شناسهٔ خبر: 50433368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگردان تئاتر:

تئاتر خیابانی مریوان جایگاه خود را پیدا کرده است

سنندج - ایرنا - نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر گفت: جایگاه خود را در میان مردم و هنرمندان پیدا کرده و به طور قطع در آینده، متقاضیان بیشتری از ایران و دیگر کشورهای جهان، خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آرش رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: هنرمندانی که کار تئاتر خیابانی می کنند به خوبی تفاوت آن را با تئاتر صحنه ای درک کرده چرا که بسیار به مردم نزدیک هستند و این مهم ارزش آن را بیشتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه از لحظه ورود به مریوان تا اولین اجرا همه چیز به خوبی پیش رفته و استقبال مردم نیز بی نظیر است، افزود: مردم مریوان نیز به خوبی با تئاتر ارتباط برقرار کرده و وقتی در زمان اجرا می بینیم که یک بچه ۹ ساله، تئاتر را دنبال می کند، آن را درک کرده و در رابطه با نحوه اجرا و موضوع حرف می زند، مشخص می شود که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان راه خود را درست رفته است.

نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر "همه برای همه" افزود: این گروه برای اولین دوره است که در تئاتر خیابانی مریوان حضور می یابد و سال گذشته نیز که جشنواره با عنوان تئاتر خیابان ایران به صورت مجازی برگزار شد با نمایش نگهبان آب حضور داشت.

رضایی با بیان اینکه تئاتر خیابانی فرصت مناسبی است که در قالب یک نمایش کوتاه، تاریخ ایران و اتفاقاتی که در مقاطع مختلف رخ داده را به نمایش درآورد، راجع به اثر خود نیز گفت: داستان نمایش درباره تاریخچه ملی شدن صنعت نفت ایران، اکتشاف اولین قطره نفت تا غرق شدن نفت کش سانچی، اتفاقات دوران جنگ و استعمار ایران توسط دولت انگلیس است.

وی یادآور شد: داستان از زبان قطرات نفتی بیان می شود که از دل زمین بیرون آمده و تئاتر بازی می کنند و دوست دارند تاریخ پر افتخار خودشون در ایران را به همه نشان بدهند.
این کارگران حاضر در تئاتر خیابانی مریوان اظهار داشت: تئاتر خیابانی این روزها در وسعت بسیار بالاتری برای مردم کاربرد داشته و به راحتی می توان در قالب یک نمایش کوتاه تاریخ ایران و اتفاقاتی که در مقاطع مختلف رخ داده را به نمایش گذاشت.

رضایی افزود: لازم بود که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دوباره به صورت حضوری برگزار شود چرا که هنرمندان بسیاری در سطح کشور برای حضور در این جشنواره لحظه شماری می کنند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنج تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.

نمایش‌های راه‌یافته به این جشنواره ۴۱ اثر بوده که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و پنج اثر هم در بخش ویژه(ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت. ضمن اینکه بخش برگزیده جشنواره(جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار خواهد شد. ۲۷ اثر خارجی هم متقاضی نمایش است که تعدادی از آنها در فضای مجازی و به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

نظر شما