شناسهٔ خبر: 50433597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بازدید نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی از سرزمین ایرانیان (آیلند)

حجت الاسلام «حسن نوروزی» در بازدید از مجموعه اقتصادی، تجاری و گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان ، اظهار داشت: این منطقه ظرفیت های فراوانی برای انتقال بخش‌های تجاری و اقتصادی پایتخت را دارد.

صاحب‌خبر -

به گفته او، سرزمین ایرانیان (آیلند) و شهر پرند با توجه به مزیت هایی چون نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، وجود گمرک و موقعیت جغرافیایی این قابلیت را دارند که در آینده به عنوان پایتخت تجاری کشور معرفی شوند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق این مسأله مستلزم همراهی و استقرار وزارتخانه های مرتبط با تولید، اشتغال و صنعت در این منطقه است تا با استفاده از ظرفیت های مرز هوایی (فرودگاه)، خط ریلی و اتوبان های تهران، قم و ساوه موضوع ایجاد پایتخت تجاری ایران در این منطقه ژئوپلتیکی عملیاتی شود.

 وی گفت: ظرفیت های سرزمین ایرانیان در صورت تحقق پایتخت تجاری می تواند تا ۱۰۰ هزار نفر را در بخش های تولید، سلامت، ورزش، فرهنگ و تجارت و اقتصاد به صورت مستقیم دارای شغل کند و نماد اقتصاد غیردولتی کشور و الگویی برای سایر استانها باشد.

وی ادامه داد: کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی طرحی را در خصوص رفع موانع تولید و احیای دوباره واحدهای تعطیل شده در دستور کار دارد که بر اساس آن دستگاهها و شعب قضایی حق ندارند واحدهای ورشکسته را پلمب یا مصادره کنند.

نوروزی افزود: تصمیم گیری در مورد واحدهای ورشکسته و مشکل دار را به کمیته ای مرکب از مقام عالی قضایی هر استان و استانداران وابسته خواهیم کرد و بدین ترتیب هیچ شعبه دادگاهی حق ندارد بلافاصله حکم صادر و به اجرای احکام ارجاع دهد. وی افزود: با تصویب نهایی این طرح، اگر کارخانه ای با ارزش مثلا یک هزار میلیارد تومان به دلیل ۱۰ میلیارد تومان بدهی دچار مشکل شد نباید بلافاصله و از سوی شعبه قضایی حکم به تعطیلی یا مصادره اموال آن داده شود و در فرایند جدید تلاش می کنیم دستگاه قضایی را مکلف کنیم که در یک سیستم کلی متشکل از رئیس کل دادگستری، استاندار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هر استان برای این موارد تصمیم کلی و منطقی اتخاذ کنند تا واحدهای تولیدی و اشتغال کشور در هیچ استانی به تعطیلی کشیده نشوند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تلاش می کنیم که به هر نحوی از واحدهای تولیدی  محافظت شود و در مورد مشکلات آنها یک قاضی، یک نفر و یک شعبه تصمیم گیری نکند و امیدوارم این طرح که ریاست کمیته مربوط به آن را من بر عهده دارم به سرعت نهایی و برای رای گیری به صحن علنی مجلس برود. نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه اکنون روسای قوه مجریه و قضائیه نسبت به حمایت از فضای کسب و کار و احیای مجدد واحدهای تعطیل شده بصورت جدی ورود کرده اند مطابق با رویه و راهبردهای کمیسیون قضایی مجلس در حمایت از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است.

وی با تقدیر از روند پیشرفت پروژه های منطقه ویژه اقتصادی و سرزمین ایرانیان زرندیه، تاکید کرد: نوع نگرش و سلیقه مدیریتی در این منطقه باید به عنوان الگویی برای چهار میلیون کارمند تبیین شود تا سرمایه گذاران به فعالیت در داخل کشور ترغیب شوند و از خروج منابع ملی از کشور جلوگیری شود.

به گفته او برخی کج سلیقگی ها و کم توجهی ها از موانع بازدارنده رشد سرمایه گذاری و اشتغال در کشور است و باید در برابر چنین رفتارهایی واکنش قاطع نشان داد.

نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس گفت: صدا و سیما مکلف است نسبت به تبلیغ و معرفی رایگان سرمایه گذارانی که اشتغال ایجاد می کنند اقدام کند زیرا این کار خدمت به همنوع و ایجاد اشتغال و ارزآوری برای میهن است.

عضو هیات مدیره سرزمین ایرانیان نیز گفت: شکل‌گیری این پروژه مرهون هم افزایی و تعامل بین بخش خصوصی و دولتی است.

 در ادامه این جلسه «سید احمد موسوی» رئیس هیات موسس این شرکت ضمن خوشامد گوئی به مسئولین محترم حاضر در جلسه به بیان ویژگی های منحصر به فرد این پروژه تحت عنوان (( سند افتخار سرزمین ایرانیان)) پرداخت و گفت : با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان در مرز جغرافیایی بین استان های تهران و مرکزی جانمایی شده است، مسئولان استان تهران به ویژه نماینده رباط کریم و بهارستان در پیگیری مطالبات و تامین زیرساختها نقش تاثیرگذاری داشته است.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه تاکنون افزون بر پنج هزار میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون دریافت تسهیلات بانکی هزینه شده است، گفت: شهر جدید (آیلند) با پیش بینی ۲۴ نوع کاربری با ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای افزون بر یک هزار و ۶۰۰ نفر در حوزه های ورزشی، تفریحی، تجاری، و دانش بنیان فضایی موثر برای تقویت نشاط اجتماعی ایجاد می کند و از بار آسیب های اجتماعی نیز خواهد کاست.

وی گفت: کسب درآمدهای ارزی و جلوگیری از خروج ارز،  ایجاد اشتغال برای ۳۲ هزار نفر به صورت مستقیم، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و اسکان ۶۰ هزار نفر به صورت دائم و موقت، ایجاد زیرساخت های مناسب برای نگهداری سالمندان و استقرار امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی، گردشگری و سیاحتی از مهمترین اهداف پیش بینی شده در چشم انداز سرزمین ایرانیان است. اظهار کرد: این منطقه با وجود اینکه در حوزه استحفاظی استان مرکزی مستقر است اما زیرساختهای آن نظیر برق، گاز و فیبرنوری از استان تهران تامین شده است.

موسوی افزود: تاکنون افزون بر ۲۵۰ میلیارد تومان برای انتقال آب از تهران به این مجموعه هزینه شده است که میزان آب آن بسیار پایدار است و برای فازهای توسعه ای هم کفایت می کند.

وی افزود: آب مصرفی در شهر آیلند از طریق شبکه فاضلاب وارد تصفیه خانه خواهد شد و اولین شهری است شبکه فاضلاب آن جلوتر از احداث معابر اجرا شده است و به عبارتی نخستین شهر کشور است که شبکه فاضلاب آن قبل از تبدیل شدن به شهر عملیاتی شده است.

وی، آماده سازی یک هزار و ۴۰۰ هکتار زیرساخت را مهمترین دستاورد سرزمین ایرانیان بیان کرد و افزود: در حال حاضر هزینه آماده سازی هر یک متر مربع زمین بالغ بر یک میلیون تومان است و با این حساب ۱۴ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده و این فضاها آماده بارگذاری و ایجاد کاربری است. به گفته او، در سال گذشته ۵۵۰ میلیون دلاری کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان به خارج از کشور صادر شد که نتیجه آن کسب رتبه نخست در میان گمرکات استان مرکزی است.

موسوی همچنین از اخذ مجوز واردات به منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان خبر داد و گفت: تبدیل شدن این منطقه به هاب واردات قطعات کارخانه های خودروسازی کشور هدفگذاری شده است. وی با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ایجاد بندرخشک در مرکز کشور، گفت: قرار است کالاهای اساسی که در بنادر کشور دپو شده است با تصمیم شورای مذکور با هدف تمرکز زدایی از بنادر آبی، با فعالیت یک بندر خشک در مرکز برای مواقع بحران و اتفاقات تجمیع و استفاده شود و به دلیل قرار گرفتن سرزمین ایران در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، راه آهن، شریان مواصلاتی کشور و برخورداری از مزیت منطقه ویژه اقتصادی این ظرفیت برای فعالیت بندرخشک را دارد.

2

3

این مطلب رپرتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

نظر شما