شناسهٔ خبر: 50475296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار دانشمندان در آستانه نشست گلاسکو

افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین، واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است

صاحب‌خبر -

روزنامه گاردین در آستانه برگزاری نشست آب و هوایی گلاسکو نوشت: دانشمندان هشدار داده‌اند که محدوده افزایش دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد که توسط رهبران جهان در نشست بین‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۶ در گلاسکو قرار است به بحث گذاشته شود، یک آستانه حیاتی برای آب‌وهوای سیاره زمین است و نه یک ساختار سیاسی خودسرانه که بتوان بر سر آن چانه‌زنی کرد.
به گزارش ایرنا، رهبران جهان در سه روز آینده در رم و گلاسکو گرد هم می‌آیند تا بر سر یک رویکرد مشترک باهدف حفظ دمای جهانی کره زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن و پایین‌تر از محدوده تعیین‌شده در توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵، بحث و تبادل‌نظر کنند. هشدار دانشمندان در پی عدم توافق برخی از کشورها ابراز شده است؛ کشورهایی که حاضر نیستند برنامه‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را با این رویکرد تنظیم کنند، زیرا این امر مستلزم تلاش‌های فوری‌تر است. این کشورها ترجیح می‌دهند اهداف بلندمدتی مانند رسیدن به هدف کربن صفر را تا سال ۲۰۵۰ را در نظر داشته باشند.
«یوهان راکستروم» مدیر مؤسسه تحقیقات تأثیرات آب‌وهوای «پوتسدام» مستقر در آلمان و یکی از برجسته‌ترین دانشمندان آب‌وهوای جهان گفت: «افزایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد یک عدد دلخواه و سیاسی نیست. این یک مرزبندی مهم برای سیاره بوده که هرگونه عقب‌نشینی از این عدد خطرناک است».
دانشمندان همچنین معتقد هستند افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دمای کره زمین می‌تواند منجر به فاجعه‌ای برای کانون‌های تنوع زیستی شود، به کشاورزی در سراسر جهان آسیب برساند و جزایر کوچک و مناطق کم ارتفاع ساحلی را به زیر آب فرو برد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما