شفقنا- مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفت.
به گزارش شفقنا، مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند.
فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است. پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
در ادامه دفاع رییس جمهور و نظر نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی و مشروح کامل صحبت های مسعود فیاضی را می خوانید.
رییس جمهور: اگر انتصابات فامیلی براساس تخصص باشد، بی عدالتی نیست
رییس جمهور در دفاع از فیاضی با بیان اینکه اگر افراد توصیه شده برای تصدی منصب از اقوام و خویشان باشند اما دستاوردهای شان مورد توجه قرار بگیرد، بیعدالتی نیست، گفت: آقای دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبههای مختلف کارگروهها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. من خودم چندبار با ایشان صحبت کردم، دوستان مورد اعتماد در حوزه فرهنگ و آموزش با او صحبت کردند. وزرای اسبق آموزش و پرورش اعلام کردند ما آموزش و پرورش را میشناسیم، وزیر پیشنهادی را هم میشناسیم و او هم آموزش و پرورش را میشناسد و ما این فرد را دارای صلاحیت و فردی صالح برای این مسئولیت میدانیم.
وی درباره انتصابات فامیلی تاکید کرد: اگر افراد توصیه شده برای تصدی منصب از اقوام و خویشان باشند اما دستاوردهای شان مورد توجه قرار بگیرد، بیعدالتی نیست. بلکه اگر دستاوردهای علمی درنظر گرفته نشود، بیعدالتی است.
وی با بیان اینکه توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست، گفت: افراد بسیاری را معرفی میکنند اما مهم این است که فرد معرفی شده با معیارهای لازم همخوانی داشته باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: برای من به عنوان طلبه، مهم حجت الهی است. تا یقین و حجت نداشته باشم، اقدام نمیکنم. برای معرفی وزیر یا هر کس دیگر مهم برای من این است که حجت داشته باشم و شایستگیها را احراز کرده باشم. من کار خود را انجام دادم و مجلس هم حق قانونی خود را دارد و تصمیم با مجلس است.
رییسی درباره صلاحیتهای فیاضی گفت: فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می شناسد. سالها هم معلم آموزشی و هم معلم پرورشی بوده است. محتوای درسی را میشناسد و با فرایند محتوای درسی و با بسته های یادگیری آشنا است. با فیلمهای آموزشی آشنایی و بعضا در تهیه این بستهها مباشرت داد.
وی با اشاره به سوابق فیاضی اظهار کرد: فیاضی در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بود. زیرساختهای آموزش و پرورش را در حوزه نوسازی مدارس و آموزش مجازی میشناسد و بعضی از سامانهها مانند شاد که قبلا با عنوان سامانه رشد بود را طراحی کرده است. علاوه بر این در مقطعی مسئول فناوری وزارتخانه بوده است با انتشارات چاپ و کتاب آشنایی دارد. در شناختش از آموزش و پرورش از هیچکدام از این عزیزان کمتر نبوده است.
رییسی با بیان اینکه چهرههای شاخصی در مجلس داریم که از وضعیت آموزش و پرورش مطلع هستند، افزود: فیاضی برای آموزش و پرورش برنامه قابل ارائه و دفاع دارد. کارشناسان نظرات و دیدگاههای او را شنیدند و انطباقش را با سیاستهای کلان، سند تحول و اسناد بالادستی در دولت بررسی کردند. مجلس هم بررسی خود را دارد.
نمایندگان مخالف و موافق فیاضی پشت تریبون مجلس قرار گرفتند، برخی از سابقه و تجربه فیاضی گفتند و برخی بیان کردند که فیاضی تخصص و تجربه لازم برای تصدی بر آموزش و پروش را ندارد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: هیچ قولی نداده ام فقط قول دادم کلاس دانش آموزش در مناطق کشور بدون معلم نباشد
مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سهشنبه) گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهشهای مجلس هستم و شأن نمایندگی را میشناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این نهاد آیینه تمام نمای آینده ان کشور است، گفت: اندیشمندان معتقدند که اگر میخواهید آینده نه چندان دور کشوری را ببینید، به آموزش و پرورش آن نگاه کنید. نباید به این دستگاه هزینهای نگاه کنیم. هر اتفاقی که در این دستگاه بیفتد سرمایه گذاری است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران ماهیت عقیدتی داشت. بنابراین، نیرو، تفکر و اندیشه قلب این نیرو است. وزارت آموزش و پرورش باید محوریترین کانون هر اتفاقی در کشور باشد. این دستگاه نیروهای انسانی زبده را برای بقیه دستگاهها پرروش میدهد. در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار معلم شهید داریم. علی لندی و شهید حججی برای همین مدارس و همین نظام تعلیم و تربیت هستند.
یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه آموزش و پروش داشتیم
فیاضی با بیان اینکه قلب نهاد آموزش و پرورش معلم است، اظهار کرد: معلم یعنی اندیشه و، خلاقیت و ابتکار. وقتی معلم درگیر معیشت باشد، استعدادها به فعلیت نمیرسد. وقتی به رتبهبندی میرسیم به هر طریقی هست باید آن را اجرا کنیم. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است و امسال ۸.۸ درصد بودجه است. یعنی در یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه داشتیم. کشورهای پیشرفته دنیا در این مورد شوخی نمیکنند. در هیچ کشور پیشرفتهای سهم آموزش و پرورش از ۲۰ درصد بودجه کل کشور کاهش پیدا نکرده است.
وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدد بودجه آموزش و پرورش بالا رفته اما نسبت پایین آمده است. اگر نسبت پایین نمیآید بحث امروز ما این نبود که نمیتوانیم رتبهبندی را اجرایی کنیم. رتبه بندی قانون امروز و دیروز نیست. بحث رتبهبندی در سال ۱۳۹۰ در سند تحول، در ۱۳۹۲ در سیاستهای ابلاغی رهبری و در برنامه پنجم توسعه سال ۹۵ به آن اشاره شده است. ما رتبه بندی معلمان را عقب انداختیم. باید این مسئله را از اساس حل کنیم. معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. اگر قرار است معلم روی فکر و شخصیت کودک و نوجوان کار کند نباید دغدغه معیشت داشته باشد.
وی افزود:دانشآموزان نخبه این نظام که علاقهمند به معلمی هستند، ساختار ندارند. پرنسل آموزش و پرورش که ۴۰ درصد دولت را به خود اختصاص میدهند تنها بخشی از دولت هستند که فیش حقوقیشان از حکم کارگزینی آنها کمتر است. اگر این نگاه وجود نداشت، دانشگاه فرهنگیان دست چندم نبود. سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۴۰ درصد دانشگاه تهران نیست. تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان از همه جا مهم تر است و به لحاظ بودجه و هیئت علمی ضعیف است. نسبت استاد به دانشجو نزدیک ۸۰ به یک است. انتظا دارید چه اتفاقی بیفتد؟ سهمیه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باید از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار برسد. این یعنی ساختار.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه یک مدیر تحول گرا هستم، گفت: نقشه تحول در دست بنده است. آموزش در کنار پرورش در عرض هم هستند. آموزش فدای پرورش نخواهد شد. موظفم سند تحول را اجرا کنم. مجلس باید سال به سال از من سوال کند. وقتی در مرکز پژوهشها بودم، ۲۵ گزارش سیاستی در مورد آموزش و پرورش منتشر کردم.
فیاضی گفت: آموزش و پرورش و اساسا دولت فعلی اولین دولتی است که در گام دوم تشکیل شده است. بنابراین در همه اجزای آن باید یک نگاه چهل ساله وجود داشته باشد. یعنی باید بگویم که بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال چه اتفاقی میافتد. ناراحتی نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش از دولت به حق است اما نکته اینجاست که باید کلان نگاه کنیم چرا که بحث یک وزارت خانه با ۶۰ میلیون جمعیت مطرح است. بنده مطرح نیستم.
دانشآموزان ما در ۲۲ ماههای اخیر سه درصد چاقتر شدهاند
ما در شرایط کرونایی به سر میبریم. دو سال و اندی است که کلاس درس تشکیل نشده است. دانشآموز از نعمت حضور معلم بیبهره است. در بسیاری از مناطق به دلیل نبود زیر ساخت بازمانده از تحصیل داریم. دانشآموزان ما به لحاظ روحی و جسمی صدمه دیدند. هر دانشآموز ما در روز ۵ هزار قدم کمتر برمیدارد. دانشآموزان ما در ۲۲ ماههای اخیر سه درصد چاقتر شدهاند.
۱۸۰ هزار معلم کم داریم و هر سال ۱۰ هزار معلم به این تعداد اضافه میشود
آموزش و پرورش اولویتهایی دارد که صدر آن بحث رتبه بندی معلمان است. رتبهبندی پول پاشی نیست بلکه ایجاد تناسب منطقی بین علم و نظام پرداخت است. من مجری قانون هستم. هر تصمیمی که مجلس بگیرد، باید آن را به بهترین نحو انجام دهم. بحران امروز وزارت خانه کمبود نیروی انسانی است. ۱۸۰ هزار معلم کم داریم. هر سال ۱۰ هزار معلم به این تعداد اضافه میشود و دلیل است ۲۰ هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان است و میزان بازنشستگی ۳۰ هزار است یعنی تراز منفی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اگر یک اتفاق رخ دهد می توانیم در قالب حق التدریس از ظرفیتهای خوب آموزش و پرورش استفاده کنیم موضوع مورد توجه این است چرا پرداختی های حق التدریسی چند ماه بعد انجام می شود؟ پرداخت این موضوع باید در آخر هر ماه انجام شود.
وی افزود: در این ۲۲ ماه که تدریس های به صورت غیرحضوری بود بسیاری از معلمان و خانواده ها دچار مشکل شدند. به این موضوع نیز باید توجه کنیم. ما می توانیم با استفاده از ظرفیت حق التدریسی مشکل نیروی انسانی را برطرف کنیم اگر ردیف بودجه تخصیص یافته برای پرداخت ماهیانه باشد این موضوع رفع می شود.
وی گفت: متاسفانه معوقات فرهنگیان چند ماه چندماه عقب می افتد ما باید توجه کنیم ساماندهی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان امر مهم است و با رفاه آنها ارتباط دارد فرهنگیان باید در طول خدمت از این رفاهیات بهره مند شوند اکنون ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش هزینه پرسنل می شود ولی برای رفاهیات عددی وجود ندارد که این صندوق می تواند کمک کند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته ۹۸۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که اغلب در مناطق محروم بودند. ما در وزارتخانه قرارگاه محرومیت زدایی ایجاد خواهیم کرد و برای آن دستیار ویژه هم انتخاب می کنیم.
فیاضی در بخش دیگر عنوان کرد: تمرکززدایی بحث بسیار مهمی است تحول باید از پایین به بالا باشد در این حوزه تمرکززدایی باید به این تحول از پایین به بالا توجه داشته باشیم به عقیده من تحول باید در کلاس درس رخ بدهد در واقع ما باید مدیریت ستادی را به مدیریت شبکه ای تبدیل کنیم و در هر استان شبکه ای معلمان خلاق پیدا کرده و آنها را فعال کنیم و صرفا ما تنظیم گر و حمایت گر باشیم.
فیاضی گفت: قوانین حوزه آموزش و پرورش نیازمند به روزرسانی است بسیاری از قوانین مانند قانون ورزش اجباری برای سالیان گذشته است.
در فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی فعالیت داشته ام
وی گفت: لازم است به برخی مباحثی که در خصوص من گفته شده توضیحاتی ارائه دهم. عده ای گفتند من در مدرسه نبوده ام من ۷ سال در مدرسه فعالیت داشتم عده ای گفتند من از خانواده آموزش و پرورش نیستم دوستان در این خصوص باید بگویم که آموزش و پرورش ابعادی دارد که اگر وزیر متخصص آن نباشد موفق نخواهد بود. از جمله این ابعاد معلم کلاس درس، فهم دانش آموزش، کمک درسی، شناخت ستادی، فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی و … است که بنده در این موارد توفیق حضور و فعالیت داشته ام. بنده در کسوت معلمی سالها فعالیت داشتم و در حوزه محتوای پژوهش درسی و موارد کمک درسی نیز فعال بودم همچنین در خصوص زیر ساختها و مباحث فنی از دانشگاه تهران مهندسی عمران دارم و بر ۴۰ ساختمان در تهران نظارت کردم. چگونه می گویند با کار ستادی آشنا نیستم زمانی مدیرکل بودم و همچنین عضو هیات مدیره افست در حوزه سیاستهای کلان نیز تا امروز پژوهشهای مجلس فعالیت داشتم.
۲۵ سال طلبگی کردم
وی افزود: برخی می گویند من در حوزه انتصابات قول هایی داده ام تکذیب می کنم هیچ قولی نداده ام فقط قول دادم کلاس دانش آموزش در مناطق کشور بدون معلم نباشد من به دنبال مباحث گروهی خانوادگی و فردی نیستم می گویند از تجارب دیگران استفاده نمی کنم این در حالی است که من دو اتاق فکر تشکیل خواهم داد و از نظرات تمام وزیران سابق استفاده خواهم کرد. در اتاق دیگر نیز از صاحب نظران این حوزه استفاده خواهم کرد.
وی گفت: من ۲۵ سال طلبگی کردم و در خصوص مدرک تحصیلی دو امتحان جامع و تدوین رساله را پشت سرگذاشتم.
فیاضی در پایان تاکید کرد: از شما نمایندگان مجلس می خواهم این اعتماد را به اینجانب داشته باشید تا بتوانم سند تحول را اجرایی کنیم.
گودرزی: فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راهحل دارد
عباس گودرزی نماینده بروجرد به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی گفت: زمانی که نامه رئیس جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از یکی از این همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیدهاید و یا با او صحبت کردهاید که مخالفت میکنید؟ پاسخ منفی داد و بیان کرد که فیاضی از بدنه آموزش و پرورش نیست. به او گفتم که مگر ما نمایندگان از همان ابتدا وکیل مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام میدهیم. پس نه تایید و نه رد کن، بلکه اجازه بده فیاضی برنامههایش را توضیح دهد و حرفهایش را بشنو.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مامور به خدمت بوده، او فردی مومن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راهحل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامهریز دارد.
دلخوش: فیاضی معلم و فرهنگی نبوده و تجربه و تخصص ندارد
سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب است. شما چطور می خواهید رتبه بندی معلمان را حل کنید؟ شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می دانید که مطرح کردید؟ شما غیرانتفاعی خواندید و در دفاعیه خودتان حتی یک کلمه از آن نگفتید. در برنامه پنجم ۱۰ درصد برای مدارس غیر انتفاعی پیش بینی شده، شما یک کلمه از درآمدهای این محل مطلبی ارائه نکردید. در برنامه هایتان اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارید. شما می خواهید وزیر شوید، تجربه و تخصص ندارید، معلم نبودید، فرهنگی نبودید و در مرکز پژوهش های مجلس مدتی کار کردید، برای چه پذیرفتید؟
دلخوش افزود: آقای رئیس جمهور ما می خواهیم شما سربلند باشید، آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از انقلاب اینگونه با جامعه بزرگ آنها برخورد کنیم؟
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما نیست. در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری دارد و بازنشستگان مشکل دارند. خواهش می کنیم ببینید مطالبات بازنشستگان چگونه می خواهد پرداخت شود. والله بین راه دچار مشکل می شویم و از رئیس جهور خواهش می کنم ایشان را پس بگیرند.
زهره الهیان: معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است
زهره الهیان در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در فضای مجازی مسائل غیرمنصفانه درباره ایشان مطرح میشود، برادر داماد را مطرح میکنند ولی نگفتند او برادر شهید هم هست و به واسطه تواضعش آن را در رزومه خود نیاورده است. او برای سند تحول برنامه دارد که البته فرصت نشد در کمیسیون آموزش و تحقیقات و صحن مجلس آن را ارائه دهد.
الهیان با بیان اینکه معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است، گفت: در برنامه ارائه شده ایشان موارد مغایرت با اسناد بالادستی مشاهده نشده است. موج علیه ایشان در رسانههای بیگانه هم نشان دهد انتخابش صحیح بوده است.
وی مهمترین بحران آموزش و پرورش را بحران هویت و مهمترین چالش را حوزه تعلیم و تربیت دانست و یادآور شد: امروز به دانشآموزان خیلی از محفوظات القا میشود اما به نوجوانان چگونه زیستن و اینکه هویت و ارزش هایشان چیست را یاد ندادیم و این باعث شده نوجوان امروز افکار و ادراکاتش توسط فضای مجازی اداره شود نه نظام اسلامی و خانواده ها. در حال حاضر دانش آموزان با موبایل و تبلت هایی برای آموزش مجازی روبرو هستند که باعث می شود خوراک مسموم و فضای مجازی ذهن آنها را تحت تاثیر قرار دهد، ایشان برای اینترنت پاک و سیم کارت پاک دانش آموزان برنامه دارد.
محرمزاده: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمیشود
احمد محرم زاده یخ فروزان نماینده مردم اهر و هریس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به فیاضی گفت: علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکتری فقه گرفتید؟ شما در سوابق خود از شورای راهبردی فضای مجازی بر سازمان پژوهش صحبت کردید. این فعالیت چه ربطی به آموزش و پرورش دارد؟ طرح شما بر مشارکت بخش غیردولتی بر تأمین نیازهای آموزشی دقیقا چیست؟ شما در مطالعات خود از رتبه بندی معلمان نام بردید. در این مطالعه به چه نتیجهای رسیدید؟
این عضو کمیسیون عمران مجلس تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را غیرمرتبط دانست و گفت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمیشود. مدرک تحصیلی شما در جای خود ارزشمند است اما شما چگونه خود را کارشناس مهدکودکها و در جای دیگر کارشناس بودجه معرفی میکنید؟ در فعالیتتان از آسیب شناسی برنامههای پنج سال گذشته یاد کردید. در این آسیب شناسی به چه نتیجهای رسیدید؟ گزارش مطالعات کجا ثبت شده است؟ شما در برنامه هایتان به تقویت بستههای کمک درسی اشاره کردید این در حالی است که این روند همان کم رنگ کردن کتاب درسی و پررنگ کردن کتب کمک درسی است که مافیا در آن نقش بازی میکند.
سلیمی: چرا نباید به نیروی جوان اعتماد کنیم
حجت الاسلام علیرضا سلیمی یک عضو هیات رییسه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: پیش از این در وزارتخانههای صنعت و کار کسانی با مدرک دیپلم در کسوت وزارت قرار داشتند، اما کسی به آنها حرفی نمی زد. همچنین چهار وزیر سابق هم آقای فیاضی را تایید کردند. در مورد جزوه ایشان هم بعضی از ما با یک عکس رای آورده ایم، اگر ایشان جزوه ننویسد چه کار کند؟. به هر حال باید اهداف و مطالبش را بنویسد. ما هم باید به نحوی صحبت کنیم که قضاوت دقیقی نسبت به ما صورت گیرد.
نماینده محلات اضافه کرد: برنامه عملیاتی ایشان را ببینید. ایشان صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده؛ هم در مورد رتبه بندی و پاداش بازنشستگان و هم بحث تحول. آیا باید در روی همان پاشنه سابق بچرخد؟
سلیمی در پایان با بیان اینکه چرا نباید به نیروی جوان اعتماد کنیم، گفت: ایشان در چهار معاونت آموزش و پرورش مسوولیت داشته و از معدود وزرای معرفی شده است که در مورد بیانیه گام دوم و نحوه اجرای آن برنامه دارد. همچنین در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان هم برنامه عملیاتی دارد.
باقری: فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است
حجت الاسلام محمد باقری نماینده مردم بناب در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمیشود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمیشود؟ این امر نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش است.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما بر ارتقای کرامت معلمان تاکید داریم، چگونه بعد از ۴۰ سال از انقلاب یک معلم برای وزیر شدن در این وزارتخانه وجود ندارد؟ آموزش و پرورش نیاز به برنامه ندارد چرا که سند تحول بنیادی آموزش و پرورش بهترین برنامه است، بلکه یک مدیر اجرایی قوی نیاز دارد. توسعه کشور با آموزش و پرورش گره خورده است. با انتخاب آقای فیاضی تحولی که مدنظر رئیس جمهور است محقق نخواهد شد.
غضنفرآبادی: برنامههای فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد میکند
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. در آموزش و پرورش مطالبات و پیشنهادات و درخواستهای زیادی وجود دارد، وزیر باید از لابلای این پیشنهادات و درخواستها و مطالبات انتخاب صحیحی داشته باشد و مسیر را به پیش ببرد من این شهامت و شجاعت را در فیاضی یافتم.
وی افزود: رئیس جمهور برای جناح بندی ها به عرصه وارد نشد، اصلا حاضر نبودند وارد عرصه انتخابات شوند، اما دلسوزان و مومنان با توجه به مشکلات و گرفتاری های که وجود داشت از وی درخواست کردند که وارد عرصه انتخابات شود قطعا رئیس جمهور می خواهد وزیری انتخاب کند که موفق و پاسخگوی مطالبات باشد.
غضنفرآبادی همچنین گفت: رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به بکارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است، با توجه به مولفه های مهم ایشان همچون جوانی، تخصص، فکر روشن و خلاقیت میان خود و خداوند خود آقای فیاضی را مناسب این سمت یافتم و از نمایندگان درخواست میکنم به ایشان رای مثبت دهند.
وحیدی: با کلیگویی نمیتوان کشور را اداره کرد
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مدرک تحصیلی ایشان ارائه کرده مستند به استعلامات رسمی است و حرف شخصی کسی نیست و ما برای انتخاب یک مدیر مدرسه در آموزش و پرورش چندین شرط در نظر میگیریم، وزیر آموزش و پرورش نیز باید از جنس خانواده فرهنگیان باشد. در فضای مجازی و رسانهای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار میرود وزیر به آن پاسخ دهد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تاکید کرد: از وزرا انتظار میرود نه تنها در جلسات رای اعتماد بلکه در روزهای مهم دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند. اینکه همه وزرا برای رای اعتماد به یک نفر در صحن حاضر میشوند و از فردا اثری از آنها نیست قابل قبول نیست.
وحیدی اضافه کرد: با کلیگویی نمیتوان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبهبندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.
قالیباف: رئیسجمهور سریعاً گزینه بعدی وزارت آموزش و پرورش را معرفی کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تقاضای بنده از رئیس جمهور آن است که در اسرع وقت گزینه بعدی وزارت آموزش و پرورش را معرفی کند.
به گزارش شفقنا، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز پس از اعلام رأی مخالفت نمایندگان با وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: از رئیس جمهور خواهش می کنم که در اسرع وقت گزینه بعدی وزارت آموزش و پرورش را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و کلیدی است. ما در دو دوره دولت های قبل و طی ۱۶ سال شاهد بودیم که همیشه وزیر آموزش و پرورش در رأی گیری اولیه دولت ها دچار چالش شده است و متأسفانه این مهمترین وزارتخانه تغییرات بسیاری از حیث وزیر داشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مسئله به کشور و هم آموزش و پرورش آسیب می زند و ان شاءالله رئیس جمهور گزینه بعدی وزارت آموزش و پرورش را در کمترین زمان به مجلس معرفی کند تا مجلس بتواند بررسی های خود را انجام دهد.
سخنگوی کمیسیون آموزش: دولت یک هفته فرصت دارد وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه دولت یک هفته وقت دارد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش را نمی توان دست کم گرفت چراکه آینده مملکت دست این وزارتخانه است.بنابراین وزیر، باید از جنس خود این وزارتخانه باشد.
رضا حاجی پور در گفت و گو با خبرنگار شفقنا با اشاره به عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: دولت یک هفته وقت دارد وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند و اگر نیاز به زمان بیشتری داشته باشد بایستی از مقام معظم رهبری مجوز بگیرد.
او در ادامه افزود: ما هم در صورت معرفی وزیر یپشنهادی، صلاحیت او را در در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار داده و استعلامات لازم صورت خواهد گرفت و من فکر میکنم اولین روز بعد از تعطیلات مجلس، در صورت معرفی وزیر پیشنهادی، بررسیهای لازم انجام خواهد شد.
حاجی پور خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش را نمی توان دست کم گرفت چراکه آینده مملکت دست این وزارتخانه است.بنابراین وزیر، باید از جنس خودش آموزش و پرورش باشد. ما توانمندی آقایان باغگلی و فیاضی را نادیده نمی گیریم اما باید در حوزه های دیگر از آنها استفاده کرد نه اینکه وزارتخانه ای که ۱۵ میلیون دانش آموز و ۲ میلیون معلم دارد را به این افراد سپرد.
∎
نظر شما