شناسهٔ خبر: 50434778 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

در زمان شیوع کرونا، دانش بنیان‌ها نبودند زمین‌ می‌خوردیم

سید حیدر محمدی بیان کرد: بازار دارویی کشور حدود ٣۵ هزار میلیارد تومان در سال ٩٩ بود و با توجه به شیوع کرونا، ٢٠ درصد این عدد دستخوش تغییر شد و ٩٩ درصد بازار دارویی کشور از نظر عددی مربوط به تولید داخل است.

صاحب‌خبر -

شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اگر شرکت‌های دانش بنیان در زمان شیوع کرونا داروهای مورد نیاز را تولید نمی‌کردند ما زمین می‌خوردیم گفت: با تلاش این شرکت‌ها ۲۵درصد بازار داروهای کرونایی کشور در اختیار تولیدات داخل بوده است.

به گزارش شفاآنلاین: سید حیدر محمدی در مراسم رونمایی داروی دانش بنیان درمان روماتوئید ارتریت، افزود: بازار دارویی کشور حدود ٣۵ هزار میلیارد تومان در سال ٩٩ بود و با توجه به شیوع کرونا، ٢٠ درصد این عدد دستخوش تغییر شد و ٩٩ درصد بازار دارویی کشور از نظر عددی مربوط به تولید داخل است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ٢٠٢٠ ارزش داروهای بیوتک حدود ٢۵٣ میلیارد دلار دارو بود و در سال جاری میلادی ارزش داروهای بیوتکنولوژی به بیش از ٣٠٠ میلیون دلار رسیده است.

محمدی نمونه این داروها را داروی درمان کرونا به نام  "توسیلیزومب" دانست و یاداور شد: تولید واکسن‌ کووید_ ١٩ انقلابی در حوزه بیولوژی به وجود آورده است ضمن آنکه ١٠ درصد بازار دارویی مربوط به داروهای بیولوژیک است و ۴ درصد آن مربوط به داروهای تولید داخل می‌شود.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه این عدد روند صعودی دارد، گفت: سخت‌ترین کار برای رگولاتور این است که باید تمام قد از تولیدات داخل حمایت کند و در این راستا به سراغ تولیدکنندگان رفتیم.

محمدی  با اشاره به تجربیات کشور در زمینه تولید داروهای کرونا افزود: در آن دوران شاهد بودیم که اگر در تولید داخل، ۳ نوع داروی کرونا را نداشتیم زمین می‌خوردیم و این در حالی است که در نیمه ١۴٠٠ حدود ۶ هزار میلیارد تومان و برای داروی رمدسیویر و ۶٠٠ میلیارد تومان برای داروی توسیلیزومب و ٧٠٠ میلیارد تومان برای فاویپیراویر صرف شد.

به گفته وی بیش از ٢۵ درصد بازار دارویی کشور را این سه داروی کرونا به خود اختصاص دادند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر تولید داخل نبود نمی‌توانستیم این داروها را تولید کنیم و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد البته باید سختگیری‌ها در کیفیت دارو را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو حامی صادرات  است، اظهار کرد: بخشی از چالش‌های حوزه تولید دارو با صادرات مرتفع می‌شود چرا که شرکت‌ها برای صادرات باید استانداردها را پاس کنند.

نظر شما