شناسهٔ خبر: 50504239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

بین ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده است/ آمریکایی‌ها با برنامه درست به وین بیایند/ در مورد امنیت ملی‌مان شوخی نداریم/ ایران همسایه صبوری است

سعيد خطیب زاده گفت: موضع ایران در قبال آمریکا مشخص است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست مطبوعاتی هفتگى سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعى، در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه آغاز شد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به روابط بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت: بین ایران و ایالات متحده مدت‌هاست که گفت‌وگویی نبوده و بعد از خروج آمریکا از برجام به عنوان کشوری که عضو کمیسیون مشترک بود تماس یا ملاقات مستقیم بین ما نبوده است. موضع ایران مشخص است، ایالات متحده طرفی است که از برجام خارج شده و تلاش کرده برجام از بین برود، طبیعی است که ایران تا موقعی که این روند تغییر نکند، گفت‌وگویی با آمریکا نخواهد داشت. اگر ایالات متحده بیاید و سیاست قبلی خود مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌هایی که ترامپ علیه ملت ایران اعمال کرد را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۴+۱ را تلف نکند، همه مطمئن باشند توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و موثر تمامی تحریم‌ها به سرعت اتفاق می‌افتد، ما منتظر اقدام واشنگتن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه امور خارجه کشورمان با اشاره به آخرین وضعیت گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: موضوع گفت‌وگوهای ما با عربستان سعودی دوجانبه و منطقه‌ای است و ما هیچ وقت درباره دوستانمان با هیچ کس صحبت نمی‌کنیم و همواره در کنار دوستانمان هستیم. ریاض هم می‌داند که سیاست فشار و محاصره به دیگر کشورها مدتهاست اثر خود را از دست داده و سیاست درستی نیست، طبیعی است که ما در کنار مردم یمن باشیم و گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی هم جدی بوده و موضوعات به سمت شفاف میان دو طرف بیان شده است.

خطیب زاده با اشاره به موضوع تحرکات رژیم صهیونیستی و تهدید به اقدامات نظامی علیه تاسیسات نظامی کشورمان هم گفت: ما‌ تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات امنیت منطقه را نادیده نگرفته ایم، اساسا ذات این رژیم بحران آفرینی است. رژیم اشغالگر قدس به خوبی از توانمندی ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند و هم می‌داند که ایران درباره امنیت خود مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد. اما جمهوری اسلامی ایران بر باور‌های اسلامی و دینی خود هیچ گاه به دنبال گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بر خلاف آنچه که کشور آمریکا انجام می‌دهد نبوده است. تمامی جهان باید جمع شوند تا خلع سلاح سراسری در جهان اتفاق بیفتد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15025539"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7949803/15025539?width=400&height=300"></script></div>

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مشخص نیست ایران اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات داشته باشد و اگر نباشد گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم. اظهار کرد: اگر امروز برجام در این نقطه قرار دارد بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردنکشانه با نقض بدیهیات حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد. نسبت آمریکا با برجام نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تلاش کرده این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و تلاش کرده دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند. اگر سیستم سیاسی آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده لازم است به آن‌ها گفته شود چه کسی از توافق خارج شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با صبر راهبردی یک ساله، تمام تعهدات خود را انجام داد و بعد از بی عملی اروپا برخی اقدامات جبرانی را انجام داد و آمریکا همه را می‌داند. برخی اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی روح و نخ نما شده مبنی بر این‌که گزینه‌ها روی میز است توسط آنها مطرح می شود. آمریکا خوب می‌داند گزینه‌ها چیست و بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها در آمریکا بیفتند تلاش کنند ادبیات جدید و منطق جدیدی را ایجاد کنند، هر اقدام درستی را جامعه جهانی با آغوش باز خواهد پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم علیه کشورمان عنوان کرد: ایران در چارچوب ان.پی.تی تعهداتش را انجام داده و می‌دهد. از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده ایران رسما اعلام کرده که براساس نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقداماتش را می‌چیند. سطح و میزان غنی سازی اورانیوم فلزی همه براساس اهداف و برنامه‌ صلح آمیز ایران انجام می‌شود. هیچ گاه پذیرفته نمی‌شود آنها موضوعات طبیعی را به یک موضوع تبدیل کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15025541"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7949803/15025541?width=400&height=300"></script></div>

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه به بروسکل و مسکو اظهار کرد: سفر آقای باقری به بروکسل برای همین بود که روشن شود که چرا آمریکا ۶ دور گفت‌وگو‌های رو به جلو را به بن بست کشاند و با رویکرد یکجانبه اجازه نداد آنچه باید در اجرای برجام اجرایی شود، عملیاتی شود و این‌که چگونه می‌شود از بن بست پیش آمده خارج شد. در سفر‌های دو طرف و گفت‌وگوی اخیر امیرعبداللهیان با لاوروف مقرر شد هر چه زودتر سند جامع راهبردی نهایی شود و این سند الان نزد ماست و در حال تدوین بخش‌های مختلف آن هستیم و به محض اینکه مجوز مذاکره را دریافت کنیم، گفت‌وگو‌ها را با دولت روسیه آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: اگر آمریکا روزی که به وین می‌آید با برنامه درست به وین بیاید و سیاست قبلی خود و حفظ برخی تحریم‌های ترامپ را کنار بگذارند و انرژی و وقت ۱+۴ و ایران را تلف نکند، همه مطمئن باشند توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یکجا و موثر تحریم‌ها به سرعت می‌تواند رخ دهد. منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم.  تا اطمینان نیابیم که تمام تحریم‌های آمریکا به صورت موثر برداشته نشود هیچ اقدام جبرانی را متوقف نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن شوک یک بار رد شدند مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها وقتی بازگشت آمریکا را به برجام می‌پذیریم که مطمئن باشیم بازگشت آمریکا به برجام قطعی است.

خطیب‌زاده درباره درخواست گروسی برای سفر به تهران نیز اظهار کرد: روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی فنی و حرفه‌ای است. سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارند و در سفر‌های قبلی مدیران کل آژانس برخی ملاقات‌های از جنس تشریفاتی و تکریمی انجام شده، ولی برخی موضوعات دیگر هم بود که به صورت ماهوی انجام شده و اگر لازم باشد ملاقاتی تنظیم شود، تنظیم خواهد شد. اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند حسین امیرعبداللهیان حتما گروسی را می‌بیند و منعی برای این قضیه وجود نداشته و نخواهد داشت.

خطیب‌زاده همچنین گفت که تاریخ سفر وزیر خارجه هند در دستورکار بوده است و به محض نهایی شدن اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه کشورمان از رودخانه هیرمند نیز گفت:‌ این موضوع مربوط به سال۱۳۵۱ است و هیچ گاه این موارد با آمدن و رفتن هیأت حاکمه و دولت‌ها تغییر نمی‌کند. در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به تعهدات خود به ویژه براساس بند ۳ قرارداد پایبند نبودند. نهاد مسئول و اجرایی قرارداد کمیساران عالی آب هستند که وزارت نیرو از سوی ایران مسئولیت داشته و همواره پیگیری کرده و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اندازه دولت افغانستان در گذشته و نظام‌های قبل از آن متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که این‌ها اجرایی شود و این موضوع پیگیری خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15025707"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7949803/15025707?width=400&height=300"></script></div>

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست گروهک تروریستی منافقین در واشنگتن اظهار کرد: گروهک ورشکسته منافقین در برخی از کشور‌ها و نقاط جلساتی را برگزار می‌کند و تاسف برانگیزتر این است که با پول، برخی مقامات کشور‌ها را تشویق به سخنرانی می‌کند. هیچ کسی نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آدم‌هایی که با بدنام کردن خود در این جلسات سخنرانی می‌کنند. تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان تمام شده و گاهی سوء استفاده‌هایی علیه مردم ایران می‌کنند و شرم آور است که برخی آن‌ها که در این گروهک هستند علیه مردم خود اقدام می‌کنند. هر عضوی از این گروهک ورشکسته توبه و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را تجربه می‌کند.

خطیب‌زاده با اشاره به اهدای ۲ هزار ماسک توسط سفارت کره جنوبی به یکی از بیمارستان‌های تهران نیز اظهار داشت: هیچ ملتی برنمی‌تابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد، پول‌های ایران باید برگردد.

وی درباره اظهارات جک سالیوان نیز گفت: سالیوان در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما یکی از مذاکره کنندگان بود و برخی صحبت‌های آن ما را درباره نیات دولت فعلی آمریکا به تردید می‌اندازد. سالیوان انگلیسی می‌داند که کلمه left به چه معناست و آن کسی که لفت داد آمریکا بود. ایران و ۱+۴ عضو برجام هستند، به آمریکا توصیه می‌کنیم تمرکز و توجه کند به مسیر بازگشتش به برجام.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: دولت آمریکا در وین به طور مشخص گفت‌وگو‌ها را به پیچیدگی‌ کشاند که به بن بست برساند. رفع تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی اعمال شده از سوی آمریکا ضمن این‌که دارای جزئیات است، این همه پیچیدگی‌ و موخره و مقدمه و ضمیمه لازم نداشت. آوردن لیست قرمز، سبز و کار‌های نمایشی. باید از پیچیدگی کم کرد و تحریم‌ها به صورت موثر رفع شوند و ضمانت برای اجرای موثر برجام وجود داشته باشد و منافع اقتصادی ایران باید به صورت جدی احیا شود.

وی درباره تعیین نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: فعلا نمایندگی ایران در آژانس توسط آقای غائبی انجام می‌شود و پروسه معرفی ریاست نمایندگی وین در دست پیگیری است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15025851"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7949803/15025851?width=400&height=300"></script></div>

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز‌های بلاروس اظهار کرد: برخی در دام گروه‌های شیادی می‌افتند و به صورت غیرقانونی با وعده‌های فریبکارانه و هزینه‌های سرسام آور از طرق مختلف توسط این باند‌ها با وعده در مسیر می افتند و بالای ۹۰ درصد هیچ وقت به مقصد نمی‌رسند. توصیه می‌کنم مردم ما از مسیر‌های قانونی برای سفر اقدام کنند و در دام این گروه‌ها که هیچ وقت سرنوشت افرادی که با آن‌ها همراه می‌شوند روشن نمی‌شود اجتناب کنند. از زمانی که متوجه شدیم برخی هموطنان در مرز گرفتار شده‌اند تلاش کردیم و حتی یافتن موقعیت آن‌ها خیلی سخت بود. برخی به مینسک آورده شدند و  برخی به تهران بازگشتند. بسیاری از این اتباع را نمی‌دانیم کجا هستند و موضوع این ۱۳ نفر نیستند.

وی گفت:‌به دولت بلاروس اعلام کردیم با توجه به روابط خوب دو کشور انتظار داریم حداکثر همکاری شود و گزارش‌هایی از برخورد با این اتباع را داشتیم و در ملاقات‌ها هم گفتیم و طرف بلاروسی گزارش‌ها را دریافت و پیگیری می‌کند. تا لحظه آخر این موضوع پیگیری می‌کنیم. این پروسه‌ای نیست که یک روزه تمام شود و امیدواریم توجه و آگاهی در مردم ما بیشتر شود که از این مسیر‌ها برای تردد استفاده نکنند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان درباره جزایر سه گانه ایرانی نیز تصریح کرد: جزایر ایران در خلیج فارس همواره ایرانی بوده، هستند و خواهند بود. اگر به نقشه‌های منطقه در ۷۰ تا ۸۰ سال پیش هم نگاه کنند برخی کشور‌هایی که اینجا هستند خودشان را در نقشه نمی‌بییند. ضمن این‌که ما همسایه صبوری هستیم و حسن همسایگی را در عمل نشان داده ایم در مورد یک میلیمتر از خاک‌مان کوتاه نیامدیم و خون‌های مقدسی که در هشت سال دفاع مقدس بر روی این خاک ریخت نشان داد که ما از یک وجب خاکمان هم نمی‌گذریم.

وی اظهار داشت: ما ۹۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان داریم و مقامات استانی ما رفت و آمد دارند و یکی از موضوعات جدی ما دیپلماسی با همسایگان است. طی دو هفته آینده اجلاس سفرای ایران در کشور‌های همسایه را در تهران خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: ما تناقض در رفتار و گفتار خود نداشتیم و به عنوان دولت مسئول، استدلالات خود را گفتیم برای ما اهمیت ندارد آمریکا به چه سمتی در سیاست داخلی و نسبت به ایران حرکت کند. مادامی که تحریم‌های آمریکا به عنوان هدف گفت‌وگو‌ها در وین محقق شود. تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شده مرتبط با برجام است و منافع ایران را خدشه دار کرده و باید مرتفع شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیوستن وزرای خارجه کشورها به نشست در وین اظهار کرد: الان در سطح وزرای خارجه موضوعی مطرح نیست و فعلا در حد معاونان سیاسی است، چون موضوعات مختلفی باید بحث شود و این گفت‌وگو‌ها طی دو سه هفته آینده خواهد بود. قرار است با انرژی ویژه‌ای پیگیری شود. گفت‌وگو برای گفت‌وگو سیاست ایران نیست و مقدماتی که انجام شده برای این است که از بن بست خارج شویم و اگر آمریکا بخواهد بن بست را ادامه دهد، مسیر سختی در مقابل آمریکا خواهد بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15025931"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7949803/15025931?width=400&height=300"></script></div>

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع دوگانه غرب در قبال حقوق بشر اظهار کرد: بدترین نگاه به حقوق بشر نگاه سیاسی و ابزاری است. آن‌هایی که فکر می‌کنند حقوق بشر یکی از ابزار‌ها در جعبه ابزارشان هستند که به دیگران فشار بیاورند بزرگ‌ترین خائنان به حقوق بشر هستند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و اینکه آیا احتمال می‌دهید مذاکرات در جریان بین دو کشور به تسهیل روابط تجاری کمک می‌کند؟ نیز بیان کرد: تا بازگشایی سفارتخانه‌ها فاصله داریم و الان زود است در خصوص این موضوع صحبت کنیم. آن‌چه هست گفت‌وگو‌های ما در بغداد شروع یک فرآیند بوده که انتهای آن می‌تواند به آنجا بینجامد. این‌ها مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتظار ایران از نقش چین در مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: گفت‌وگوهای ما در وین قبل از نوامبر نهایی می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و در بروکسل تاریخ قطعی و نهایی نشد، چون ایران می‌خواست با همه طرف‌ها و از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ در این هفته نهایی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما