شناسهٔ خبر: 50549873 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی خواستار تعویق انتخابات صنف شدند

درحالی که قرار است شنبه پیش رو شاهد برگزاری انتخابات انجمن دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی ایران باشیم، تعدادی از فعالان این صنف خواستار تعویق دوماهه برگزاری انتخابات شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، چالش‌های دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی ایران سالهاست که با شکل گیری انجمن‌های صنفی متعدد پابرجاست و فعالان این حوزه هنوز نتوانسته‌اند به صنفی واحد برای احقاق حق خود برسند. عدم پذیرش ریاست و فعالیت انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی ایران از سوی تعدادی از فعالان این حوزه از یکسو و افزایش نرخ دلار و پایین آمدن قدرت خرید و به تبع آن کاهش درخواست سفر از سوی عموم جامعه و پس از آن شیوع کرونا و تعطیلی سفر از دیگر سو، دفاترخدمات مسافرتی را با مشکلات عدیده‌ای روبه رو ساخته است. 

مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده درکنار نبود تفاهم نامه و بخشنامه شفاف برای تعیین ضرایب مالیاتی سبب شده تا ممیزان مالیاتی رویه‌های مختلفی را در پیش بگیرند و همصدا نبودن دفاتر در‌ این زمینه نیز مزید بر علت شده و به‌ این ماجرا دامن زده است. 

همچنین برخی از فعالان دفاتر خدمات مسافرتی معتقد هستند در سالهای اخیر هجوم استارت اپ‌ها و سایت‌های فروش آنلاین به اسامی شرکت‌های دانش بنیان شرایط را برای دامپینگ و زیر فروشی محصولات گردشگری مهیا ساخته و همین اقدام سایت‌های مذبور باعث هجوم مسافرین به سمت این سایت‌ها و استارت اپ‌ها شده و عملا کمیسیونی که مربوط به دفاتر است به اسم تخفیف به مسافران پرداخت می‌شود. با این روش به نوعی دفاتر خدمات مسافرتی از چرخه رقابت حذف می‌شوند. 

انحصار پروازهای چارتری و تصاحب بازار و ایجاد رانت برای تعداد انگشت شماری از آژانس‌داران نیز از دیگر نقدهای فعالان عرصه گردشگری و دفاترخدمات مسافرتی است. آن‌ها معتقدند، به نوعی بازار در انحصار افراد خاصی قرار گرفته که باعث شده دفاتر به نوعی کارمند فروش این چند دفتر چارتر کننده بشوند و هیچ شانسی برای جذب مسافر و یا حتی گرفتن چند صندلی چارتر نداشته باشند. 

تمام این موارد شرایط را برای ارسال نامه‌ای از سوی جمعی از مدیران آژانس‌های هواپیمائی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم آورد. در بخشی از این نامه آمده است: 

انتخابات نوبت دوم مجمع عمومی عادی و فوق العاده انجمن دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی ایران به صورت مجازی در تاریخ ۱۵/۰۸/۱۴۰۰ برگزار می‌شود. بدینوسیله نکاتی را جهت روشن شدن موضوع اعلام می‌داریم. 

نظر به اینکه انجمن دارای حدود ۱۰۰۰ عضو رسمی است طبق اطلاع، بیش از نیمی از اعضاء حق عضویت خود را نپرداخته که اسناد مالی موجود در انجمن گواه این ادعا می‌باشد. 

متأسفانه انجمن به صورت کاملاٌ گزینشی و با یک مهندسی ناشیانه اقدام به حذف تعدادی از اعضای منتقد در آستانه انتخابات به بهانه نپرداختن حق عضویت، آنهم مربوط به ایام کرونا نموده است درصورتیکه در بحران کرونا همه تعهدات مالی در کشور امهال شده است. 

با عنایت به اینکه انتخابات به صورت مجازی قرار است برگزار شود این شائبه وجود دارد به دلیل‌ عدم آموزش و توجیه مدیران و عدم حضور فیزیکی آنان با توجه به وضع موجود، تقاضا داریم انتخابات به مدت ۲ ماه به تعویق بی‌افتد تا از هرگونه تخلف احتمالی جلوگیری به عمل آید. 

نظر به اینکه انتخابات بایستی بی‌طرفانه و فاقد هرگونه شبهه یا جانبداری باشد، تقاضا داریم نسبت به این موضوع رسیدگی گردد که انجمن به منظور رعایت عدالت و شفاف‌سازی و تبلیغ انتخابات، لیست کامل اعضاء و شماره تلفن آنان را در سایت قرار داده تا همه بتوانند به طور مساوی و برابر از این حقوق قانونی برخوردار گردند.

نظر شما