شناسهٔ خبر: 50666816 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

#مه‌لقا ملاح

صاحب‌خبر -
امروز «مه‌لقا ملاح» معروف به مادر محیط‌ زیست ایران در  ۱۰۴ سالگی درگذشت. کاربران با انتشار تصاویر  و شرح اقدامات او ضمن ابراز تأسف و تأثر از درگذشت این مدافع محیط زیست، خواستار توجه بیشتر به محیط‌ زیست شدند. نظرات شماری از کاربران را با هم می‌خوانیم:
  مه‌لقا ملاح، مادر محیط‌ زیست ایران، بنیانگذار سازمان غیر‌دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست» جهان فانی را ترک کرد. اثرگذاری‌اش بر آموزش و روشنگری درباره محیط‌ زیست باقی خواهد ماند و افسوس که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از نبودش غافل.
 خانم «مه‌لقا ملاح» زنی که همه عمرش را وقف محیط‌ زیست ایران و آموزش برای حفظ و مراقبت از طبیعت کرده بود در صد و چهارسالگی درگذشت.
 امروز صبح یکی از قهرمانان زندگی‌ام را از دست دادم.
 هیچکس در این دنیا مادر یا پدر هیچ علم، شگرد یا مفهومی نیست. مه‌لقا ملاح مادر محیط‌ زیست ایران نبود، همانگونه که اسکندر فیروز، پدر محیط‌ زیست وطن نبود! آنها انسان‌های شایسته‌ای بودند که کوشیدند تا سرزمین مادری و خانه پدری همچنان تاب‌آور بماند... درود بر شرف‌شان.
 مه‌لقا ملاح مادر محیط‌ زیست هم رفت؛ روزهای غم انگیز پی‌در‌پی.
 محیط‌ زیست یک حامی بزرگ خودش را از دست داد.
 ملاح عزیز هم رفت و باز یکی از آدم‌ حسابی‌‌های زندگیمون رو از دست دادیم و دنیامون خالی‌ و خالی‌‌تر میشه.
 مادر محیط زیست ایران ما را ترک کرد و آموزه‌هایی سرشار از امید و تجربه برایمان به میراث گذاشت.
 خانم دکتر مه‌لقا ملاح از میان‌مان رفتند. و این سیاره یکی از حمایتگران خود را از دست داد. بسیاری از ایشان آموختند و دل به حفاظت از زمین سپردند. یادش گرامی و راهش سبز.
 مه‌لقا ملاح مادر محیط‌ زیست ایران برای همیشه از میان ما رفت اما میراث گرانبهایش باقی است. او که برای محافظت از درخت، آب، گیاه و انسان چه رنج‌ها کشید. وقتی آهنگ «ما برای آنکه ایران کشور خوبان شود رنج دوران دیده‌ایم» را گوش می‌دهید، تصویر پر از مهرش را به خاطر
 بیاورید.
 زمین به پاییز که رسید خود را تکاند؛ از سبز‌ترین گوهرش؛ چه غمی نشسته بر شاخه درختان که مادر زمین نگاهش خاموش شد.
 بدرود مادر دلسوز و سینه‌سوخته محیط‌ زیست ایران.


نظر شما