شناسهٔ خبر: 50804301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیشنهاد قرقیزستان برای استقرار صندوق سرمایه‌گذاری ترک در بیشکک

رئیس جمهور قرقیزستان در نشست سران شورای همکاری کشورهای ترک زبان، ایجاد پلت فرم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در«اجلاس سران شورای همکاری کشورهای ترک زبان» در شهر استانبول سخنرانی و ایجاد یک پلت فرم "آسیای مرکزی - قلمرو جهان" و استقرار مقر صندوق سرمایه‌گذاری ترک در بیشکک را پیشنهاد کرد.

وی در مورد پلت فرم پیشنهادی گفت: در حال حاضر وضعیت ژئوپلیتیک جهانی همچنان متشنج است. این در درجه اول به دلیل حوادث ماه‌های اخیر در افغانستان است که به یک نگرانی در آسیای مرکزی تبدیل شده است.

جباراف افزود: البته ما خواهان حل مسالمت آمیز همه مسائل از طریق گفت و گوهای دیپلماتیک هستیم زیرا اگر وضعیت افغانستان بدتر شود، مستقیماً کشورهای آسیای مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هیچ پیروزی بزرگتر از صلح برای ما وجود ندارد.

رئیس جمهور قرقیزستان پس از پیشنهاد  استقرار صندوق سرمایه گذاری ترک در بیشکک، خاطر نشان کرد: ما مطمئن هستیم که بحران اقتصادی کنونی تنها با حمایت از یکدیگر رفع خواهد شد. صندوق سرمایه گذاری ترک که به ابتکار شورای کشورهای ترک زبان ایجاد شده، به ابزار واقعی روابط اقتصادی ما تبدیل شده است و به عنوان مکانیزمی برای اجرای پروژه‌های دوجانبه و چندجانبه نقش مهمی ایفا می‌کند.

 وی تاکید کرد: با توجه به عدم وجود دفاتر نهادهای شورای ترک زبان در کشورمان، مکان یابی این موسسه مالی - صندوق سرمایه گذاری ترک در بیشکک را به مصلحت می‌دانیم.

جباراف خاطرنشان کرد: مکان این صندوق در پایتخت قرقیزستان نه تنها اهمیت مالی بلکه سیاسی نیز دارد.

انتهای پیام/ح

نظر شما