شناسهٔ خبر: 50444414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مهاجران بی‌دفاع قربانی مناقشات روزافزون در اروپا بر سر مسئله پناهندگی

در حالی که این روزها پناهندگان در مرزهای اتحادیه اروپا در شرایطی بسیار بد گرفتار شده‌اند کشورهای اروپایی به جای یافتن راه حلی برای این مسئله همچنان بر سر راهکارهایی برای مقابله با ورود این قشر آسیب دیده به اتحادیه اروپا با هم مشاجره می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی به اقدامات سختگیرانه کشورهای اروپایی در مرزهای اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: "مایکل کرتشمر"، نخست وزیر ایالت زاکسن در آلمان جزو اولین سیاستمداران در این کشور است که بحثها برای ایجاد حصارهای مرزی بین لهستان و بلاروس برای مقابله با هجوم پناهندگان را مطرح کرده است.

وی چند روز پیش در سفر به بروکسل و دیدار با اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی از این اتحادیه خواست با توجه به شمار زیاد پناهندگانی که روانه اتحادیه اروپا شده اند توانایی خود برای دفاع از این اتحادیه را نشان دهد. این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی در این باره گفت: ما به حصارها و احتمالا کشیدن دیوارها در مرزهای اروپایی نیازداریم.

این گونه حصارها در حال حاضر در لهستان، لتونی و لیتوانی در حال ساخت است. لهستان در ماه آگوست تاسیس یک حصار با سیم خاردار در امتداد با مرزهای بلاروس را آغاز کرد. برای این کار حدود 350 میلیون یورو هزینه در نظر گرفته شده است. حصارهایی که در مرزهای لیتوانی ایجاد شده هم حدود 4 متر ارتفاع دارد.

اما حالا مسئله این است که آیا اتحادیه اروپا باید از این پروژه ها حمایت مالی کند. در اولین نگاه موضع کمیسیون اروپایی در این باره آشکار است. بعد از نشست اخیر سران اروپایی "اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی با تخصیص بودجه به ساخت حصارهای مرزی در اتحادیه اروپا مخالفت کرد. کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا هم در ماه اوت و در سفر به لیتوانی بر این مسئله تاکید کرد. با این همه وی از ساخت حصار در مرزهای خارجی این اتحادیه حمایت کرده بود.

البته کمیسیون اروپایی در کل با نظارت ها در مرزهای خارجی موافق بوده و با ساخت حصار مخالف است. اتحادیه اروپا به جای تخصیص بودجه برای ایجاد حصار در مرزها از کشورهای در معرض هجوم پناهندگان از جمله لیتوانی و لتونی با اعزام کارکنان آژانس حفاظت از مرزها ( فرانتکس) و کمک های اداره پناهندگی Easo حمایت می کند. البته لهستان همچنان عملیات کارکنان فرانتکس در مرزهای شرقی با بلاروس را رد می کند.

در این میان منفرد وبر، رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمان اروپا ( فراکسیون حزب مردم) با توجه به سیاست های حاکم بلاروس رویکرد کمیسیون در این شرایط را قابل تحمل نمی داند. وی در گفتگویی با روزنامه "بیلد" از کمیسیون اروپایی درخواست کرده که در صورت لزوم از ساخت حصار مرزی در این اتحادیه هم حمایت کند.

وبر حامیان زیادی برای این درخواست خود در اتحادیه اروپا دارد. در اوایل ماه جاری میلادی 12 کشور عضو اتحادیه اروپا در نامه ای به معاون رئیس کمیسیون اروپایی و کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا درخواست کردند که حمایت مالی از ساخت موانع فیزیکی در مرزها به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله این کشورها ، لهستان، مجارستان، دانمارک و اتریش بودند.

"موریتز کورنر" از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات در پارلمان آلمان هم در مقابل بر این عقیده است که حصارها جلوی پناهندگان را نمی گیرد. وی بیشتر مسئله مقابله با دلایل پناهندگی و تلاش برای سیاست مهاجرت مشترک اروپایی را مهم ارزیابی می کند. وی در عین حال بحث درباره ساخت حصارهای مرزی را پوپولیستی توصیف کرد.

با این همه لهستان هم اعلام کرده که حتی بدون حمایت های مالی اتحادیه اروپا هم حصارهای مرزی را برای مقابله با هجوم پناهندگان ایجاد می کند.

لهستان می خواهد تعداد سربازان خود در مرزها با بلاروس را به حدود 10 هزار نیرو افزایش دهد. علت این تصمیم شمار روزافزون مهاجران ورودی از مرزها با بلاروس عنوان شده است.

پارلمان لهستان هم اخیرا به طرح دولت برای ساخت حصار محکم دائمی در مرز بلاروس رای مثبت داد.

نمایندگان پارلمان این کشور چند روز پیش هم با اکثریت آراء به طرح تمدید 60 روزه وضعیت اضطراری در مرزهای لهستان رای مثبت دادند. پیش از این رئیس جمهور لهستان پیشنهاد این طرح را ارائه داده بود. در سایه این طرح ورود خبرنگاران و نهادهای امدادی به این منطقه ممنوع است.

سازمان عفو بین‌الملل از لهستان خواسته تا وضعیت فوق العاده در این منطقه را لغو کرده و مراقبت و تامین مناسب نیازهای پناهندگان و رسیدگی به درخواست های پناهندگی آن ها را در دستور کار قرار دهد.

در نشست اخیر سران اروپا در بروکسل در 22 اکتبر این مسئله آشکار شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسئله سیاست مهاجرتی بسیار دچار جدایی و اختلاف نظر هستند.

مناقشات بر سر مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان به‌دلیل مخالفت برخی اعضا حل‌ نشده باقی مانده است و همچنان با توجه به پیمان دوبلین، کشورهای مرزی این اتحادیه در معرض هجوم چشمگیر پناهجویان قرار دارند

اتحادیه اروپا در حالی به مناقشات بر سر مسئله پناهندگی ادامه می دهد که پناهجویان بی دفاع در مرزهای این اتحادیه در شرایط بسیار بدی گرفتار شده و هیچ گونه حمایتی دریافت نمی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما