شناسهٔ خبر: 50433607 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران در جایگاه نخست تولید محصولات زیست فناوری غرب آسیا

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه امروزه مسیر پیشرفت از زیست فناوری می‌گذرد گفت: زیست فناوری می‌تواند اقتصادی پویا و ثروت برای کشور‌ها ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از داروی ضد التهاب کودکان به نام " پرکینرا " افزود: کسب
رتبه نخست تولید محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور در میان ۵ کشور تولید کننده محصولات زیست فناوری در آسیا، ایجاد مراکز نوآوری، کسب رتبه علمی دوازدهم در سطح جهان و اول در سطح منطقه از دستاورد‌های محققان در حوزه زیستی به شمار می‌رود.

<div id="video-display-embed-code_7173259"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3260726/7173259?width=400&height=300"></script></div>

وی ادامه داد: تاکنون ۱.۴ میلیارد دلار به واسطه دستاورد‌های زیستی محققان کشور صرفه جویی ارزی سالانه در قالب تولید ۲۶ داروی زیستی ایجاد شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خاطرنشان کرد: ۹.۵درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان از محل شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری است.
وی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری اختصاص دارد و ایجاد ۲۳ شتاب دهنده در حوزه مواد اولیه دارویی، دارو‌های بیولوژیک، تولید واکسن انسانی و حیوانی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، پروبیوتیک و تجهیزات پزشکی از دیگر دستاورد‌های بیوفناوری کشور محسوب می‌شود.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:
وی افزود: رقابت در اقتصاد زیستی جهانی در دهه‌های گذشته تشدید شده است و کشور‌های خارجی، فناوری و مالکیت معنوی را از ایالات متحده ربوده اند به عنوان نمونه دولت چین طی چند سال گذشته توانسته شکاف خودش را با آمریکا در حوزه بیوتکنولوژی (زیست فناوری) کاهش دهد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه دولت آمریکا شرکت‌های چینی مرتبط با طرح بانک ژن «سین کیانگ» را در فهرست سیاه قرار داده است گفت: مقامات نگرانند که آزمایش گسترده کرونا ویروس، فرصتی را برای شرکت‌های مرتبط با دولت چین فراهم کند تا پایگاه‌های داده عظیم دی ان‌ای را برای تحقیقات و همچنین نظارت مبتنی بر ژنتیک جمع آوری کنند.
وی ادامه داد: محققان معتقدند زیست فناوری (بیوتکنولوژی) برای آمریکا امنیت ملی و قدرت رقابت اقتصادی را به ارمغان آورده است و طبیعی است که مانع پیشرفت بیوتکنولوژی در کشور‌های دیگر شوند، اما کشور‌های جهان در سال‌های اخیر دریافتند مسیر پیشرفت از فناوری زیستی عبور می‌کند و بیوتکنولوژی می‌تواند اقتصادی پویا و ثروت را برایشان ایجاد کند.
وی با بیان اینکه چین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه بیوتکنولوژی انجام داده است گفت: چین در دوره دوسالانه ۲۱۰۷ تا ۲۰۱۹ به میزان ۴۵ میلیارد دلار در شرکت‌های زیست فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر کرده است.
قانعی گفت: اگر امروز زیست فناوری به عنوان راهبردی‌ترین مفهوم در میان فناوری‌ها شناخته می‌شود به دلیل این است که امنیت قرن ۲۱ در حوزه سلامت و غذایی با فناوری زیستی گره خورده است.
وی تاکید کرد: با افزایش سرانه مصرف گوشت، مصرف جهانی پروتئین از سال ۱۹۷۰ بیش از دو برابر شده که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۶۰ درصد دیگر اضافه شود این موضوع نشان می‌دهد حوزه امنیت غذایی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.
وی ادامه داد: تحقیقات مختلفی نشان می‌دهد ورود فناوری زیستی به حوزه امنیت غذایی می‌تواند سرعت تولید را بالا ببرد و ورود بخش خصوصی به امنیت غذایی می‌تواند کاملا سودده باشد.
دکتر قانعی با اشاره به حوزه‌های مختلف زیست فناوری و ماموریت‌های ستاد زیست گفت: زیست فناوری صنعتی، زیست فناوری کشاورزی، محیط زیست، تجهیزات و کیت، واکسن انسانی، خوراک و مکمل‌های دام، طیور و آبزیان، دارو‌ها و روش‌های درمانی زیستی، دارو‌های شیمیایی و مواد اولیه دارویی و واکسن‌های حیوانی از جمله فعالیت‌های ستاد زیست فناوری به شمار می‌رود.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در این ستاد موضوعات ترویج و آموزش، پژوهش، توسعه زیرساخت و توسعه فناوری در پیش گرفته شده تا بتوانیم از زیست فناوری در راستای رفاه عمومی و کسب ثروت گام برداریم.
آقای قانعی در ادامه با اشاره به حمایت‌های ستاد زیست فناوری گفت: تاکنون ۳۵۸ محصول به میزان ۲۳۱.۷ میلیارد تومان (۸۹۴.۴ میلیون دلار) توسط ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه دارو، مواد اولیه و ملزومات دارویی مورد حمایت قرار گرفته علاوه بر آن همچنین سه واکسن کرونا به میزان ۳۷ میلیارد تومان با ظرفیت ارزی ۳۵۳.۲ میلیون دلار از سوی ستاد توسعه زیست فناوری مورد حمایت قرار گرفته است.
وی گفت: در حوزه دارو، مواد اولیه حد واسط شیمیایی و استاندارد‌های دارویی ۹۰ محصول و ۲۲۱ استاندارد به میزان ۵۳ میلیارد تومان از سوی ستاد زیست فناوری حمایت شده که ظرفیت ارزی این حمایت برابر با ۲۴۴.۶ میلیون دلار بوده است.
قانعی افزود: همچنین ۳۳ دارو و فراورده‌های زیستی (بیولوژیکی) به میزان ۸۷.۱ میلیارد تومان و پتانسیل ارزی ۱۱۴.۲ میلیون دلار توسط این ستاد مورد حمایت قرار گرفته است.

نظر شما