شناسهٔ خبر: 50433448 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فیسبوک در تلاش است تا نظرات افراد ضد واکسن را منتشر نکند

در پی انتقادات شدید نسبت به بی اهمیتی فیسبوک در برابر سلامتی مردم این شرکت در حال محدود کردن فعالیت افراد ضد واکسن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از latimes، در ماه مارس،  ادعا‌هایی در مورد خطرات و ناکارآمدی واکسن‌های کووید-۱۹ در رسانه‌های اجتماعی پخش شد این کار باعث شد تلاش‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تضعیف شود، برخی از کارمندان فیسبوک راهی برای توقف این جریان پیدا کردند.

یکی از محققان فیسبوک در ماه مارس پیشنهاد غیرفعال کردن نظرات پست‌های مربوط به ضد واکسن را داد تا این پلتفرم بتواند کار‌های بهتری برای مقابله با پیام‌های ضد واکسن انجام دهد، اما این پیشنهاد نادیده گرفته شد. منتقدان می‌گویند فیسبوک در این زمینه کند عمل کرد، زیرا نگران سود شرکت خود بود.

عمران احمد، مدیر عامل مرکز مقابله با نفرت پراکنی‌های دیجیتال درباره اینکه چرا نظرات ضد واکسن در ابتدا پاک نشدند گفت: تعامل تنها چیزی است که اهمیت دارد. این باعث جلب توجه می‌شود و جلب توجه با خود درآمد و تبلیغات بیش‌تر را همراه دارد. " احمد افزود: «فیسبوک تصمیماتی گرفته است که منجر به دریافت اطلاعات نادرست مردم شده است این اطلاعات مخرب باعث مرگ آن‌ها می شود. در این مرحله، باید تحقیقات قتل انجام شود.»

افراد ضد واکسن

فیسبوک در بیانیه‌ای ایمیلی اعلام کرد که امسال با کاهش اطلاعات نادرست واکسن در فید‌های کاربران در زمینه مبارزه با اطلاعات ضدواکسن پیشرفت قابل توجهی داشته است. مجموعه‌ای از اسناد نشان می‌دهد که در بحبوحه همه گیری کووید-۱۹، فیسبوک به دقت بررسی کرده است که چگونه پلتفرم هایش اطلاعات نادرست در مورد واکسن‌ منتشر می‌کردند. البته کارمندان فیسبوک مرتباً راه‌حل‌هایی را برای مقابله با اطلاعات غلط ضد واکسن در سایت پیشنهاد می‌کردند، اما فایده چندانی نداشت.

این انفعال این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا فیسبوک بحث و تفرقه‌ای که منجر به پیشرفت این پلتفرم می‌شود را بر سلامتی کاربران خود در اولویت قرار داده است یا خیر. راجر مک‌نامی، سرمایه‌گذار اولیه فیسبوک که اکنون منتقد سرسخت است، می‌گوید: «این افراد ترس و خشم می‌فروشند. این یک تصادف نیست. این یک مدل کسب و کار است".

به طور معمول، فیسبوک پست‌ها را بر اساس تعامل رتبه بندی می‌کند یعنی تعداد کل لایک ها، نپسندیدن ها، نظرات و اشتراک گذاری مجدد، این طرح رتبه‌بندی ممکن است برای موضوعات بی‌ضرر مانند دستور غذاها، برخی از عکس‌ها یا جدیدترین آهنگ‌های مطرح شده خوب کار کند، اما اسناد خود فیسبوک نشان می‌دهد که وقتی صحبت از موضوعات تفرقه‌انگیز و بحث‌برانگیز مانند واکسن‌ها می‌شود، رتبه‌بندی مبتنی بر تعامل تنها بر قطبی‌سازی، اختلاف نظر و تردید پافشاری می‌کند.

فیسبوک و نظرات افراد ضد واکسن

محققان فیسبوک برای راه‌های کاهش اطلاعات نادرست واکسن، نحوه رتبه‌بندی پست‌ها را برای بیش از ۶۰۰۰ کاربر در ایالات متحده، مکزیک، برزیل و فیلیپین تغییر دادند. این کاربران به‌جای دیدن پست‌هایی درباره واکسن‌هایی که بر اساس مشارکت انتخاب شده بودند، پست‌هایی را دیدند که بر اساس قابل اعتماد بودنشان انتخاب شده بودند.

نتایج شگفت‌انگیز بود: کاهش تقریباً ۱۲ درصدی در محتواهای ضد واکسن و افزایش ۸ درصدی در محتوای سازمان‌های بهداشت عمومی معتبر مانند WHO یا مراکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده. البته این شرکت گفت که بررسی و اجرای تغییرات در ارتباط با مطالب ضد واکسن زمان بر است.

در آن زمان، ایالت‌های سراسر ایالات متحده واکسن‌هایی را برای آسیب‌پذیرترین افراد خود یعنی افراد مسن و بیمار تولید می‌کردند و مقامات بهداشت عمومی نگران بودند زیرا بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی Associated Press-NORC، تنها ۱۰ درصد از جمعیت اولین دوز خود را از واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده بودند، در حالی که یک سوم آمریکایی‌ها به حذف کامل واکسن فکر می‌کردند.

فیسبوک و کامنت افراد ضد واکسن
در آن زمان کارمندان فیسبوک اذعان کردند که «نمی‌دانند» احساسات ضد واکسن در بخش نظرات پست‌های فیسبوک چقدر بد است و تا چه حد اثر گذار است، اما تحقیقات این شرکت در ماه فوریه نشان داد که ۶۰ درصد از نظرات در پست‌های واکسن مربوط به افراد ضد واکسن یا بی میل به واکسن بوده است.حتی بدتر از آن، کارمندان فیسبوک اعتراف کردند که در آن زمان کنترلی برای دریافت این نظرات یا سیاستی برای حذف آن‌ها نداشتند.

درک برس، ساکن لس آنجلس، نویسنده و مربی تناسب اندام، هر بار که پروسه واکسن زدن را در حساب اینستاگرام خود تبلیغ می‌کرد، محتوای ضد واکسن زیادی را در کامنت‌های خود مشاهده می‌کرد. در اوایل سال جاری، زمانی که برس تصویری از خود در حال دریافت واکسن کووید-۱۹ منتشر کرد، برخی در رسانه‌های اجتماعی به او گفتند که احتمالا تا شش ماه دیگر خواهد مرد.

برخی از کارمندان فیسبوک پیشنهاد کردند تا زمانی که این شرکت روی راه حلی کار می‌کرد، همه کامنت گذاری‌ها روی پست‌های واکسن غیرفعال شود. اما این پیشنهاد به جایی نرسید. در عوض، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در ۱۵ مارس اعلام کرد که این شرکت شروع به برچسب زدن پست‌هایی در مورد واکسن‌هایی می‌کند که آن‌ها را ایمن توصیف می‌کند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما