شناسهٔ خبر: 50655233 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب گفت؛

اعلام برنامه‌های هفته کتاب 1400/ برگزاری 1000 رویداد کتاب‌محور در مراکز استان‌ها

علی رمضانی در نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب ضمن اعلام جزییات برنامه‌های این رویداد فرهنگی از برگزاری نوزدهمین دوره طرح‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب در سراسر کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه(17 آبان‌ماه) با حضور علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر‌ بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب در سالن مرحوم عاشوری این موسسه برگزار شد.
 
رمضانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، امام شهدا و به ویژه سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی با اشاره به نقش اساسی اصحاب رسانه در برگزاری برنامه‌های بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب اهالی رسانه را یار کمکی و بال دوم مجریان این رویداد فرهنگی دانست و گفت: از همه دست‌اندرکاران 28 دوره هفته کتاب تشکر می‌کنم که پرچم این رویداد را پله به پله بالا کشیدند و به پیش آوردند و به دست من و شما سپردند تا بیشتر به اهتزار درآید.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره عنوان روزهای هفته کتاب سال‌جاری بیان کرد: به رسم هر سال عنوان‌ روزهای هفته کتاب در تعامل و مشورت با فعالان حوزه نشر و کارشناسان تعیین شده است. اگر تلاش کنیم این نام‌گذاری‌ها از حالت شعاری و نمادین خارج شود، رویداد هفته کتاب برای همه ما شیرین‌تر خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها دوشنبه 24 آبان‌ماه با عنوان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، روز سه‌شنبه 25 آبان‌ماه مطابق شعار هفته کتاب، چهارشنبه 26 آبان‌ماه با عنوان «کتاب، زبان‌فارسی، شعر و ادبیات داستانی»، پنجشنبه 27 آبان‌ماه با عنوان «کتاب، رسانه و هم‌افزایی و تعامل»، جمعه 28 آبان‌ماه با عنوان «کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، شنبه 29 آبان‌ماه با عنوان «ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و ارکان صنعت نشر»، یکشنبه 30 آبان‌ماه با عنوان «کتاب؛ مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس» و آخرین روز هفته کتاب، دوشنبه اول آذرماه با عنوان «کتاب کودک و نوجوان؛ آینده نسل مجازی» نامگذاری شده است.
 
وی درباره جزئیات برنامه‌های هفته کتاب 1400 ادامه داد: برنامه‌های تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و دستگاه‌های مختلف اجرایی جمع‌آوری شده که در این نشست مهم‌ترین و شاخص‌‌ترین برنامه‌ها اشاره می‌شود. شعار این دوره از هفته‌ کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پرکنیم» انتخاب شده است. جای خالی‌ای که حدود دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا بیش از پیش احساس کردیم مثل جای خالی مهمانی‌رفتن، دانشگاه، سفر، مدرسه و آموزش حضوری و بسیار جای خالی دیگر که تمنای آن را در دل داریم را با کتاب خوب پر کنیم.
 
رمضانی افزود: برنامه‌های اعلامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها و انجمن‌ها در این نشست بخشی از برنامه‌ریزی‌های آنهاست. نهاد کتابخانه‌های عمومی همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار آئین سالانه تجدید بیعت با آرمان‌های امام شهدا، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار می‌کند. از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تجلیل از برترین کتابداران و کتابخانه‌های برتر کشور است که در تالار وحدت برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره دانایی و توانایی و همچنین دومین دوره کتابسال معلم مولف را برگزار می‌کند. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی را به عنوان شاخص‌ترین برنامه خود در هفته کتاب اعلام کرده است. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، افتتاحیه جشنواره هنری کتاب بچه‌های مسجد، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، تجهیز کتابخانه‌ها و شناسایی و تقدیر از مسئولان برتر این وزارتخانه در حوزه کتابخوانی را در برنامه دارد.
 
دبیر بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب گفت: وزارت جهاد کشاورزی که همواره از دستگاه‌ها فعال در برگزاری برنامه‌های متنوع متناسب با هفته کتاب است امسال نیز سومین دوره معرفی کشاورزی و منابع ملی را معرفی می‌کند. موسسه میراث مکتوب نشست ویژه به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد آذرتاش آذرنوش را برنامه‌ریزی کرده است.
 
رمضانی درباره جزئیات برنامه‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب بیان کرد: اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت برنامه انتخاب ناشر نمونه سال و کتاب‌فروشان پیشکسوت را برنامه‌ریزی کرده است. اداره کل مجامع نیز در این هفته از کتاب‌های حمایت‌شده به زبان چینی در قالب طرح گرنت را برگزار می‌کند. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی نیز مطابق سال‌های گذشته برنامه‌هایی متنوعی از جمله افتتاح کتابخانه روستایی در منطقه محروم سیستان و بلوچستان همچنین برنامه یک فنجان کتاب را خواهد داشت.
 
وی با بیان این مطلب که مراکز استان‌ها به مناسبت هفته کتاب نزدیک به 1000 برنامه خرد و کلان را برنامه‌ریزی کرده‌اند گفت: رونمایی، نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوانی، سخنرانی، برگزاری بزرگداشت‌ها و تقدیر از فعالان حوزه نشر، اهدای جوایز جشنواره‌های مختلف در حوزه کتاب، گردشگری کتاب، توزیع، اهدا، نذر و وقف کتاب از شاخص‌ترین برنامه‌های مراکز استان‌ها در این دوره از هفته کتاب است. علاوه بر این در 17 استان، اختتامیه جشنواره کتاب‌سال استانی نیز برگزار می‌شود.
 
دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب ادامه داد: آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، 30 آبان‌ماه برگزار می‌شود که به طور برخط و همزمان در سراسر کشور پخش خواهد شد.
 
رمضانی ادامه داد: در استان خراسان شمالی، دومین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، در استان سیستان و بلوچستان آیین اهدای کتاب در حاشیه شهر، در آذربایجان غربی برنامه عصر کتاب ویژه تجلیل از استاد انوری، در استان زنجان آیین تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد.
 
مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران با اشاره به انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی به مناسبت هفته کتاب گفت: 20 انجمن و تشکل، حدود 1500 برنامه خرد و کلان را در هفته کتاب برنامه‌ریزی کرده‌اند. به عنوان مثال انجمن قلم تجلیل از 10 پیشکسوت شعر و داستان، انجمن کتابداری افتتاحیه ششمین دوره کنفرانس علم اطلاعات با بیش از 20 پنل و نشست تخصصی را برگزار می‌کند.
 
رمضانی درباره برنامه‌ ویژه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: سرای اهل قلم در هفته کتاب به دلیل شیوع کرونا روزانه بین یک تا سه نشست تخصصی را با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار می‌کند. علاوه بر این مقرر شده برای استقبال از بازگشایی مدارس اهدای کتاب در مناطق محروم را داشته باشیم. رونمایی از 7 عنوان کتاب رمان نویسندگان کتاب اولی با موضوع دفاع‌مقدس از سوی خانه کتاب برگزار می‌شود. نوزدهمین دوره طرح‌‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب با ایجاد تغییراتی همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور با مشارکت کتابفروشان برگزار می‌شود.
 
 

برچسب‌ها:

نظر شما