شناسهٔ خبر: 50433933 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

رییس‌کل گمرک ایران اعلام کرد؛

رشد ۸۱ درصدی ترانزیت کالا در هفت ماهه سال جاری

رییس‌کل گمرک ایران گفت: در هفت ماهه سال جاری ۶ میلیون و ۹۴۸ هزار تن انواع کالای خارجی از طریق مرزهای ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد رشد داشت.

صاحب‌خبر -

اقتصادنیوز به نقل از گمرک؛  مهدی میراشرفی رییس‌کل گمرک ایران عنوان کرد: مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری با مدت مشابه سال ۹۹ حاکی از رشد ۱۶.۵ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش مجموع کالاهای مبادله شده بین ایران با سایر شرکای تجاری است.

وی افزود: از ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالاهای صادراتی و وارداتی به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در این مدت ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد در وزن و ۴۷ درصد در ارزش رشد را نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک ایران با تأکید بر رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی، خاطرنشان کرد: در هفت ماهه سال‌جاری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از طریق گمرکات به کشور وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر وزن ۲۱ درصد و از نظر ارزش ۳۸ درصد افزایش داشت.

وی تصریح کرد: بخش اعظم کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای اساسی، ماشین‌آلات و قطعات صنعتی و نهاده‌ها و اقلام واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی در این مدت چین با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات با ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بودند.

وی ۱۰ قلم نخست صادرات ایران در این مدت را گاز طبیعی، متانول، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، پروپان مایع، شمش آهن، میله‌های آهنی، اوره، کاتد مس و قیر عنوان کرد.

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: از مجموع کالاهای وارداتی به کشور در این مدت، ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیارد دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد وزنی و ۴۰ درصد ارزشی افزایش یافته است.

رییس کل گمرک ایران گفت: برای واردات ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از کالاهای اساسی به ارزش هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ارز ترجیحی تعلق گرفته است که میزان آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن کالاها ۶۱ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: پنج کشور مبدأ واردات کالا به ایران امارات با ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۱۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار و سوییس با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار هستند.

به گفته میراشرفی، تلفن همراه، ذرت دامی، گندم، دانه سویا، روغن آفتابگردان، کنجاله سویا، جو، برنج، شکر و روغن پالم ده قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت بودند.

  پیش از این اعلام شده بود که تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

 
 

 

برچسب‌ها:

نظر شما