شناسهٔ خبر: 50557355 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش خانه ملت از شصت‌وششمین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۰؛

از ورود نظارتی مجلس به تخلفات «سمت» تا بستر سازی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

نمایندگان مردم در خانه‌ملت در نشست دوازدهم آبان ماه صحن علنی با بررسی لوایح مقاوله نامه بازرسی کار، تصویب مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت های ساحلی خزر مسیر توسعه همکاری‌ها و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی را هموار کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ نشست علنی صبح چهارشنبه دوازدهم آبان ماه مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر قالیباف رأس ساعت هشت و پنج دقیقه و با حضور یکصد و نود و دو نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

هر اندازه در حل مشکلات مردم موفق شویم، استکبار زمین گیر می‌شود

رئیس مجلس در آغازین دقایق شروع نشست علنی امروز به ایراد نطق خود پرداخت و ضمن یادآوری فرا رسیدن سالروز تاریخی تسخیر شجاعانه لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام(ره)، گفت: راهبرد امامین انقلاب مبنی بر مقابله با کشورهای استکباری، عقلانی ترین تصمیم برای تامین منافع ملی ایران بوده است. مهمترین مولفه تامین امنیت ملی کشورمان در قلب یکایک مردم ایران قرار دارد و آن باور آنها به مسیر انقلاب است. بم مسئولان هر اندازه در حل مشکلات اقتصادی مردم موفق شویم، به همان اندازه توانسته ایم استکبار را زمین گیر کنیم.(اینجا بخوانید)

سپس حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه دستور کار صحن علنی امروز را قرائت کرد. اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، بررسی لوایح همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی و انتخاب یک نفر عضو حقوقدان شورای نگهبان از جمله موارد در دستور امروز مجلس است. (اینجا بخوانید)

 

مخالفت مجلس با اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان بعنوان اولین دستور امروز صحن بررسی و به صورت دو شوری به رأی گذاشته شد اما نمایندگان با 99 رأی موافق، نظر مخالف خود را در خصوص طرح نام برده اعلام کردند.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی در تشریح کلیات طرح مذکور گفت: مجلس صرفا ساختمان و صندلی نیست.در سنوات گذشته مشاهده شده پس از دوران نمایندگی، نهادهای نظارتی به جرم تخلف، افراد را محکوم کرده‌اند بنابراین این طرح کمک می‌کند اصول 84 و 86 قانون اساسی اجرایی شود و حتی نمایندگان مجازند در چارچوب قوانین مذکور به بیان مسائل عمومی و شفافیت بپردازند لذا تصویب آن به توپ بستن مجلس نیست. (اینجا بخوانید)

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس درباره طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان نیز گفت: این قانون مطالبه جدی ولی امر مسلمین در مجلس هشتم بود که در مجلس دهم هم خطاب به نمایندگان مورد تاکید قرار گرفت. این قانون از جایگاه نماینده دفاع می‌کند و اصلاح موادی از آن به صیانت از مجلس و نمایندگان کمک می‌کند.

حکیمانه بودن رفتار نماینده دارای اهمیت است

در ادامه موافقان و مخالفان کلیات طرح نام برده به اظهار نظرات خود پرداختند؛ بر همین اساس علی حدادی در موافقت با طرح مذکور گفت: این طرح، دفاع از مسئولیت نمایندگی است تا هر نماینده‌ای مواضع خود را بیان و از آن دفاع کند، هیات نظارت مسئولیت دفاع از نمایندگان در مراجع قضایی را برعهده دارد و در راستای تقویت مجلس، مواردی اصلاح شده است.

محمد وحیدی بعنوان موافق دیگر طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان گفت: نمایندگی نظارت عالیه است و شأن نماینده در کنار شأن قانونگذاری است و بر اساس این طرح فرصت اظهارنظر از نمایندگان گرفته نمی‌شود بلکه طبق اصول قانون اساسی حکیمانه بودن رفتار نماینده دارای اهمیت است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس همچنین در موافقت با این طرح بر حفظ و حراست از شأن نمایندگی و مولفه نظارتی مجلس تاکید کرد و گفت: رهبر انقلاب بارها مطالبه کردند که مجلس ساختار نظارت بر خودش را پیش‌بینی کند. به موجب اصلاح این قانون مردم می‌توانند مطلع شوند که آیا نماینده هدیه‌ای دریافت کرده یا خیر. مجلس برای اینکه نشان دهد نسبت به نظارت بر دیگران داری جدیت است باید بر خودش هم جدیت داشته باشد.

مجلس را نباید در حد هیات تخلفات اداری دید

غلامرضا نوری قزلجه اما در مخالفت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان گفت: بسیاری از ماده های این طرح برای تضعیف نماینده است و این طرح در جهت تضعیف نمایندگی و مجلس است و مجلس باید محل دفاع از مردم باشد. اگر مجلس را محدود کنید و نماینده نتواند حرف بزند، دیکتاتوری قدرت می گیرد. خواهش می کنم مجلس را در حد هیات تخلفات اداری نبینید. خواهش می کنم به کلیات این طرح، رأی منفی بدهید.

محمد باقری رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم نیز در مخالفت با طرح نام برده، گفت: شأن نمایندگی باید حفظ شود و این طرح مغایر با جایگاه نمایندگان است. در این طرح مشخص نشده چه کسی باید بر رفتار نمایندگان نظارت داشته باشد از این رو حریت نمایندگان زیر سوال می رود و دیگر هیچ‌کس حق اظهارنظر را نخواهد داشت.

رحمت‌الله نوروزی از دیگر مخالفان این طرح با اشاره به اینکه رهبر کبیر انقلاب فرمودند مجلس در رأس امور است، گفت: رهبر انقلاب نیز اعتقاد دارند قوه مقننه، قوه اساسی کشور است و هر ساله در 7 خرداد ماه بر این موضوع تأکید دارند اما  جمهوریت و اسلامیت دو مولفه مهم است و نباید فراموش کنیم که از ابتدای شکل‌گیری مجلس یازدهم تاکنون حملات زیادی علیه نمایندگان و قوه مقننه جوان، انقلابی و کارآمد صورت گرفته است لذا با این طرح با دست خودمان مجلس را تضعیف می‌کنیم.

 

* بازگشت طرح نظارت بر رفتار نمایندگان به کمیسیون دغدغه وکلای مردم را از بین می‌برد

پس از رسیدگی به کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، محمدتقی نقدعلی در اخطاری عنوان کرد: هیچ کس از نمایندگان مخالف نظارت بر رفتار نمایندگان نیست، نظارت بر رفتار نمایندگان مصونیت را بالا می برد و فضای عمومی مجلس هم آن را نشان می دهد لذا بازگشت طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان به کمیسیون آئین نامه باعث کم شدن دغدغه نمایندگان می شود. (اینجا بخوانید)

* فضاسازی‌های رسانه ای درباره مخالفت نمایندگان با نظام رتبه‌بندی کذب است

در جریان بررسی طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، محمدباقری بناب در تذکر آیین نامه‌ای، گفت: اخیرا در فضای مجازی لیستی منتشر شده که در آن 117 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف نظام رتبه‌بندی معرفی شده‌اند، در حالی که همگان می‌دانند تمامی نمایندگان به اتفاق با نظام رتبه‌بندی معلمان موافق بوده و حتی در صحن علنی نیز به آن رأی مثبت دادند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده با بیان اینکه اتفاق نظر نمایندگان در حمایت از نظام رتبه‌بندی معلمان در سابقه مجلس کم نظیر است، گفت: این نوع فضاسازی‌هایی که در برخی رسانه‌ها ایجاد شده کذب و اطلاعات غلط است. (اینجا بخوانید)

* اجازه ارائه گزارش جهت دار در موضوعات مهم داده نشود

البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در ادامه نشست علنی امروز در تذکری از نحوه بیان گزارش یکی از نمایندگان در خصوص طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان انتقاد کرد. (اینجا بخوانید)

* هیچ یک از وکلای ملت با اصل نظارت بر رفتار نمایندگان مخالف نیستند

در پایان رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگان مجلس با اصل قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مخالفتی ندارند، گفت: بلکه نمایندگان ضرورت نظارت بر رفتار نمایندگان را با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و توقع مردم به خوبی درک می کنند. وی افزود: با توجه به تصمیم که در هیات رئیسه گرفته شد، تصمیم بر این است که این موضوع به صورت دوشوری به رأی گذاشته شود تا در کمیسیون نیز برای بررسی مجدد اقدام شود. (اینجا بخوانید)

 

انتخاب «ملابیگی» بعنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان

انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان به عنوان دومین دستور امروز صحن از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی اعلام شد، این عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه نامه حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به مجلس در مورد انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان را قرائت کرد.

رئیس قوه قضاییه در نامه خود آقایان غلامرضا ملابیگی معاون قضایی دیوان عدالت اداری و سید محمد راجی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) را به مجلس معرفی کرد و نمایندگان پس از استماع اظهارنظر دو فرد مذکور، غلامرضا ملابیگی را با 141 رأی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند. (اینجا بخوانید)

حقوقدانان معرفی شده به مجلس پیش از رأی‌گیری به تشریح برنامه‌های خود پرداختند؛ بر همین اساس غلامرضا ملابیگی گفت: بالغ بر ۲۰ سال سابقه کار قضایی که ۱۶ سال آن را در دیوان عدالت اداری بوده است را دارم. خدمت در مناصب قضایی، همچنین در دیوان عدالت اداری باعث شده است که تجربه ای در خصوص موضوعات قضایی داشته باشم. (اینجا بخوانید)

محمدهادی راجی دیگر عضو پیشنهاد شده، بیان داشت: خود را پرورش یافته مجلس می دانم و با تجربیات اخذ شده طی ۱۴ سال گذشته و گذراندن مدارج علمی و عملی، آشنایی کامل با امور قوه مقننه و شورای نگهبان دارم. شورای نگهبان دارای شأن و منزلت والایی در نظام حقوقی و سیاسی کشورمان است که این جایگاه همواره باید حفظ و تقویت شود؛ حفظ استقلال این جایگاه یکی از مواردی است که در این راستا باید به آن توجه شود. این استقلال باید توسط اعضای شورا نیز مورد توجه قرار بگیرد. (اینجا بخوانید)

 

موافقت مجلس با لایحه مقاوله نامه بازرسی کار

در ادامه جلسه دوازدهم آبان ماه مجلس، نمایندگان به بررسی کلیات و جزئیات لایحه مقاوله نامه بازرسی کار پرداختند و با 169 رأی موافقت خود با این لایحه را اعلام کردند. به موجب تبصره ماده واحده این لایحه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مقام مرکزی موضوع ماده (4) این مقاوله نامه تعیین می شود. (اینجا بخوانید)

 

تصویب لایحه مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و پروتکل و مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی

نمایندگان حاضر در صحن علنی امروز مجلس در ادامه گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی (1981) (1360) و پروتکل 2002 (1381) مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی را بررسی کردند و پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، با 167 رأی نظ موافق خود را اعلام کردند. بر اساس تبصره ماده واحده لایحه مذکور همچنین در تبصره یک این لایحه ذکر شده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مقام صلاحیتدار موضوع مقاوله نامه و سند الحاقی (پروتکل) یادشده تعیین می شود. (اینجا بخوانید)

* تدابیر عاجلی برای بحث خوراک دام اتخاذ شود

علیرضا سلیمی در جریان بررسی دستور کارهای امروز صحن در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی، خواستار اتخاذ تدابیر جدی در مورد بحث خوراک دام شد و گفت: امیدواریم کسانی که روزی پرچم مقابله با استکبار را بلند کرده بودند و امروز به عنوان انقلابیون پشیمان شده در غرب غسل تعمید سیاسی کرده اند مطالعه جدی داشته باشند و ببینند واقعا ماهیت ظلم و ستم قدرت های استکباری عوض شده است. (اینجا بخوانید)

* عدم معرفی وزیر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و خانواده‌ دانش‌آموزان را دچار بلاتکلیفی کرده است

جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس در تذکری، گفت: رئیس جمهور محترم و محبوب ایران باید هر چه زودتر موضوع انتخاب وزیر آموزش و پرورش را در دستور کار خود قرار داده و وی را به مجلس معرفی کند. عدم معرفی این وزیر، دانش‌آموزان، خانواده‌های آنها و معلمان را دچار بلاتکلیفی کرده است. (اینجا بخوانید)

 

صدو مجوز مجلس برای مبادله اقتصادی با دولت‌های ساحلی خزر

گزارش کمیسیون اقتصادی در زمینه لایحه موافقتنامه اقتصادی و تجاری دولت های ساحلی خزر دیگر دستور کار امروز مجلس بود که در ادامه مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با 162 رأی موافق، نسبت به تصویب این لایحه اقدام کردند. (اینجا بخوانید)

* وزیر اقتصاد برای پرونده بورس به مجلس می‌آید

سیدالبرز حسینی در ادامه به استناد اصل 3 قانون اساسی، گفت: ارتباط تجاری و اقتصادی با همسایگان مرزی امری ضروری است و ضمن اینکه باید در روند واردات و صادرات تسهیل سازی شود انتظار می رود که به مسائل اقتصادی داخلی کشور از جمله بحث بورس توجه جدی صورت گیرد در واقع بورس تبدیل به کوره پول سوزی شده است و اموال مردم از بین رفته است.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، گفت: رسیدگی به بورس یکی از درخواست های مردم ایران است و هفته آینده در جلسه علنی مجلس وزیر اقتصاد توضیحاتی خواهد داد. (اینجا بخوانید)

 

ناطقان میان دستور

پس از این مصوبات قانونی، اسامی ناطقان میان دستور از سوی علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رییسه مجلس قرائت و نمایندگان طی سخنانی نطق میان دستور خود را ایراد کردند.

ناطقان میان دستور 12 آبان ماه

فاطمه قاسم پور: حوزه زنان و خانواده نیازمند تحول حکمرانی مبتنی بر سیاستگذاری مشارکتی است

سید علی آقازاده دافساری: فقدان مدیریت انقلابی، جامعه اسلامی را رنج می دهد

حسین خسروی اسفزار: ضرورت کنترل بازار و کاهش قیمت‌ها به جای افزایش نامتناسب حقوق کارمندان

جواد حسینی کیا: لزوم تعیین تکلیف استانداران باقی مانده توسط وزارت کشور

محمود عباس زاده مشکینی: ساز و کار کنکور سراسری بسیار ناکارآمد و فاسد است

 

ارسال تخلفات رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی به قوه قضائیه

در ادامه نشست امروز احمد نادری نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص اعمال ماده 234 قانون مجلس درباره عملکرد رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی را  قرائت کرد.

به گفته نادری متاسفانه علی رغم سرمایه‌گذاری مادی و معنوی انجام شده در سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاهها، به دلیل سوء مدیریت و تخلفات انجام شده توسط رئیس، معاونین و مدیران آن سازمان در حوزه های امور مالی و اداری و حوزه پژوهش سازمان موصوف از مسیر اهداف تعیین شده به بیراهه رفته است.

با توجه به حساسیت بالای موضوع و تقاضای تعدادی از نمایندگان و گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات با 147 رأی موافق نمایندگان حاضر در صحن، گزارش عملکرد رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی به قوه قضائیه ارسال شد. (اینجا بخوانید)

 

اعلام وصول

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه نشست علنی دوازدهم آبان ماه مجلس طرح های اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را به قرائت کرد. (اینجا بخوایند)

 

میهمانان جلسه علنی ۱۲ آبان ماه مجلس

محمد رشیدی همچنین در ادامه میهمانان صحن علنی مجلس را که دانش آموزان خبرنگار شهر کاشمر که به مناسبت 13 آبان روز دانش آموز در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، اعلام کرد.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

روح اله متفکرآزاد دیگر عضو هیات رئیسه مجلس در نشست علنی امروز، تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را به شرح قرائت کرد که می‌توانید در اینجا بخوانید.

 

تذکرات شفاهی

گفتنی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لحظات پایانی امروز مجلس به ایراد تذکرات شفاهی خود خطاب به مسئولان اجرایی، دولتمردان و مسئولان ملی و استانی پرداختند و در تذکرات شفاهی خود به ایراد مشکلات و دغدغه‌های مردم پرداختند که به شرح زیر است:

تذکرات شفاهی 12 آبان

مصطفی طاهری: چرا این روزها بورس قرمز است؟

مهدی طغیانی: قانون هوای پاک اجرا نمی شود/فقط ۱۰ درصد واحدهای صنعتی اطلاعات آلایندگی خود را وارد سامانه می‌کنند

ولی الله بیاتی: رئیس جمهور هر چه سریعتر گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را معرفی کند

محمدصالح جوکار: انتقاد از تعرض به خط انتقال آب شرب یزد

علی اصغر باقرزاده: مجلس و دولت نظر صریح خود را نسبت به رتبه‌بندی معلمان اعلام کنند

مهدی عیسی زاده: انتشار لیست دروغین نمایندگان مخالف با رتبه بندی، بی اخلاقی است

احمد امیرآبادی فراهانی: تقدیر از هیات دولت به دلیل رأی قاطع به استاندار جدید قم

علیرضا سلیمی: وزارت خارجه و وزارت نفت درباره شایعات برداشت گاز از دریای خزر اطلاع رسانی کنند

رحمت‌الله نوروزی: وزارت نیرو در خصوص تساعدی شدن قیمت برق توضیح دهد

محمدرضا دشتی اردکانی: وزارت نیرو در خصوص تساعدی شدن قیمت برق توضیح دهد

سیدمرتضی حسینی: عملکرد ایمیدرو باعث عقب افتادن فولاد میانه شده است

ابراهیم عزیزی: دولت منابع پیش‌بینی شده برای اشتغال را برای جوانان هزینه کند

عبدالناصر درخشان: مردم منتظر حرکت رئیس جمهور در جهت رفع مشکلاتشان هستند

غلامحسین رضوانی: ضرورت توجه به کنترل بازار

محمدصالح جوکار: هیچ اقدامی برای تأمین امنیت خط آب شرب یزد انجام نشده است/ چه کسی متولی امنیت است

 

پایان نشست علنی دوازدهم آبان ماه مجلس

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز را ساعت 11 و 58 به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی (یکشنبه، 16 آبان ماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود./

پایان پیام

نظر شما