شناسهٔ خبر: 50450432 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

پیش بینی طالع بورس تهران در هفته دوم آبان 1400

رکنا: تحلیل‌گران خوش‌بین به توقف خروج سرمایه از بازار سهام امیدوارند و در مقابل تحلیل‌گران بدبین با استناد به 8 روز خروج نقدینگی حقیقی و رسیدن ارزش معاملات خرد به کف 4 ماهه معتقدند بورس همچنان بر مدار ریزش و تعدیل می‌چرخد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، به نقل از اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 42 هزار و 404 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 393 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 20 هزار و 793 واحدی را ثبت کرد. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 9 هزار و 501 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 393 هزار واحد رسید. با این حال شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 42 هزار و 404 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.9 درصد شود و یک پله نزول کرده باشد.

افت شدید شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد، با این تفاوت که در تمام روزهای هفته روند نزولی داشت.

شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 20 هزار و 793 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 376 هزار و 469 واحد رسید و نزول 5 درصدی را ثبت کرد که نسبت به رشد یک درصدی هفته پیشین افت چشمگیری داشته است.

پیش بینی بورس هفته

معاملات بورس در هفته گذشته با افت شدید شاخص کل شروع شد و در روز شنبه بیش از 28 هزار واحد و دوشنبه 23 هزار واحد ریزش کرد و کانال 1.4 میلیونی را از دست داد. شاخص هم وزن نیز در مجموع این دو روز بیش از 17 هزار واحد ریزش کرد.

روز سه‌شنبه روند نزولی بورس متوقف شد و شاخص 336 واحد بالا آمد اما روند نزولی قیمت اغلب سهم‌های بازار ادامه داشت و شاخص هم وزن افت 3 هزار واحدی داشت.

روند متفاوت شاخص کل و شاخص هم‌وزن در آخرین روز کاری هفته هم ادامه داشت اما شکاف آن کم شد و بازار به تعادل نسبی رسید. نیمی از نمادهای بازار سبزپوش شدند و شاخص هم وزن تنها 50 واحد کاهش یافت.

بنابراین بورس هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه هشتمین روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و 920 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 480 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 95 درصدی داشته است. در 8 روز اخیر 3 هزار و 701 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن به 462 میلیارد تومان بالغ می‌شود.

دیگر روند نگران کننده برای سهام‌داران افت ارزش معاملات سهام است. روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی ارزش معاملات خرد افت کرد و به رقم 3 هزار و 892 میلیارد تومان رسید که کمترین میزان در 4 ماه اخیر است. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4  هزار و 102 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 284 میلیاردی هفته پیشین، افت 22 درصدی داشته است.         

بنابراین برخی تحلیل‌گران بدبین با تکیه بر روندهای درونی بازار در هفته گذشته معتقدند شاخص کل توان ادامه صعود را ندارد. در مقابل تحلیل‌گران خوشبین به روند نزولی خروج نقدینگی از بازار اشاره می‌کنند و معتقدند توقف خروج پول حقیقی می‌تواند به توقف ریزش قیمت‌ها منجر شود.

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که در تحلیل نهایی عوامل بنیادی روند تغییرات قیمت‌ها و شاخص‌های بازار را تعیین می‌کنند. این تحلیل‌گرانِ بنیادی داده‌های صورت‌های مالی و جریان نقد ورودی به شرکت‌ها را تعیین کننده قیمت سهام می‌دانند و سهامداران به تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی تشویق می‌کنند. اما در هفته گذشته انتشار گزارش‌های مالی 6 ماهه نتوانست تأثیر مثبت محسوسی بر بازار بگذارد.

گروه بدبین معتقدند در بورس تهران عواملی چون قیمت دلار، ورود و خروج نقدینگی به بازار و اخبار سیاسی تأثیر بیشتری بر بازار دارد و عوامل بنیادی و گزارش‌های مالی تأثیر کمتری دارد. این گروه بر اعتماد سهامداران به بازار و سیاست‌گذاری بازارساز به عنوان متغیرهای مهم تأکید دارند. بنابراین این گروه با استناد به 8 روز خروج نقدینگی حقیقی و رسیدن ارزش معاملات خرد به کف 4 ماهه معتقدند بورس همچنان بر مدار ریزش و تعدیل می‌چرخد.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • موزهای دپو شده در گمرک بعد از گرانی ترخیص می شود؟ / رئیسی انقلابی رفتار کند !

    موزهای دپو شده در گمرک بعد از گرانی ترخیص می شود؟ / رئیسی انقلابی رفتار کند !

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما