شناسهٔ خبر: 50434792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

برگزاری نشست معاونان عمرانی استانداری ها با حضور جمالی نژاد؛

تاکید معاون عمرانی وزیر کشور بر تلاش جهت تحقق پروژه های عمرانی سفرهای استانی رئیس جمهور/ شهرداری‌ها می‌توانند کمک بسزایی در حل مشکلات مردم داشته باشند/ فساد ستیزی در شهرداری ها بسیار حائز اهمیت است

جمالی نژاد با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور اظهار کرد: پروژه های عمرانی که در سفرهای استانی رئیس جمهور مطرح می‌شوند، باید به طور جد پیگیری شود و در تحقق این طرحها و پیگیری پیشرفت فیزیکی پروژه ها، معاونت‌های عمرانی نقش بسزایی خواهند داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش آسیانیوز، دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور در نشست معاونان استانداری های سراسر کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه رسیدگی و ارتقاء معیشت و بهبود شرایط اقتصادی مردم، جزو اولویت های ریاست‌جمهوری بوده است، گفت: شهرداری‌ها و دهیاری ها می‌توانند کمک بسزایی در پویایی و شکوفایی اقتصاد شهری و روستایی و حل مشکلات معیشتی مردم داشته باشند که همواره یکی از توصیه های موکد وزیر محترم کشور نیز می باشد.
 
معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به دیگر برنامه‌های ریاست جمهوری گفت: یکی دیگر از موضوعات اساسی، سلامت اداری و مبارزه با فساد است که در وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اقدامات جدی در این خصوص انجام شده است، بر این اساس گلوگاه‌های فساد را در شهرداریها شناسایی کرده ایم و اقداماتی را رفع این دغدغه بصورت گام به گام و مرحله ای انجام خواهیم داد؛ همچنین در کنار این  مجموعه از اقدامات، برنامه ریزی هایی برای جلوگیری و پیشگیری از فساد در حال انجام است تا تشریفات زاید برچیده و فرایندهای پیچیده، روان و شفاف که لازمه آن حرکت به سمت شهرداری ها و دهیاری‌های هوشمند و الکترونیک می باشد.
 
جمالی نژاد درباره سفرهای استانی رئیس جمهور اظهار کرد: پروژه های عمرانی که در سفرهای استانی رئیس جمهور مطرح می‌شود، باید به طور جد پیگیری شود و در تحقق این طرحها معاونت‌های عمرانی نقش بسزایی خواهند داشت.
 
وی با بیان اینکه در این جلسه برخی معاونین درخواست تفویض برخی اختیارات در حوزه اقدام ملی مسکن به معاونین عمرانی استان‌ها را در راستای تسریع و تسهیل امور مطرح کردند که قطعا این موضوع به وزیر راه و شهرسازی منعکس خواهد شد و به نظر می‌رسد که این اتفاق محقق شود، افزود: اصلاح طرح جامع مسکن در کشور که باید ظرف سه ماه آینده انجام شود موضوع مهم دیگری است که معاونین عمرانی باید پیگیر آن باشند، چرا که پایه همه اقدامات در حوزه اقدام ملی مسکن همین طرح جامعی می باشد که مبتنی بر اطلاعات دقیق و نیازسنجی واقعی و با تعیین ظرفیت ها برای همه شهرها و روستاهاست. وی افزود: شهرداری‌ها نیز می‌توانند پای کار ساخت مسکن ارزان قیمت باشند و در طرح جهش تولید مسکن نقش موثری را ایفا کنند.
 
معاون امور عمرانی وزارت کشور بر لزوم بارگذاری پروژه‌های عمرانی در تمامی استان‌ها در سامانه نظارت بر پیشرفت فعالیتهای وزارت کشور و ایجاد زمینه رصد پیشرفت طرحها و پروژه‌ها و تسریع در بهره برداری از آنها نیز تاکید داشته و بیان داشت: با توجه به اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهرها همزمان با ریاست جمهوری برگزار شده است تسریع در تعیین تکلیف شهرها و مدیریت شهری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و انتخاب شهرداران بر اساس آئین‌نامه احراز سمت شهرداران مصوب سال ۱۳۹۷  به گونه‌ای است که افراد دارای تخصص و توانمندی‌های بیشتر گزینش و انتخاب شوند. در حقیقت این آئین‌نامه شرایط متفاوتی را نسبت به آئین‌نامه سال۷۷ فراهم کرده است تا افراد با قابلیت ها و توانمندی اجرایی و فنی بسیار بهتری انتخاب شوند.  
 
جمالی نژاد با اشاره به موضوع آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها اظهار داشت: در قانون هوای پاک تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین شده است که معاونین عمرانی استانداریها باید ضمن ورود جدی به این موضوع زمینه اجرای این قانون را در استان‌ها فراهم کنند.
 
وی افزود: برای پروژه‌های زیرساختی در حوزه حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی نیز جلساتی برگزار شده و مقرر گردیده در این حوزه دو کار به صورت همزمان اجرا شود، نخست آنکه تلاش کنیم زمینه ایجاد زیرساخت های لازم را در نواحی حاشیه ای شهرها ایجاد نماییم و در مرحله بعدی اقدامات رفاهی و خدماتی  را در مبادی مهاجرتی انجام داده و جریان مهاجرت را از مبدا کند کنیم هرچند متاسفانه علی رغم همه زحماتی که در طدل سالیان اخیر کشیده شده اما بحث حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی در برخی از این مناطق همچنان دیده می‌شود.
 
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع نیروی انسانی در شهرداری‌ها و لزوم چابک سازی بدنه شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: هنگامی که تغییر شوراهای اسلامی و استقرار شهرداران جدید روی میدهد بعضا شنیده می‌شود که نیروهایی به شهرداری‌ها تحمیل می‌شوند. لذا معاونین عمرانی بایستی با نظارت جدی، نسبت به انتظام بخشی و ارتقای سرمایه های انسانی در شهرداریها با حساسیت اقدام نمایند.
 
وی تاکید کرد: در حوزه پشتیبانی و لجستیک و تجهیزات اقدامات بسیار خوبی در سال‌های گذشته انجام شده و امسال نیز شرایط خوبی برای شهرداری‌ها رقم خواهد خورد که از جمله آن اختصاص ۱۷ درصد قیر رایگان به شهرداری‌ها و همچنین اختصاص ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بخش حمل و نقل عمومی است.
 
معاون وزیر کشور با تاکید بر حساسیت وزیر کشور در حوزه پسماند و حمل و نقل عمومی و انبوه بر، گفت: شب گذشته با دستور وزیر کشور قرارگاهی برای پشتیبانی لجستیکی شهرهای کشور تشکیل شد تا موضوعاتی همچون پسماند و نوسازی و بازسازی اتوبوس ها و تامین واگن برای شهرهای کشور از طریق این قرارگاه پیگیری شود.

نظر شما