شناسهٔ خبر: 50437420 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:

برای راه‌اندازی موتور جستجو بومی، نیاز به مقیاس بالایی از کاربر داریم

تهران _ایرنا_ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: برای راه‌اندازی موتور جستجو نیاز به مقیاس بالایی از کاربر داریم، چرا که شاخص‌های رفتاری در توسعه موتورهای جستجو نقش دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، اولین دوره رویداد Gtalk با محوریت بررسی ابزارهای گوگل عصر امروز (پنجشنبه) به صورت حضوری و برخط برگزار شد. در این رویداد مباحثی مانند راه‌اندازی موتور جستجوی بومی و طرح صیانت با حضور فعالان این حوزه و خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفت.

«امیر ناظمی» رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات درباره راه‌اندازی موتور جستجوی بومی در کشور گفت: برای راه‌اندازی موتور جستجو نیاز به مقیاس بالایی از کاربر داریم، چرا که شاخص‌های رفتاری در توسعه موتورهای جستجو نقش دارند. به همین دلیل به علت جمعیت کم فارسی‌زبانان ما نمی‌توانیم موتور جستجوی جدیدی را به صورت بومی جایگزین موتوری مانند گوگل کنیم.

وی در مورد خدماتی مانند مسیریاب‌های بومی و توسعه آن‌ها در کشور افزود: می‌توان برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات بومی داشت. بنابراین بهتر است که موارد را اولویت‌بندی کرده و در مقیاس بزرگ انتظار محصول جایگزین بومی نداشته باشیم.

ناظمی در مورد این سوال که گفته می شود مسیریاب‌های بومی داده‌های‌شان را از اپلیکیشن «ویز» می‌گیرند، گفت: مسیریاب‌های بومی از یک بستر اپن‌سورس (متن باز) نقشه با عنوان «اپن استریت مپ» استفاده می‌کنند و داده‌های‌شان را از ویز نمی‌گیرند. ویز نیز داده‌های خود را از این بستر تهیه می‌کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افرود: حفظ فرصت‌ها، شناخت عوامل شکست، اتحادهای اکوسیستمی و اولویت بندی تصمیمات از جمله مهارت‌هایی است که به رشد یک کسب و کار کمک می کند.

وی در مورد جاسوسی پلتفرم‌ها از کاربران به عنوان یکی از دلایل این طرح، به این سوال پاسخ داد که آیا تصمیمات این طرح به نفع امنیت کاربران است و گفت: جاسوسی از داده ها امکان پذیر است و نهادهایی نیز در دنیا وجود دارند که از پلتفرم‌ها جاسوسی می‌کنند. اما راه‌حل مقابله با این موضوع مسدودسازی پلتفرم‌ها نیست.

برای راه‌اندازی موتور جستجو بومی، نیاز به مقیاس بالایی از کاربر داریم

در یکی از نشست‌هایی که در این رویداد برگزار شد، «محمد کشوری» کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی گفت: در اینکه نیازمند قانون در فضای مجازی هستیم و فضا باید ضابطه‌مند باشد بحثی نیست. همانطور که قانون جرایم رایانه‌ای نیز حدود ۱۲ سال قبل به همین منظور به تصویب رسید که قانون پیشرویی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اکثریت مخاطبان قانون حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی مخالف این طرح هستند ادامه داد: اعضای شاخص اکوسیستم استارتاپی با صندوقی که به عنوان صندوق حمایت از استارتاپ ها قرار است ذیل این قانون ایجاد شود مخالف هستند. قانون باید محور وفاق جمعی اکوسیستم باشد تا قابلیت اجرایی پیدا کند اما در قانون فعلی این وفاق دیده نمی شود.

در این نشست رضا الفت نسب دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نیز با تاکید بر اینکه در طرحی مانند موتور جستجوی بومی قصد این است که چرخ را دوباره اختراع کنند و با وضعیت فعلی، این موضوع صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

نظر شما