شناسهٔ خبر: 50457448 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در یک نوآوری؛

دی کسید کربن هوا به سوخت جت تبدیل می شود

شیوا سعیدی قوی اندام

نیروی هوایی آمریکا مشغول بررسی قابلیت اجرایی فرایندی است که در شرکت فناوری Twelve ابداع شده و به تولید سوخت موشک از دی اکسید کربن هوا، آب و انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این سوخت کربن خنثی E-Jet نام دارد. نیروی هوایی در کشورهای مختلف نیازمند یک خط تأمین است که سوخت را جابه جا و ذخیره می‌کند تا هواپیماهایش به پرواز در آسمان ادامه دهند. این امر نه تنها پر هزینه و پیچیده است بلکه خطرناک نیز است زیرا چنین خطوط تأمین سوختی هدف اصلی نیروهای دشمن قرار می‌گیرند.

در همین راستا نیروی هوایی آمریکا به دنبال روش‌هایی است تا مقرهای خود را تا حد ممکن از منابع سوخت خارجی مستقل کند. برای این منظور فرایند سنتز قابل اجرایی نیاز است که برای فعالسازی آن به متخصصان زیادی نیاز نباشد.

شرکت Twelve نیز فرایندی توسعه داده که فتوسنتز صنعتی نام گرفته و از الکترولیز غشای الکترولیت پلیمری استفاده می‌کند که نوعی پیل سوختی معکوس همراه یک کاتالیزور فلزی است که روی کاتد نصب شده تا دی اکسید کربن و آب را به یون‌های تشکیل دهنده آنها تجزیه و سپس آنها را به اکسیژن، هیدروژن و مونوکسید کربن تبدیل کند.

این مواد در مرحله بعد در فرایند Fischer-Tropsch به کار می‌روند که مجموعه ای از واکنش‌ها است که در دهه ۱۹۲۰ در آلمان توسعه یافته است. طی این فرایند مواد به متان و به مولکول‌های ارگانیک پیچیده‌ای مانند پلی اتیلن، اتانول، اتیلن، متان، پلی پروپلین و سوخت جت تبدیل می‌شوند.

آزمایش این پروژه در دسامبر تکمیل می‌شود و نتایج پس از آن ارزیابی می‌شود. اگر فناوری برای مقاصد نظامی قابل استفاده باشد، احتمالاً نیروی هوایی آمریکا می‌تواند سوخت مصنوعی را در محل و بدون نیاز به زغال سنگ، گاز طبیعی یا سوخت زیستی تولید کند.

نظر شما