شناسهٔ خبر: 50433992 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک روانشناس:علمی که به معرفت تبدیل نشود ارزش ندارد

مشهد- ایرنا- یک روانشناس گفت:علم تا زمانی که به معرفت تبدیل نشود، به خودی خود کاربرد و ارزشی ندارد و به همین دلیل به خاطر قبولی در یک رشته یا کسب رتبه خاصی، دچار اظهارفضل و دانایی نسبت به همه چیز نشوید زیرا ندانستن فقط یک قدم و دانستن های نادرست، هزار قدم ما را به انحراف می کشاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر سید محمود انوشه، در جمع رتبه های برتر گروه علوم انسانی آزمون سراسری در رویداد «آینده روشن» در مشهد افزود: دانشگاه، محل ارزشیابی است نه باشگاه سیاسی و بازاریابی به همین دلیل دانشگاه، دانشجومحور ، استادمحور و مکان محور نیست بلکه دانش محور است.

وی با اشاره به اهمیت تبدیل علم و دانش به معرفت، خطاب به دانشجویان دارای رتبه برتر در آزمون سراسری تأکید کرد: سعی کنید همیشه اندیشمند باشید و ضمن یادگیری علوم، آنها را در متن اندیشه خود به معرفت تبدیل کنید زیرا علم به خودی خود کاربرد و ارزشی ندارند.

این روانشناس پذیرش را اولین رمز موفقیت در زندگی دانست و گفت: پذیرش به این معناست که هر حادثه ای را که خارج از اراده و اختیارمان اتفاق افتاد بپذیریم و به فرموده قرآن کریم چه بسیار چیزهایی که از آنها بدمان می آید اما خیر ما در آن است و چه بسیار چیزهایی که دوست داریم اما برای ما شر است.

انوشه افزود:باید کارهای زندگی را در چهار گروه مهم و فوری، مهم و غیرفوری، غیرمهم و غیرفوری و فوری و غیرمهم دسته بندی و سپس اولویت بندی کنیم.

وی ادامه داد: عرصه مهم و فوری، حوزه عقلانیت و بدیهیات بوده و مسلم است که اولویت دارد، عرصه فوری و غیرمهم، عرصه بطالت است و کسی که به آن اولویت دهد، وارد حوزه پوچی و گمراهی شده است، عرصه غیرفوری و غیرمهم، عرصه حماقت است و عرصه مهم و غیرفوری عرصه ذکاوت بوده و تمام تولید محتوا، پژوهش ها، برنامه ریزی ها و بصیرت ها در این عرصه بروز و ظهور می یابد.

این روانشناس در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ازدواج به هنگام و آگاهانه اشاره کرد و به جوانان گفت: پنج عامل اصلی ازدواج، انگیزه، تعهد، توانایی در ابعاد مختلف، امکانات و دانش ازدواج است و هر رابطه ای باید سه ویژگی داشته باشد تا تبدیل به ارتباط و رابطه دوسویه شود نخست آن که به نفع شما باشد، دوم این که به ضرر هیچ کس نباشد و سوم این که مبتنی بر واقعیت باشد نه خیال پردازی و توهم.

انوشه، هماهنگی و تحلیل رابطه دختر و پسر، رابطه دختر با خانواده پسر، رابطه پسر با خانواده دختر و رابطه خانواده ها با یکدیگر را چهار شرط ازدواج موفق دانست و گفت: این روابط با ابزار مشاهده و در رفت و آمد، مصاحبه و گفت و گو، مکاشفه، تحقیق و مشاوره از متخصصان قابل حصول است.

وی به جوانان گفت: جاده موفقیت، هیچ گاه سر راست نیست بلکه پیچی به نام شکست، دوربرگردانی به نام سردرگمی، سرعت گیری به نام دوستان، چراغ قرمزی به نام دشمن و چراغ احتیاطی به نام خانواده دارد.

نظر شما