجیلار از توابع شهرستان چایپاره در پایان هفته کتاب به بهره بهرداری خواهد رسید.

وی گفت: در سال 99 انجام تعمیرات عمرانی در 11 باب کتابخانه عمومی و تجهیز 25 باب کتابخانه عمومی در مجموع با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال انجام شده است. روند باز طراحی کتابخانه مرکزی ارومیه نیز با اعتباری  بالغ بر 3 میلیارد ریال آغاز شده است و به امید خدا با جذب اعتبار ادامه خواهد داشت.

معصومی گفت: در راستای توسعه همکاری ها تفاهم نامه‌هایی با سازمان ها منعقد شده است؛ تفاهم نامه همکاری با  دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی، اداره کل حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، موسسه تولیت شمس تبریزی و ... از جمله آنهاست. فعالیت 11 انجمن خیرین کتابخانه ساز در سطح استان و اجرای دو دوره پویش «وقف کتاب ، خیرماندگار -که ماحصل آن وقف بیش از ۳۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه های استان بود- از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه های استان بود.

وی ادامه داد: راه اندازی  72 صفحه اینستاگرامی کتابخانه های عمومی، خدمات میز مرجع مجازی، شبکه مجازی کتابخوان از جمله اقدامات انجام شده در ایام شیوع بیماری کرونا می باشد. هم چنین جهت تداوم امانت منابع کتابخانه ای طرح کتاب پیک در سطح استان اجرا می شود. توسعه خدمات برای گروه های خاص و ایجاد زیر ساخت برای عضویت از راه دور نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی اجرا شده است که آیین تجلیل از شاعران  انقلابی با عنوان «راویان بالندگی»،  تجلیل از نویسندگان بومی  با عنوان «از تبار قلم» ، پویش افطار با کتاب ، اجرای دو دوره «کتابخانه تابستانه»، آیین چهل برگ حماسه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و راه اندازی محافل ادبی را می توان نام برد.

وی ضمن اشاره به فرآیند انتخاب شایستگان تقدیر استانی، برای همکاران برگزیده آرزوی موفقیت کرده و از زحمات آنان قدردانی نمود.

 معصومی در پایان تاکید کرد: در این جهان فراموشکار، تنها یادگاری که ماندگار و لذت بخش است، تلاش کردن برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی است. چه والا افتخاریست در کسوت کتابخوانی و کتابداری بی وقفه کوشیدن و خستگی ناپذیر در مسیر تعالی میهن اسلامی پیش رفتن.  امید است با  تلاش فعالان عرصه کتابخوانی بیش از پیش شاهد اعتلای فرهنگی میهن اسلامی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین منصور امامی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی ضمن تبریک روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: معجزه پیامبر اسلام، کتاب است و قرآن انسان کاملی است که نگاشته شده است و انسان نویسنده کتاب وجود خود است. در سیر تمدن جوامع، انسان همواره نیاز به آموزش داشته است. لیکن، آموزش شفاهی مانایی ندارد و برای ماندگار شدن باید ثبت و نگاشته شود و قابل انتقال باشد. بنای اصلی تمدن بشری، کتاب بوده است  و این امر نشان دهنده اهمیت کتاب است؛ چرا که انسان را به سمت عقلانیت و منطق سوگ می‌دهد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی تقدیر شد:

کتابخانه برتر:

مریم جلیلی، کتابخانه شهید محمد قمری، شهرستان سلماس

سیروان باباآغایی، ژیان درویشی، کتابخانه ابن سینا، شهرستان سردشت

مسئول و کتابدار برتر:

شیرین ارجمندپور، کتابخانه مجتمع فرهنگی و هنری، شهرستان پیرانشهر

محسن ملک زاده، کتابخانه گنج دانش، شهرستان قوشچی

مریم عبادی، کتابخانه ن والقلم، شهرستان شاهین‌دژ

حسن سالاری، کتابخانه شیخ شلتوت، شهرستان مهاباد

بخش ویژه/ اجرای طرح کتاب پیک:

پروین عبداله زاده، کلثوم کریمی، رسول نصیریان، بهروز سلیم زاده، کتابخانه مستوره کردستانی، شهرستان بوکان

بخش ویژه/ اقدامات شاخص:

کاظم سبزی، کتابخانه بقیه الله اعظم، شهرستان میاندوآب

کتابخوانان برتر:

سلما قاضی زاده، کتابخانه امام رضا (ع)، شهرستان چایپاره

معین باباپور، کتابخانه امیر کبیر، شهرستان شوط

پانیا رادمهر، کتابخانه ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

عطا مقدم، کتابخانه 15 خرداد، شهرستان خوی

فرخ رعیت بین، کتابخانه مرکزی، شهرستان ارومیه

پیشکسوت برتر:

مهرعلی کریمی، شهرستان ارومیه

گفتنی است،  اجرای گروه مدیحه سرایی، اجرای مسابقه پیامکی و پخش کلیپ هایی در حوزه کتاب و کتابخوانی، عملکرد اداره کل کتابخانه های عمومی استان و ... بخشی از برنامه های این آئین بود. 

 

 

نظر شما